Nieuws

Bouw met karton je eigen Switch-creaties met Nintendo Labo

Verschijnt op 27 april

Geschreven door Michel Musters op
Nintendo heeft vanavond in een video Nintendo Labo aangekondigd, een manier om met karton diverse omhulsels voor de Switch Joy-Con-controllers en de console zelf te bouwen.
Mensen kunnen diverse kartonnen pakketten kopen en die vervolgens zelf in elkaar zetten. Als voorbeelden worden een piano, vishengel en motor gegeven. De kartonnen pakketten worden met speciaal ontwikkelde software geleverd, zodat er games gespeeld mee kunnen worden op de Switch.


Spelers krijgen een interactieve gids op het Switch-scherm terwijl ze hun creaties in elkaar zetten. De kartonnen figuren kunnen daarbij ook naar eigen smaak worden ingekleurd en met stickers worden voorzien. Het is niet alleen mogelijk om speciaal voor Labo ontwikkelde software op de Switch te spelen, sommige kartonnen creaties kunnen ook bestuurd worden met de Switch.

Er zijn vooralsnog twee pakketten te zien op de Labo-website. Het mixpakket en het robotpakket. Prijzen in euro's zijn nog niet aangekondigd, maar op de Amerikaanse site staan de pakketten voor respectievelijk 69,99 dollar en 79,99 dollar. Met het eerste pakket kan onder andere een vishengel, op afstand bestuurbare wagentjes en een piano worden gemaakt. Met het tweede pakket kan een robotpak worden gemaakt. Er is ook een decoratieset voor 9,99 dollar te koop met stickers en tape om de creaties mee te versieren.

“Ons doel is om een glimlach te toveren op de gezichten van iedereen die met Nintendo in aanraking komt”, aldus Satoru Shibata, CEO van Nintendo of Europe. “Nintendo Labo nodigt iedere speelse creatieveling van elke leeftijd uit om te bouwen, spelen en nieuwe manieren te ontdekken om met de Nintendo Switch te spelen. Persoonlijk hoop ik ook veel mensen te zien die samen met hun familieleden, met een grote glimlach, veel plezier beleven aan het bouwen van de pakketten.”

Nintendo Labo lanceert op 27 april in Nederland. Mensen krijgen op voorhand de kans om Labo uit te proberen in het Nemo Science Museum in Amsterdam. Men kan zich aanmelden op de website om kans te maken nog voor de releasedatum een workshop uit te proberen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Far Cry 2 en Driver San Francisco nu speelbaar op Xbox One Laatste spelers in Fifa 18 Team Of The Year bekendgemaakt
23

Reacties op: Bouw met karton je eigen Switch-creaties met Nintendo Labo

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Lord Ganon

    • 17 januari 2018 23:54
    ….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fpsbig

    • 17 januari 2018 23:58
    Op zich wel tof maar in mijn ogen veel en veel te duur voor een kartonnen bouwpakket. Of zit er nou ook software bij dit pakket (Edit even opgezocht ja je krijgt er ee gamecard met software bij ik neem aan dat hier dan ook de games op staan die ze laten zien., dan valt het opzich nog mee, als je kijkt dat je voor 1 2 switch nog steeds 40 euro moet betalen. Dan nog ik zou er geen 70 of 80 dollar voor neer gaan tellen en het zal hier wel weer worden vertaald naar euros :(.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamegod

    • 18 januari 2018 00:15
    Ik weet het nog niet.
    In eerste instantie vond ik het niets maar nu ik er wat langer over nadenk, hoe groter de kans dat ik het ooit ga halen.
    Alleen de vermoedelijk prijs 70/80 euro is wel hoog.
    Hoop dat daar nog verandering in kan komen.
    Ook ben ik benieuwd of het mogelijk is om alleen de losse software te halen.
    Ik verwacht namelijk dat de kartonnen vormen binnen een dag op internet staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bashnag

    • 18 januari 2018 00:23
    Okeeee

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Xbox One GTA V

    • 18 januari 2018 01:15
    Een LABO VR Drone zou wel leuk zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 18 januari 2018 01:56
    Je bouwt het volgens een handleiding en weet al wat het wordt. Hoe is dit creatief. Ja alleen een beetje kleuren en stickers plakken.
    Maak liever ontwerpsoftware waarmee je zelf aan de slag kan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • poklaan

    • 18 januari 2018 02:22
    70-80 knaken voor een stuk karton… en hoeveel zal het Nintendo kosten om het te laten maken, €5-€10?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 18 januari 2018 06:02
    @poklaan dat valt onder bedrijfseconomie 😉.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 18 januari 2018 06:44
    @poklaan

    Hoe denk je dat die marge is met veel dingen die je koopt.
    Koop eens een biertje op een terras en vraag je eens af hoe die prijs tot stand komt.
    Allereerst zelfs als betaald nintendo maar 5 a 10. Die krijgen toch niet die hele 70 die jij betaald? Wat denk je van productie lijnen( afhankelijk van het aantal verschillende plaatjes ook minstens zoveel lijnen) de betaald en onderhouden worden, import, tussenhandel, wisselkoers, transport, winkels. Oh en dan krijgt Nintendo ook nog wat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 18 januari 2018 10:51
    @poklaan Dit is niet enkel karton……………………

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 18 januari 2018 03:35
    Echt leuk. Het allerleukst vind ik, dat het niet verplicht is en je niet opgedrongen wordt (Kinect, touchscreen Wii U, etc.).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 18 januari 2018 05:58
    Okee, laat ik beginnen met te zeggen dat nintendo iets heel slims doet en ze hebben gelijk als ze zeggen dat dit voor kinderen is of voor als je jong van geest bent, niet voor iedereen dus. Begrijpelijk hoe mensen wereldwijd hier verschillend op gaan reageren maar dit is niet iets voor iedereen. Don’t like it? Don’t buy it.

