Nieuws
Borderlands 3

Borderlands-community wil boycot op Borderlands 3

Take-Two ligt in de clinch met YouTuber

Geschreven door Brian Artiles Govita op
De Borderlands-community roept fans op om Borderlands 3 te boycotten nadat Take-Two actie ondernam tegen een YouTuber die naar verluid informatie over de game uitlekte en verkocht.

De YouTuber Matt Somers, op YouTube bekend als 'SupMatto', zou in een recente video op zijn kanaal informatie over Borderlands 3 hebben gelekt en deed uit de doeken hoe Twitch-gebruikers met behulp van een Twitch-exploit aan niet eerder vrijgegeven gameplaybeelden konden komen en daarnaast nog meer informatie konden verkrijgen.

Naar aanleiding hiervan zou Take-Two een onderzoek in hebben gesteld waarbij Matt Somers door twee particuliere onderzoekers werd ondervraagd. De YouTuber beweert dat de Twitch-extensie waarmee de gameplay-onthulling van Borderlands ontdekt kon worden al eerder was gelekt en dat hij zich daar niet schuldig aan heeft gemaakt.

Take-Two geeft echter in een officiële verklaring aan IGN aan dat het verhaal van Somers onwaarheden bevat. "Take-Two en 2K nemen de beveiliging en vertrouwelijkheid van bedrijfsgeheimen zeer serieus. De actie die we hebben ondernomen is het resultaat van een onderzoek van tien maanden en de contentmaker in kwestie profiteerde van het overtreden van ons beleid, het lekken van vertrouwelijke informatie over ons product en het schenden van ons auteursrecht. Niet alleen waren veel van zijn daden illegaal, maar hadden ze ook een negatieve invloed op de ervaring van andere contentmakers en onze fans die uitkijken naar Borderlands 3", aldus een woordvoerder van 2K.

Verder gaf Take-Two aan dat de Twitch-streams die Somers als bronnen gebruikte privé waren en dat hij via zijn Discord-server geld verdiende met het verkopen van informatie aan fans die meer wilden weten over de game.

Het onderzoek maakte dat hij twee weken lang geen content heeft kunnen plaatsen op zijn YouTube-kanaal en de Borderlands-community roept fans daarom op om Borderlands 3 massaal te boycotten. Volgens de community nam Take-Two drastische maatregelen voor iets wat al publiekelijk bekendgemaakt was.

Veel van Somers' video's omtrent Borderlands 3 zijn inmiddels verwijderd van zijn kanaal en zijn Discord-server en account zijn geblokkeerd wegens het verkopen van cheats, hacks en gehackte accounts. De video waarin hij zijn verhaal doet is hieronder te bekijken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Destiny 2 wordt overgeheveld naar Steam Trine 4: The Nightmare Prince komt 8 oktober uit
27

Reacties op: Borderlands-community wil boycot op Borderlands 3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • MattSomers

    • 9 augustus 2019 14:08
    Matt Somers Matt Somers Somers Matt Somers Somers

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RudyKnots

    • 9 augustus 2019 14:31
    Flink huilie. Die kerel heeft in volle kennis dingen online gezet die nog niet bekend moesten worden- wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten. Ik wil absoluut niet goedpraten hoe Gearbox/Take2 dit hebben aangepakt, maar die dokus moet nou niet de vermoorde onschuld spelen. Hij wist dondersgoed waar 'ie mee bezig was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RudyKnots

    • 9 augustus 2019 14:32
    @RudyKnots En ik ga toch zeker geen game boycotten waar ik al 7 jaar op wacht, doe eens éven normaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mephisto93

    • 10 augustus 2019 12:00
    @RudyKnots vooral dat….en buite dat….ik ga geen game boycotte, omdat een of andere dombo content online zet, wat niet mag…..en dan huilie huilie gaan doen? Get a job -.-

