Nieuws
activision blizzard xbox

Braziliaanse waakhond keurt Activision-overname door Microsoft goed

Het betreft het tweede land die de overname goedkeurt

Geschreven door Michel Musters op
De Braziliaanse instelling die grootschalige overnames van bedrijven analyseert heeft de overname van Activision Blizzard door Microsoft goedgekeurd.

De Administrative Council for Economic Defense (CADE) is daarmee een van de eerste organisaties die een definitief oordeel heeft geveld rondom de veelbesproken overname van Activision Blizzard.

"Gezien de grote populariteit van Call of Duty kunnen we concluderen dat als Activision Blizzard-games niet meer op Sony-consoles beschikbaar zijn, PlayStation-gamers kunnen migreren naar Xbox of pc om deze franchises te kunnen blijven spelen", aldus een gedeelte van de conclusie die de CADE heeft getrokken. "Aan de andere kant is het redelijk aanneembaar dat als Call  of Duty-games exclusief via het Microsoft-ecosysteem beschikbaar komen, PlayStation-gamers deze franchise kunnen verlaten en kiezen voor andere games die wel beschikbaar zijn (op PlayStation-consoles)."

In het verslag wordt geopperd dat het - ondanks de claims van Microsoft dat Call of Duty een multiplatformfranchise moet blijven - niet ondenkbaar is dat het bedrijf de reeks uiteindelijk toch exclusief maakt, ook al wordt daarmee een gedeelte van de verkoop opgeofferd. "Een dergelijke strategie kan de verkoop van Xbox-consoles en hoeveelheid Game Pass-abonnees een boost geven, en een versterkend effect op het Microsoft-ecoysteem hebben. Daarmee wordt verlies in omzet op de korte termijn opgevangen."

CADE concludeert echter dat exclusieve content essentieel is binnen de game-industrie, en dat het een belangrijke factor is in het succes van Sony en Nintendo. Het verslag oppert dat Nintendo niet leunt op Activision Blizzard-games en dat Sony op dit moment marktleider is en een robuuste line-up aan exclusieve games heeft. Daardoor zou een overname van Activision Blizzard - en een mogelijk verlies van gamefranchises als Call of Duty - dus geen desastreuze gevolgen hebben voor de bedrijven. 

"We erkennen dat een gedeelte van PlayStation-gamers kunnen migreren naar Xbox wanneer Activision-Blizzard-games - en met name Call of Duty - exclusief via het Microsoft-ecoysteem verschijnen. Maar we geloven niet dat een dergelijke mogelijkheid concurrentie binnen de consolemarkt in zijn geheel tegengaat."

Sinds Microsoft begin dit jaar liet weten Activision Blizzard voor een recordbedrag van 68,7 miljard dollar over te willen nemen, wordt de mogelijke deal onderzocht door waakhonden overal ter wereld. Dit om er voor te zorgen dat Microsoft bij een eventuele overname geen monopolypositie verkrijgt. Tot instanties wereldwijd groen licht geven, kan de overname niet plaatsvinden. 

Hoewel Brazilië - na Saoedi-Arabië - een van de eerste landen is die akkoord gaat met de overname, zijn er nog vele andere instanties wereldwijd die de deal goed moeten keuren. Het Amerikaanse Federal Trade Commission gaat waarschijnlijk eind november met een oordeel komen, en het Britse Competition and Markets Authority heeft tot 1 maart 2023 om een oordeel te vellen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Mensen met prepaid nummers kunnen geen Overwatch 2 spelen Dragon Ball Z: Kakarot komt op 13 januari uit op PS5 en Xbox Series
56

Reacties op: Braziliaanse waakhond keurt Activision-overname door Microsoft goed

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Ziminar

    • 6 oktober 2022 11:54
    Er staan wel een paar opvallende punten in het rapport, waaronder natuurlijk het hete hangijzer exclusiviteit. De autoriteit erkent ook dat exclusiviteit een maatstaf is in deze industrie en zeker tussen Microsoft en Sony.

    Uit het artikel op tweakers:
    Geen van die twee bedrijven hebben tot nu toe echter een exclusieve game ontwikkeld of uitgebracht die de economische balans in een bepaalde richting deed kantelen, aldus CADE. Exclusieve games zijn volgens CADE ook minder populair en minder winstgevend in vergelijking met third-party-AAA-games die op beide platformen beschikbaar zijn.

    Exclusieve games lijken volgens het rapport dus ook helemaal niet zo doorslaggevend te zijn.
    Ze hebben dus ook daadwerkelijk gekeken naar de effecten van exclusiviteit mocht CoD daadwerkelijk exclusief worden. En zelfs dan zien zij dat niet als reden om de deal tegen te houden.