    Allereerst laten ze hiermee perfect zien hoe geavanceerd bepaalde technieken zijn in dit apparaat en is meteen duidelijk dat ze mijlenver voor liggen op de concurrentie. Voor iedereen die dalijk begint te blazen over 4K, opslag en GPU CPU bla bla bla, die technieken bedoel ik er dus niet mee.

    Dit is perfect om ouders over de streep te halen om toch voor jonge kinderen al een spelconsole te kopen zonder dat ze steeds moeten terug vallen op half slecht werkende apparaten die je in een speelgoedwinkel haalt van bijvoorbeeld V-tech en dergelijke. Hiermee wordt niet alleen de creativiteit maar ook de fantasie van een kind geprikkeld.

    Wel moet ik er bij zeggen dat dit niet geheel uniek is, wel in de videogame branch maar dit lijkt erg veel op een product wat door Lego al een poos in de schappen staat. Er zijn bouwsels van een (soort wall-e achtige) robot en BB uit star wars die je moet bouwen en tussentijds moet testten met je tablet of smartphone om te kijken of alles goed is gebouwd en werkt. Vervolgens kan je dan interactief met je divice je bouwsel van alles laten doen, rondrijden, bewegen, oppakken etc etc etc. Touchscreen meets toys zogezegd.

    Met een hoop neefjes en nichtjes in de familie is de kans erg groot dat ik zo’n set wel ga halen maar ik vraag me wel erg af hoe ze dit materiaal sterk genoeg gaan krijgen. Het lijkt me niet dat dit iets is wat je keer op keer uit elkaar kan halen en dat is prima maar is het tijdens het spelen ook duurzaam genoeg? Zou erg graag dit eerst eens willen testten op voorhand.

    Ik vind het zeer interessant wat ze hiermee doen en dit lijkt me zeker een grote kanshebber om naast al het andere speelgoed en games toch een succes te worden. Benieuwd wat ze allemaal weten te bedenken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 18 januari 2018 06:33
    @Jumpman

    Je hebt een frisse kijk op dingen. Dat zie ik al want in plaats van meteen afzeikend te reageren heb jij echt nagedacht over wie de doelgroep is.
    En dan heb je gelijk dat het overduidlijk bedoeld is voor kinderen en jong van geesten.
    Ik zie mezelf dit nog wel eens doen als er ooit een pakket komt met inhoud die ik leuk vind. De getoonde zijn niet zo mijn ding en ik hen dus niet zoveel neefjes en nichtjes.
    :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 18 januari 2018 06:50
    @watashi wa maurice desu. Ik heb er 9 en bespeel zelf een keyboard. Mag jij raden welke mijn interesse heeft 😜.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Xbox One GTA V

    • 18 januari 2018 07:53
    @Jumpman

    Er zijn Nintendo Labo-workshop testdagen bij het Nemo science center in maart. Speciaal voor mensen met jongere kinderen kan je inschrijven via nintendo.nl.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 18 januari 2018 10:10
    @Jumpman

    Ik denk die rugzak omdat die piano variant al te veel in de verwachting ligt. Lol

    Keyboard is wel stoer. Ook in een groep of gewoon voor de fun?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Taken NL

    • 18 januari 2018 09:46
    Ik vraag me af of je dit kunt toepassen bij huidige games, een goed voorbeeld is Mario Kart 8.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 18 januari 2018 10:06
    Eerste keer dacht ik wtf is dit? Kom op nintendo jullie kunnen beter. Maar nu denk ik steeds meer hoe vernieuwend dit is. Ik ben de doelgroep ook niet, maar kinderen kunnen zich hier prima mee vermaken.
    Zolang Nintendo de volwassen Gamer niet uit het oog verlies, vind ik het niet erg dat ze dit soort dingen ook releasen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lord Ganon

    • 18 januari 2018 10:52
    Ik vraag me alleen stellig af of het karton wel 'lang genoeg meegaat'. Het lijkt me niet echt 'kinder' proof zeg maar (snel stuk). Voor third parties (zoals Big Ben) is dit natuurlijk een gouden handel. Het laat je fantasie wel lekker op hol slaan en biedt vele kansen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 18 januari 2018 15:21
    @Lord Ganon
    voor de prijs die je betaald mag je wel iets stevigs verwachten. Zou evt. wel handig zijn als je de kartonnen sets (zonder game) voor een goedkoop prijsje opnieuw kan kopen, mocht je robotrugzak ooit kapot gaan.