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paul_Power

    • 9 augustus 2019 14:49
    Het klopt niet helemaal hoe je het omschreven hebt. In een Borderlands youtube reveal trailer was een twitch account te zien van een 2K medewerker, SupMatto heeft toen via een exploit dat account opgekomen (want de beveiliging van Twitch is werkelijk om te lachen) en zag dat er allemaal video's opstonden van opgenomen test lifestream met verschillende gameplay beelden, SupMatte heeft deze bekeken en hier notities van gemaakt, van de dingen die nog niet waren vertoont in de eerste reveal en trailer. Maar hij was niet de enige die dit heeft gedaan, zo'n beetje elke grote game website waaronder IGN zelf heeft deze exploit gebruikt om op dat twitch account te komen en heeft de beelden gezien, alleen zij durven het niet openbaar te maken omdat ze 7 kleuren schijten voor 2K games. Maar deze youtuber niet, 2 lui aan zijn deur zoals beschreven en hij had niet toegezegt dat hij zou stoppen met het lekken van de niet uitgekomen informatie. Hierdoor heeft 2K games 4 copyright strike gedaan op zijn video's waarvan er 3 ingestrokken na 24 uur, dit doende als een waarschuwing van jonge pas op en hou op met het verspreiden van informatie. Waarop SupMatto dacht ho ho fuck jullie, en heeft ALLE informatie gelijk bekent gemaakt, waarop 2K alle video's waar maar borderland word besproken heeft ge-copyright zo'n 63 video's en zijn kanaal zal na 7 dagen als 2K ze niet intrekt verwijderd worden.

    -Edit: Als 2K games gewoon niets had gedaan, was er totaal geen negatieve publiciteit gekomen, het gaat om een kleine youtuber 100.000+ subcribers, waar maken die lui zich druk om. Nu hebben ze ALLE media bereikt en zullen er ook VEEL meer mensen opzoek gaan naar de gelekte informatie, ze snijden zichzelf zo erg in de vinger nu, te dom voor woorden weer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DevTrunks

    • 9 augustus 2019 15:10
    @Paul_Power negatieve pr vind ik nogal overtrokken. 2K en Take-two staan volledig in hun recht. Dit is kindergedrag vanuit de "community". Oproepen tot een boycot omdat je favoriete YouTube correct wordt gestraft? Kom op zeg.

    en dan nog; negative pr is ook pr.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 augustus 2019 18:11
    1. Supmatto heeft dus wel degelijk misbruik gemaakt van een lek in Twitch om in een account te breken waar hij niets te zoeken had. Dat is simpelweg verboden. Als jouw voordeur openstaat mag ik nog steeds niet naar binnen lopen om jouw waardevolle spullen mee te nemen.
    2. Als dan blijkt dat iemand anders al de tv heeft meegenomen doet niets af aan het feit dat ik daar illegaal ben en iets aan het stelen ben.
    3. Hij was op de hoogte van die mogelijkheid om in te breken en heeft dat niet gemeld aan Twitch, maar heeft het misbruikt voor zijn eigen gewin, namelijk informatie verkocht.
    4. Supmatto heeft de kans gekregen van 2K om te stoppen en is toen een paar stapjes verdergegaan, namelijk alle info dumpen. Wat denk je dat 2K dan doet? Alles ok jongen niets aan de hand? Nee dan ben je fucked en terecht.
    Als 2K niets had gedaan hadden ze dat bij een volgend incident ook moeten accepteren? Er zijn miljoenen gemoeid met een dergelijke game. 2K staat volledig in hun recht en Supmatto mag van geluk spreken als het hier bij blijft. De oproep tot een boycot vind ik helemaal belachelijk. Omdat een of andere sukkel iets illegaals gedaan heeft zou men de game niet moeten kopen? Wat een onzin.
    Dus als ik inbreek in het kantoor van 2K, info jat en gepakt wordt moet je dan ook de game maar niet kopen? Ik snap niet waarom je deze sukkel überhaupt verdedigt. @Paul_Power

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 9 augustus 2019 21:25
    @Paul_Power Als je zo'n muur aan tekst plaatst, haal m dan effe door de spellings check joh, Allemachtig wat een gebrekkig nederlands.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkraverX

    • 9 augustus 2019 15:40
    De Borderlands-community kan mijn reet likken :D, zit al jaren op een nieuw deel te wachten, ook heeft hij dingen geflikt die niet mogen dus ja hopelijk wordt hij nog harder aangepakt.

