Met Resident Evil 4 heeft Capcom voor een andere aanpak gekozen dan bij de vorige games in de survival horror-reeks. De game maakt nu gebruik van een realtime 3D engine die prachtige beelden uit de Cube tovert. De game speelt zich niet meer in Raccoon City af en de Umbrella Corporation is niet meer de vijand. Daarnaast is de game wat meer actie gericht dan de vorige delen, zoals we kunnen zien in de nieuwe E3 trailer. Het wapenarsenaal bevat nu granaten, een rocket launcher en een sniper rifle, en ook de pistolen en shotgun lijken een stuk effectiever te zijn geworden. IGN speelde de game op de E3, hun impressie kun je hier lezen. Het indrukwekkende filmpje is hier te streamen, of via deze link te downloaden.Resident Evil 4 remains one of the most beautiful games we've seen not just on GameCube, but on any console. The gorgeous art style, vividly detailed character models, crisp texture effects, lighting and shadow models, particle system, and animation system all come together for an overall visual presentation that is largely unequaled. Capcom was of course quick to point out that everything shown, but in playable and video form, was running entirely in-game on Nintendo's hardware.