Nieuws
Activision Blizzard

Britse waakhond: 'Overname Activision Blizzard kan Sony significant raken'

Overweegt tweede fase van onderzoek

Geschreven door Jari Klapwijk op
De Britse concurrentiewaakhond CMA heeft verschillende zorgen uitgesproken over de overname van Activision Blizzard door Microsoft. De overname zou Sony significant kunnen raken, waardoor consumenten mogelijk de dupe worden.

Dat meldt VGC. De Britse waakhond deed sinds juli onderzoek naar de overname geeft verschillende potentiële problemen. De waakhond denkt eraan om een tweede fase van onderzoek in te stellen als ze niet opgelost worden. De impact zou het meest gevoeld gaan worden tijdens de release van een nieuwe PlayStation-console. Gebruikers zouden de spelcomputer van Sony links kunnen laten liggen wanneer bepaalde franchises exclusief worden.

De CMA maakt zich zorgen over de nieuwe bibliotheek aan games en de al sterke positie van Microsoft op het gebied van consoles, besturingssysteem en cloudinfrastructuur. Deze verzwakking van Sony zou er volgens de waakhond toe kunnen leiden dat de consument wordt benadeeld. Dat lichten ze in 35 punten toe.

De CMA onderzocht eerdere acquisities van Microsoft en wijst naar het exclusief maken van games als Starfield en The Elder Scrolls 6. Dat die games exclusief werden, werd pas na het voltooien van de overname aangekondigd. Met name Call of Duty wordt gezien als het grootste knelpunt. Volgens de waakhond is die franchise zo belangrijk dat het Sony significant kan verzwakken, mocht de reeks ooit exclusief worden.

Ook het aanbieden van games via Xbox Game Pass wordt als potentieel gevaar aangeduid. "Microsoft zou Activision Blizzard-content kunnen gebruiken om concurrenten af te schermen. Daarmee zou het concurrenten schade aan kunnen brengen, waardoor consumenten de dupe worden."

De deal werd eerder al wel goedgekeurd in Brazilië en Saudi-Arabië. De deal wordt op dit moment door regeringsinstanties over de wereld onderzocht. Dit om er voor te zorgen dat er bijvoorbeeld geen monopoliepositie ontstaat door de overname. De instanties in de Verenigde Staten en de Europese Unie hebben hun uitspraak nog niet gegeven.

Dit artikel delen:

Lees meer

Phil Spencer reageert op zorgen Britse concurrentiewaakhond Eerste afbeelding Assassin's Creed Mirage mogelijk gelekt
89

Reacties op: Britse waakhond: 'Overname Activision Blizzard kan Sony significant raken'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 16:01
    Is de CMA de advocatenbond van Sony, of hoe moet ik het zien? Dit is toch gewoon een keiharde concurrentiestrijd tussen 2 partijen. Sony koopt ook studio's op, dus wat is het probleem? Als MS een grote studio wil overnemen is het ineens een issue. Ik snap hier echt niks van. Dit is hetzelfde als zeggen dat een voetbalclub Messi niet mag kopen. Serieus… Wtf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 1 september 2022 16:19
    @PietS.
    Ja, want een relatief kleine studio kopen is vergelijkbaar met het kopen van de grootste 3rd party uitgever…. Hou alsjeblieft op, en als je dit echt niet snapt ben je niet echt de slimste.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 16:22
    @poklaan

    EEN kleine studio? Nou nee. Lees je even in, zou ik zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • CaptainWinslow

    • 1 september 2022 17:18
    @PietS. Leg dan eens uit welke studio Sony heeft gekocht, die je in hetzelfde straatje qua grootte als devhouse/publisher kan vergelijken? Wees concreet want je weet zelf dat dit echt onzin is wat je probeert te verkondigen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 1 september 2022 19:18
    @PietS.
    Zelfs al die studio's bij elkaar die Sony heeft gekocht hebben nog niet 10% de impact die Activision-Blizzard zou hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 2 september 2022 11:41
    @poklaan Sony "vervalst" al jaren en generaties lang de concurrentie door exclusiviteitsdeals en opkopen van studios allerhande.
    Nu ze plots een grotere vis tegen zich krijgen gaan ze plots de zielige Calimero uithangen. Schei toch uit met je zelf slimmer te willen voordoen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 2 september 2022 12:36
    @Mr.Happy

