Het onderzoek werd gedurende drie weken gehouden onder ongeveer zevenhonderd gamers met een leeftijd tussen de 7 en 54 jaar, die nog geen PlayStation 3 hadden. Deelnemers werden gevraagd om uit een lijst met tien verschillende keuzemogelijkheden vijf redenen te kiezen waarom zij een PlayStation 3 zouden willen aanschaffen.

Redenen voor aanschaf

De mogelijkheid om blu-ray's af te spelen op de PlayStation 3 werd door 65 procent van de ondervraagden genoemd als belangrijkste reden voor het aanschaffen van de spelcomputer. 63 procent van de ondervraagden vond de recente prijsverlaging van de console de belangrijkste reden om de PlayStation 3 in huis te halen. "Deze bevindingen zijn interessant, omdat de slogan van Sony's meest recente reclamecampagne 'it only does everything' ('het doet alleen maar alles') de variatie aan entertainment opties noemt als sterk punt van de console", zo meldt de Nielsen Wire blog. Er wordt dan ook verondersteld door de onderzoekers dat de reclamecampagne van Sony de gevoelens van de consument goed reflecteert.

God of War 3

Ook de games die beschikbaar zijn voor de PlayStation 3 werden genoemd als motivering voor een aankoop. Het ging hierbij niet om één specifieke game die exclusief op de PlayStation 3 is verschenen, maar om het complete aanbod op de console. "Ondanks dat men geen specifieke games aanduidt als belangrijke reden om de console te kopen, is God of War 3 de meest populaire game die genoemd wordt door de deelnemers", zo meldt het onderzoeksteam. Sony zelf meldt dat het bedrijf erg tevreden is over de resultaten van de 'it only does everything'-reclamecampagne. Hoewel de campagne eerst alleen in Amerika gebruikt zou worden, hebben andere divisies van Sony de campagne wereldwijd getrokken.