Nieuws

Mede-oprichter Blizzard: Succes te danken aan crunch

Maar doet haar best om het te laten verdwijnen.

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Veel ontwikkelaars bij Blizzard maken crunch-uren, maar de bedoeling is dit te laten verdwijnen.

Mike Morhaime, de inmiddels vertrokken medeoprichter van Blizzard, heeft in een interview met Eurogamer verteld dat het succes Blizzard afhankelijk is van crunch. Dit houdt in dat de werknemers van het bedrijf veel overuren maken en werken buiten het geplande rooster, ook na de deadlines.

"In de begintijden van Blizzard waren de gemaakte crunch-uren om een spel te voltooien echt extreem. Als je een kleine studio bent, doe je er alles aan om projecten een succes te maken, het kostte ons echt enorm veel moeite", zo gaat Morhaime verder. Mike Morhaime heeft maar liefst 28 jaar voor Blizzard gewerkt. "Ik kan niet voor andere bedrijven spreken, want er zijn vast betere manieren om projecten te benaderen. Voor ons leek dit echter de enige manier, ik denk niet dat we even succesvol waren geweest als we het anders hadden aangepakt".

Dat crunch ongezond is voor de ontwikkelaars is inmiddels bekend. Het probleem is echter deze manier van werken vaak onvermijdelijk is in de game-industrie. Bovendien lijdt de kwaliteit van het spel hier ook onder. Sommige studio's verklaren crunch als een uiting van het enthousiasme van de ontwikkelaars, terwijl andere studio's het als een 'noodzakelijk kwaad' beschrijven.

Morhaime geeft verder aan in het interview met Eurogamer dat hij het eens is met het feit dat crunch niet goed is. "Het is zeker niet duurzaam en we moeten andere manieren van werken vinden. Ik ben van mening dat veel bedrijven het al veel beter doen tegenwoordig", aldus Morhaime. Hij vult hierbij aan dat steeds meer bedrijven in staat zijn om meer personeel in dienst te nemen.

Blizzard geeft wel aan dat het de bedoeling is om crunch te laten verdwijnen binnen het bedrijf. De ontwikkelaar zegt er alles aan te doen om haar werknemers zo goed mogelijk te behandelen. Ze doen er dan ook alles aan om zichzelf zoveel mogelijk te verbeteren.

Dit artikel delen:

Lees meer

Speel de leukste arcade games bij de K64 Blockchain Game Expo Review: Asus ROG Strix XG49VQ - groot, snel en praktisch
6

Reacties op: Mede-oprichter Blizzard: Succes te danken aan crunch

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Gmanz

    • 27 juni 2019 13:41
    Titel van artikel is wel zeer misleidend. Lijkt aan te geven dat Blizzard als bedrijf die statement nu maakt terwijl het over een vertrokken oprichter gaat. Denk niet dat zulk bedrijf in huidige klimaat zulke statement durft maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ralphvandodewaard

    • 27 juni 2019 13:51
    @Gmanz Mee eens, hebben het aangepast!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nephenthos

    • 27 juni 2019 16:25
    het is mike morhaime. aan het begin word het een keer goed geschreven en daarna word er steeds over mike morhaine gesproken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 27 juni 2019 21:09
    Als je een goede stap-voor-stap planning maakt, een veel langere ontwikkeltijd voor een spel aanhoudt en je medewerkers als echte mensen blijft zien in plaats van robots, dan hoeft crunch volgens mij helemaal niet nodig te zijn.
    Crunch ontstaat alleen als je binnen heel korte tijd ongezond veel wil doen, omdat je per se alles snel snel snel wil afhebben, terwijl ook gamers prima langer kunnen wachten op een spel en stakeholders daar dan ook maar eens aan moeten wennen.

    Kortom, gewoon de menselijke maat blijven aanhouden, niet je laten opjagen door hebzuchtige klanten en geldzuchtige stakeholders en dus daadwerkelijk de tijd nemen die nodig is om een game op goede, verantwoorde wijze te ontwikkelen.
    Van een bouwaannemer verwacht je toch ook niet dat hij binnen een maand een complete woonwijk aflevert, direct klaar voor intrek? Nou dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 28 juni 2019 08:07
    terwijl het motto van Blizzard is, we release it when its done, is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 28 juni 2019 08:40
    En toch enorm bedankt namens de hele gaming-scene hiervoor. Blizzard is wel enórm belangrijk geworden voor alles wat games zo vet maakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.