    Altijd grappig die lui die de slachtoffer rol aan nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WuZiMu

    • 9 augustus 2019 16:19
    Dus omdat een youtuber iets doet wat niet mag en vervolgens gestraft wordt moet het geboycot worden? Volgens mij krijgen die 13-jarigen iets te veel aandacht…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 9 augustus 2019 16:46
    Dus een bedrijf mag wel "zomaar" onaangekondigd 2 man aan je deur laten komen? Volgens het gelijkheids principe mag dat dus niet! Hij had geinformeerd moeten worden en er op gewezen moeten worden dat hij zeker recht heeft om zelf een getuige of deskundige aanwezig te laten zijn.

    Daarbij… Hoe zijn ze aan de adres informatie gekomen?
    In het meest paranoide geval kan je denken dat dit via de in Amerikaanse Game industrie best machtige ESA is gebeurd. Als organisator van E3 houden die een lijst bij met dergelijke gegevens over "belangrijke" journalisten, sociale media en ander bezoekers. En wie zijn er daar in de raad van bestuur gezeteld? Raad maar…

    Maar ook als deze "onderzoekers" het adres niet direkt verkregen heeft, dan is het uiteraard wel fijn voor ze dat dit bestand per ongeluk "gelekt" is. Dit is gemeld en "een beetje" verholpen. En was daarna ongeveer op dezelfde wijze toegankelijk als het Twitch account…

    Daarbij: Twich gebruiken is schreeuwen om aandacht! Voor testen moet je geen publiek kanaal gebruiken als het zo top-secret is.

    Grappig dat EA wordt afgebrand om hun verwerpelijk gedrag maar dat Take Twoo er mee weg komt omdat je toevallig al zo lang gehypt bent. Oh, wie gebruiken ze ook al weer voor de hype's? Oh ja, YouTubers…

    In het kort: Buiten Paul_Power vind ik de meeste reakties hier behoorlijk ongeinformeerd en daardoor hypocriet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paul_Power

    • 9 augustus 2019 17:49
    @Martijn_M Ben ik helemaal met je eens. Ik kan mij voorstellen dat SupMatto de regels heeft overtreden door dat account op te gaan via een exploit. De exploit is al meer dan een jaar bekent bij Twitch maar doet er geen zak aan, Twitch is letterlijk zo lek als een mandje afijn een MILJARDEN bedrijf zoals 2K/Take Two moeten zich gewoon afzijdig houden in zulke gevechten en zich volwassener moeten opstellen. Zij maken de fout dat het account is te zien in de trailer, oke kan gebeuren, maar dan weet je ook dat als er zo'n exploit bestaat waar echt iedereen van af weet binnen de game media dat die gebruikt gaat worden. Waarom zetten ze dan alle die gameplay beelden daar, hou dat dan binnenshuis. Dat je daarna 2 inspecteurs naar zijn huis stuurt is een intimidatie strategie, ze hadden gehoopt dat hij zou toezeggen dat hij geen informatie meer naar buiten zou brengen, maar dat deed hij niet. Ze hadden het ook rustig kunnen vragen via zijn e-mail, daar had hij waarschijnlijk ook gewoon op gereageerd. Maar de eerste intimidatie strategie werkte niet dus passen ze de 2e strategie toe, het slopen van zijn youtube channel met een bereik van 0,0 die intimidatie werkte ook niet, dus dan maar werkelijk overgaan tot slopen. Sorry maar in mijn mening vind ik 2K/take two vele malen kinderachtiger en onbeschoft dan wat SupMatto doet heeft gedaan + 2K/take two heeft ervoor gezorgd met een leugen dat zijn Discord server ook al is gesloten, want hij zou de informatie verkopen, wat totaal niet waar is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 augustus 2019 18:15
    2K moet zich afzijdig houden? Het is hun content die hij gelekt heeft. Als jij mijn tv steelt kom ik bij jou aankloppen en niet bij je buurman @Paul_Power

