"Wij erkennen dat het jagen op items niet genoeg is voor een end-game die op de lange termijn duurzaam is", schrijft Bashiok. "Er zijn nog steeds veel spelers die elke dag en week spelen, en véél spelen, maar uiteindelijk zullen ze niets meer te doen hebben (als dat niet al gebeurd is). Het doden van vijanden en het vinden van items is erg leuk, en ik denk dat we veel systemen daaromheen goed hebben gekregen, of in ieder geveal op de juiste weg met een paar correcties en tweaks."

Bashiok waarschuwt dat Diablo 3 geen World of Warcraft is, en dat de ontwikkelaar niet elke paar maanden nieuwe systemen en content kan uitrollen voor de game. "Er moet iets anders zijn om mensen bezig te houden en we weten dat het er nu niet is."

Blizzard werkt momenteel aan patch 1.0.4, waarin vooral aanpassingen en verbeteringen worden gedaan. Daarna komt patch 1.1 die Player-versus-Player-arena's naar Diablo 3 brengt. "Ik denk dat beide patches mensen weer veel dingen te doen geven, en ze prikkelen om te gaan spelen, maar het wordt geen echte oplossing voor de end-game, althans niet wat we zouden verwachten van een behoorlijke end-game", aldus Bashiok. "We hebben wat ideeën voor progressiesystemen, maar dat is echt een enorme feature als we het goed willen doen, en niet iets dat wij als mogelijk zien tot ver na patch 1.1, die zelf nog even op zich laat wachten."