    Nog een mooie opmerking van de autoriteit:
    De waakhond geeft tot slot ook een woordje uitleg over haar eigen positie in dit verhaal want volgens de organisatie dient ze enkel de belangen van de Braziliaanse consument te beschermen en niet die van een bepaald bedrijf.

    Let wel dit is pas de tweede autoriteit die het goedkeurt en zeker niet een van de grootste.
    Ik vond deze echter wel interessant, aangezien alles openbaar is en we het goed hebben kunnen volgen.
    Nu kijken wat de EU, VS, Japan en de UK beslissen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Draven

    • 6 oktober 2022 23:19
    @Ziminar

    Waarom gaat het telkens alleen maar over COD?

    Waar iedereen zo makkelijk aan voorbij lijkt te gaan is dat Microsoft een uitgever koopt met een heel portfolio aan games, om zo marktaandeel te vergaren. Dat terwijl Sony geld stopt in een ontwikkelaar die potentie heeft. Daar komen dan exclusieve games uit voort. Dat heeft ze met de PS3 succes gebracht en samen met de PS4 de voorsprong gegeven die ze nu hebben. Dat vind ik nogal een wezenlijk verschil. Dat is in mijn ogen het hete hangijzer.

    En exclusiviteit daar is Microsoft ook niet vies van. Als ik de reacties zo lees, maar bijv. ook op Tweakers lopen veel mensen de polonaise met dit nieuws. En eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom.
    Moeten we als consument willen dat een bedrijf met oneindig diepe zakken een hele uitgever opkoopt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 7 oktober 2022 00:13
    @Draven Precies dit. Of het door gaat of niet. Die vergelijking die Xbox fans vooral willen maken met PS telkens van "zij hebben ook exclusives" is daarom ook elke keer geheel krom.

    Tuurlijk hebben ze exclusives, maar dat zijn geen franhises of van uitgevers die weggehouden zijn van Xbox als we praten over first party.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 oktober 2022 11:35
    @AveryJackson Avery stop nu eens met dat gemekker over XBox fans, dat schoffelt je hele argument, als je die al had, onderuit. Erg treurig.
    Probeer je eens te houden bij de feiten en stop eens met wijzen naar een bepaalde groep mensen. Je bent toch geen fucking kleuter?

    Laatste keer dat ik het je uitleg Avery.
    Het wijzen op exlcusives van Sony is niet meer dan logisch, aangezien dat het argument van Sony was. MS krijgt met deze overname exclusives! Beetje gek als je hele eigen strategie om exclusieve content draait.
    Of dat nu met een overname gebeurt of door geld te pompen in een ontwikkelaar is niet relevant en ook niet of dat bestaande IPs zijn of niet.
    Als Sony het geld had gehad dan hadden ze deze partij ook overgenomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 7 oktober 2022 12:57
    @Ziminar Wie anders halen dat als argument er dan telkens bij…PS fans ofzo? Het zijn toch de xbox fans die dat constant lopen te schreeuwen, maar tegelijkertijd vergeten dat het andersom niets anders is.

    Jij hoeft mij serieus helemaal niks uit te leggen want die meneer hier boven mij legt precies uit hoe het verschil is tussen publishers kopen of exclusives hebben waar je de kosten van ontwikkeld betaald EN marketing deals. Zijn allemaal verschillende dingen.

    "Beetje gek als je hele eigen strategie om exclusieve content draait." Uhm ja dat is jouw mening omdat je vooral wilt volgen wat MS je voorschotelt en de rest is meteen "gek". Jij bent serieus echt een voorbeeld van een Phil Spencer ja knikker.

    Blijf maar vooral in die waan hangen van je. "Als Sony het geld had bla bla" Aannames, niks anders dan een punt maken die er niet is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 oktober 2022 13:22
    @AveryJackson he Avery, jij bent het niet met mij eens en ik niet met jou. De commissie is het blijkbaar ook niet met jou eens aangezien die de deal heeft goedkeurd.
    Succes ermee verder, probeer minder in kampen te denken dat voegt namelijk niet zoveel toe aan de discussie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 7 oktober 2022 13:31
    @Ziminar Je bent me trouwens wel erg vaak aan het napraten moet ik zeggen. Als het om feiten gaat, dan brabbel je heel vaak in de rondte omdat dit jouw gevoel is. Nu zeg je dat ik me bij de feiten moet houden…hoe ironisch.

    De commissie bla bla bla, sorry het valt gewoon precies in jouw straatje, probeer niet opeens slim te gaan lullen hier. Nogmaals je negeert de persoon boven je wel wijselijk zoals ik al zei. Bang voor nog een discussie met iemand anders?