    Preach!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • CaptainWinslow

    • 1 september 2022 16:42
    @PietS. Er zijn in de tech wereld al eerder grote overnames niet doorgegaan juist door dit soort dingen. Het zou al helemaal niet gezond zijn als we afhankelijk zouden zijn van MS voor gaming. Gezien hun reputatie met game releases en studio's die al niet al te best draaien. The Initiative waar de ontwikkeling niet goed gaat, en nu worden geholpen door Crystal Dynamics, Rare die al eerder missers heeft gemaakt onder MS en waar Sea of Thieves heel veel problemen had bij release. De nieuwe Fable devs die niet capable zijn volgens ex devs van de Forza studio, waardoor de game en langer op zich laat wachten, en waarschijnlijk anders zou worden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over 343 industries waar het gewoon een zooitje is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 1 september 2022 22:52
    @PietS.
    Wat ben jij toch een simpel figuur. Het begint echt irritant te worden met je domme vergelijkingen en geprovoceer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 23:23
    @The_Stifmeister

    Vervelend voor je man! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 1 september 2022 16:05
    Waarom onderzoeken ze dit wel maar niet wanneer Sony aan de lopende band studios aan het overnemen is. Daarnaast is Sony nog steeds koploper wat betreft verkopen dus snap ik sowieso niet waar dit vandaan komt. Microsoft heeft al aangegeven CoD niet exclusief te houden dus laat dit gedoe gewoon achterwegen. Ik heb helemaal niets met CoD maar vind dit hele gedoe rondom de overname gewoon krom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zut

    • 1 september 2022 16:14
    @Riyakuya Die overnames zijn natuurlijk niet te vergelijken met deze. Bovendien is Actizblizz wel heel wat groter dan alleen CoD dus daar gaat het uiteraard ook niet alleen om.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 1 september 2022 16:18
    @Riyakuya
    Kan je mij herinneren wanneer Sony een publisher van bijna $70miljard heeft gekocht en daarmee hun games tot op zekere hoogte exclusief wilde maken? Moet ik gemist hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 september 2022 16:20
    @poklaan klopt wat je zegt, maar deals maken met uitgevers om games ex te houden kan je toch ook beetje als zelfde zien dan houd je toch ook klanten weg bij nintendo en xbox, waar is metal gear solid 5 op nintendo en xbox en final fantasy 7 remake en zo zijn er nog tal van games die ex zijn voor sony. En prima hoort er bij maar micro heeft meer games op andere consoles dan ps en nintendo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 16:22
    @hulstpower

    Inderdaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 1 september 2022 16:23
    @hulstpower
    Nee, dat kan niet, want niets weerhoudt Microsoft ervan om hetzelfde te doen. En dat doen ze ook, of denk je dat die lijst met 3rd party en indie games die wel op Xbox en niet op PlayStation zijn niet op PlayStation zijn omdat de ontwikkelaars gewoonweg geen zin hadden in een PlayStation port?
    En dat zijn vaak ook tijdelijke deals voor maar 1 game, geen permanente deals die de games voor altijd exclusief maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 16:25
    @poklaan

    Dus als Sony als eerst actie onderneemt en MS doet het ook, dan is het prima, maar als MS eerst actie onderneemt (bv. deze overname), dan is het -not done-? Zie je zelf niet in hoe hypocriet dat is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 1 september 2022 16:38
    @PietS.
    Nee, dat zeg ik dus totaal niet. Maarja, moeilijk discussieren met iemand die alles door z'n console wars brillen ziet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 16:47
    @poklaan

    Zo komt het wel over. Een erg sneu verhaal. Sony dat zit te huilen als een klein kind, terwijl ze zelf ook vollebak overnames aan het doen zijn..

    www.twitter.com/andyplaytonic/status/1565307729870217227?s=21&t=zJGWKx4elUx1Wo3siN4U2g

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 1 september 2022 18:39
    @PietS. Dat zijn pure studio's, dat is iets heel anders dan een grote uitgever. Als Sony EA of Ubisoft over zou nemen, dan pas zou het mogelijk vergelijkbaar zijn.
    Bij overname van de vorige grote publisher door MS werden ineens ook een hoop games exclusief, alleen games waar nog een contract voor liep met Sony werd gehonoreerd, daarna werd voor elke game bepaald of die ook voor PS uit zou komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.