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 augustus 2019 18:14
    Je gaat aan het eerste belangrijkste punt voorbij. Supmatto zat behoorlijk fout. Punt. Daar verdient hij geen beloning voor. @Martijn_M

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 10 augustus 2019 00:31
    @fonsrutte Dat beweert ook niemand. Ik beweer wel dat deze firma's het hele leger vlogers gebruiken om de hype op te zetten en daarbij ook regelmatig "per ongeluk" lekken. Om een voor mij onduidelijke reden zijn ze deze keer niet blij met de extra aandacht.
    Zeker omdat het "lek" op zich al bekend was kan je verwachten dat dit zou gaan gebeuren. Maar goed, Randy heeft al eens eerder een sticky met zijn "early acces" materiaal laten slingeren dus ik snap best dat de company het wat serieuzer neemt.

    Of Supmatto nu een held is of niet spreek ik me niet over uit. Maar stel nu dat het een "echte" journalist was die op deze manier wereldschokkend nieuws naar buiten brengt, stel nu eens dat wiki leaks op deze manier zou werken…
    Vertel mij maar eens waar de grens ligt. Bij het brengen van game nieuws (wat heel vaak op deze manier gebeurd) of bij de poging om door intimidatie iemand het zwijgen op te leggen?

    Ander puntje: Als iemand van ons 10 copyright akkefetjes meld waarvan er 8 terecht zijn en 2 niet, zou YouTube daar dan ook zo snel mee zijn of zouden jongens zoals wij een waarschuwing krijgen voor die 2 onterechte?

    Jullie trekken het heerlijk extreem met voorbeleden over gejatte TV's. Een waarschuwing zou niet verkeerd zijn maar hier worden door een groot bedrijf meer wettelijke en fatsoens regels geschonden als door SupMatto.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jessica_86

    • 11 augustus 2019 13:06
    @Martijn_M al die stennis om borderlands 3, ik heb een aantal beelden gezien van de game en ik ondervind dat deze game overrated is als wat. Unreal 4 engine ja maar weer hetzelfde. Ik stem voor DOOM Eternal, ID tech 7, nieuwe gameplay elementen. GOTY 2019!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 11 augustus 2019 18:00
    @Jessica_86 De stennis is niet vanwege de game, het is vanwege de manier waarop een publisher schijnbaar niet voldoende kan doen om naar de rechter te stappen, maar wel de macht heeft om andere grote bedrijven (zoals YouTube) te laten doen wat zij willen en daarbij ook regelrecht karaktermoord plegen.

    En wat betreft dat het niet de meest hoogstaande games is? Ja klopt. De cartooneske stijl heeft wel iets, maar een klassieker als HZD zal het nooit worden. En DOOM is gewoon een legende op zichzelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 9 augustus 2019 18:52
    Dat zon gozer geliefd is bij t gamende publiek door zn cheats hacks en gehackte account verkoop, vind ik nog veel waziger!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 10 augustus 2019 00:38
    @CroniC Hoe kom je erbij dat hij dat verkocht? Via Youtube en Discord kan je een paar stuivers verdienen met content. Hij heeft echt niet per document faktuurtjes gestuurd. Andere vloggers gebruiken Patreon, dat wil nog niet zeggen dat ze meteen een zwarte handel in gestolen goed hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 10 augustus 2019 01:01
    @Martijn_M
    Staat in het artikel.