    Voor iemand die roept dat het hem niet boeit, want hij heeft dit en dat ben je er wel erg mee bezig. En je gaat er bij iedereen best vel in die niet met je mee gaat. Dat we het niet eens zijn boeit me ook niet echt. Jij reageert vooral gefrustreerd en dat zie je meteen aan je comment hierboven waarop ik reageer op Darven. overigens, je bent bent zelf constant alles tegenover Sony aan het vergelijken om je argument te versteken, dus je creert hier zelf al kampen, maar je hebt dat schijnbaar niet echt door.

    Maarja wie weet, zijn we ooit nog ergens over iets eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 oktober 2022 14:29
    @AveryJackson is goed Avery, welterusten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 oktober 2022 11:25
    @Draven Waarom de discussie rondom CoD? Dat is het argument wat Sony zelf aandroeg, die focuste op een eventuele exclusiviteit van CoD voor XBox. MS heeft al tegengesproken dat die game niet exclusief wordt en heeft Sony al een deal aangeboden.

    Wat is precies het probleem dan met het feit dat MS een uitgever koopt?
    Volgens deze commissie is daar in ieder geval geen probleem mee.
    De manier waarop MS deze IPs krijgt, wat maakt dat precies uit dan?

    Ik heb nergens gezegd dat MS vies is van exclusiviteit en dat heeft MS zelf ook niet gezegd. Het is Sony die kwam met het argument van exclusiviteit niet MS.
    Het feit dat Sony daarmee komt is hypocriet omdat exclusiviteit van content de strategie van PlayStation is. En dat is prima, maar dan is het wel raar om dat als argument te gaan gebruiken tegen deze overname en daar was deze commissie het blijkbaar mee eens.

    Jij, ik en iedereen mogen het best oneens zijn met deze overname, maar deze commissies onderzoeken of een dergelijke overname problemen gaat opleveren in de betreffende markt en dus uiteindelijk schadelijk is voor de consument.
    Volgens deze commissie is dat niet het geval.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 7 oktober 2022 12:08
    @Draven veel mensen gaan er makkelijk aan voorbij voor twee redenen.

    1: omdat een volledige publisher opkopen eigenlijk hetzelfde is dan "kleinere" studios stuk per stuk op te kopen en ondertussen ook exclusiviteitsdeals te sluiten voor third party projecten. De schaal is gewoon groter.

    2: De grootste klager over deze deal is tegelijk de grootste hypocriet want ze zijn zelf groot geworden door onder andere dit soort gedrag. Concurreer de competitie weg door exclusive content.
    Weinig neutrale gamers hebben sympathie voor de bully van de speelplein nu de papa van de nerd plots z'n portefeuille open trekt om de school te kopen.

    Als we heel eerlijk en objectief zijn dan weten we dat Sony dit ook zou doen als ze deze hoeveelheid "fuck-you-money" ter beschikking hadden.
    En ze zouden zelf niet twijfelen over de exclusiviteit van wat ze net kochten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 7 oktober 2022 13:06
    @Mr.Happy Hoe is Sony een bully? MS heeft zelf getoond volledig incapabel te zijn verschillende generaties. Hoe is MS de markt in gekomen denk je? hebben zij zelf studios opgericht toen der tijd of hebben ze meteen Bungie gekocht?

    Wat jij hier doet en velen anderen is net te doen alsof MS net in de console markt is terecht gekomen en even te vergeten, dat ze er al generaties lang zijn. Het is ze niet gelukt, ze kunnen nog zoveel geld hebben, maar het blijkt dus dat geld ze niet machtiger maakt. Alles heeft te maken met imago, populariteit, first party games. Elke generatie strugglde MS met de Xbox en nu door de populaire IP's/publishers over te kopen, kopen ze zich de markt is op een vrij snelle manier. Waarom? omdat ze feitelijk niet in staat zijn om met hun bestaande studios gamepass te vullen dus moet je de meest populaire IP's proberen over te nemen om zo snel mogelijk je sub te vullen.

    Alles in je comment zegt dat MS niet in staat is om op een normale manier te concurreren, maar voor hun is concurreren om de grote uitgevers over te nemen zodat ze anti-competatief worden en helemaal niet competatief.

    Het verschil met Sony is wel heel duidelijk. Verschillende kleine studio's overnemen of groot maken zoals ze nu doen is iets heel anders. Heeft totaal geen IMPACT op MS. Het gaat om de impact o.a. en zeker als deze studio's nagenoeg nooit iets hebben ontwikkeld voor de Xbox, dat is met Bethesda en ABK compleet anders. Ook jouw argument is dus een scheve vergelijking.

