Games komen er ieder jaar, vaak zitten er ook wel een paar goede tussen. Maar wat maakt een game goed: graphics alleen, is gameplay toch belangrijker of misschien zelfs wel de sound of de replayvalue?

Als een game af is en naar de internationale pers wordt gestuurd denken deze meestal allemaal anders over de game, de één beoordeeld het op graphics ("Deze game is gedateerd"), de ander op gameplay ("Het spel speelt voor geen meter"). Brad Wardell schonk Avault een heldere blik op de PC-Gameindustrie.

Het punt wat Brad aanhaalt is dat developers vaak helemaal niet weten waarvoor ze een game maken, ze kennen de markt niet. Veel developers maken een spel met een zeer geavanceerde engine, maar denken ze na over het gevolg? Veel standaard "Hewlet Packard" gamers zullen hierdoor het spel niet kunnen spelen, wat weer het gevolg heeft dat het spel zo'n 50% minder verkoopt.

Wordt er een simpele 2D engine gebruikt, dan wordt het spel volledig afgekraakt door de pers. Wel zal het spel meer verkopen, maar ook veel gamers afschrikken door de slecht cijfers in de bladen.And finally, on the cost of game development. The problem arises that we don't really have a clean definition of what a AAA game is. How much does the "typical" AAA product cost to develop? First, we have to know what we mean by typical and then we have to define AAA. Let me abandon labels and put it like this: only a small handful of games are released each year that cost over $2 million to develop. Yet I think most people would agree that more than a small handful of AAA games are released each year. The "big" releases like Diablo and Black & White certainly cost $2 million or more (much more), but what about all those other games released each year? Did Zeus cost $2 million? It would be interesting to find out how much recently released titles like Tropico cost to create. I think most people would agree that Tropico is a AAA offering and it's also a really good game.De conclusie aan de zeer informatieve column is dat een developer moet weten waarvoor ze een game maken, is het als voor hun zelf als prestatie of als een product wat wereldwijd zoveel mogelijk geld moet ophalen.

Lees de drie pagina lange column hier.