    Dit zegt meer over het verleden van MS/Xbox dan PS. Niemand vroeg of ze de console markt in kwamen, en ze hebben genoeg ruimte gehad om een hele rits aan franchises te ontwikkelen. Tijdens de 360 tijdperk zijn ze niets anders dan bezig geweest met een hele hoop timed exclusives deals op een hele agressieve manier.

    Laten we vooral doen alsof MS zielig is, wat bepaalde mensen constant lijken te willen schetsen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 oktober 2022 14:11
    @AveryJackson niemand heeft ooit gezegd of gedaan alsof MS zielig is, leg mensen geen woorden in de mond. Is lastig je serieus te nemen op die manier

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 7 oktober 2022 14:15
    @Ziminar Niemand heeft ooit gezegd, maar te doen alsof Sony een bully is en te roepen van "Sony is dit en dat en heeft dit en dat in het verleden gedaan", proberen jullie beide net te doen alsof MS zielig gevonden moet worden en dat ze tot niks in staat waren.

    Misschien moet je die docu over de Xbox eens kijken en dan zie je de reden waarom ze markt in zijn gekomen, en waarom sommige van jullie beide argumenten geheel krom zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 7 oktober 2022 15:06
    @AveryJackson

    1 il heb volledig die docu gezien.
    2 Al die bedrijven zijn een kleine mafia op zich. Je wordt geen miljardenbedrijf door de sympatico van de groep te zijn.
    Er is er echter maar eentje die zich als een calimero gedraagt, gevolgd door z'n fanboys.
    Ook hier ga ik je verder negeren met je onzinnig geween.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 7 oktober 2022 15:14
    @Mr.Happy Dat is een mening, dat is geen feit vriend. Dat is wat jij graag wilt geloven.

    Je geeft namelijk hierbij duidelijk aan het veschil niet te zien in het kopen van pub, deals of inhouse exclusives.

    Het is een feit dat MS zich nu de markt in koopt, daar is geen ander woord voor te verzinnen. Al dat genegeer van jullie, is alleen maar een zwakte die je hier toont hoor. "Ik negeer want ik ben het er niet mee eens…en dan stampen op je achterste".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 oktober 2022 16:26
    @AveryJackson Het enige wat ik hoor is Microsoft Bad, Sony Good.
    Weltrusten jongen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 7 oktober 2022 16:28
    @Ziminar gezien je eigen comments op dit verhaal denk jij niet anders. Je vergelijkt de 2..prima, stopt ze beide in een hokje en vind alles wat MS goed is en beschuldigd Sony van alles wat exclusief is.

    Lijkt me niet geheel anders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 oktober 2022 17:06
    @AveryJackson Nee hoor Avery je hebt helemaal gelijk, alles wat ik zei was pure onzin. Al jouw argumenten zijn stuk voor stuk geweldig, klopte alles aan, helemaal niets mis mee. En iedereen die het niet met je eens is, is een XBox fans.
    XBox fans zijn sowieso klootzakken he, ze zouden allemaal van het internet verbannen moeten worden he Avery. Dan kun je tenminste lekker met allemaal mensen praten die het met je eens zijn en je nooit tegenspreken.
    Zo dat zou fijn zijn he Avery.

    En Sony is een heel lief bedrijf wat alles helemaal eerlijk doet, doet noooooit iets fout of verkeerd. Alles netjes binnen de lijntjes. Behalve natuurlijk als het ten nadele van XBox is, maar dan mag het. Toch Avery?

    Ja en dan Microsoft, dat duivelsgebroed, bedrijf wordt gerund door de duivel he Avery, wist je dat? Echt waar, las ik ergens op het internet, stond volgens mij in een quote van een willekeurige gast op twitter:
    "Microsoft is run by the devil". Zie je, dan is het waar toch Avery?

    Eigenlijk zou iedereen die een XBox thuis heeft moeten worden ontslagen ook en ook moeten worden gesteriliseerd zodat ze zich ook niet voortplanten. Net zolang dat het hele duivelse XBox niet meer bestaat. Zo dat zou lekker zijn!
    Kon je lekker gaan slapen onder je PlayStation dekbedje, je Sackboy knuffeltje tegen je en natuurlijk je Gran Turismo pyjama aan, echt stoer.
    Nou weltrusten Avery, slaap maar lekker hoor! Dag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 7 oktober 2022 17:55
    @Ziminar hop en weer een lap tekst, dit bedoelde ik nou, pot en ketel.

    Alleen hieraan kan je al zien dat het je diep zit. Hoop onzinnig geneuzel komt er weer uit zeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 oktober 2022 18:06
    @AveryJackson nee echt niet Avery, ik ben bloedserieus! Ik heb het licht gezien ben het helemaal met je eens

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.