In plaats van geld steken in kopieerbeveiliging, kunnen ontwikkelaars volgens Pearce er beter voor zorgen dat consumenten genoeg reden hebben om hun spel legaal te willen spelen. "Als wij ons werk goed gedaan hebben en Battle.net op een geweldige manier hebben geïmplementeerd, dan willen mensen verbonden zijn terwijl ze de singleplayer spelen zodat ze in contact blijven staan met hun vrienden en hun achievements verdienen op Battle.net."

Blizzard's aankomende game StarCraft II: Wings of Liberty moet eenmalig online geactiveerd worden via Battle.net en kan vanaf dat moment gespeeld worden zonder uitgebreide kopieerbeveiliging. Pearce denkt dat de strijd tegen illegaal gamen verloren zal worden als ontwikkelaars zich blijven richten op kopieerbeveiliging. "Het aantal mensen dat de technologie wil omzeilen, omdat ze de game illegaal willen verkrijgen of omdat ze nieuwsgierig zijn, is altijd groter dan onze ontwikkelteams."

Radicale stappen

Afgelopen jaren hebben veel ontwikkelaars steeds radicalere stappen genomen, om te voorkomen dat hun game illegaal gedownload kan worden. Zo moeten spelers van de PC-versie van Assassin's Creed 2 een permanente internetverbinding hebben tijdens het spelen van de game. Dit leidde in het eerste weekend dat de game beschikbaar was tot overbelaste DRM-servers, waardoor ook legale versies niet werkten.

Een veelgehoorde kritiek op dit soort DRM-maatregelen is dat ze vooral lastig zijn voor spelers die het spel in de winkel kopen. Dit terwijl er vaak na verloop van tijd alsnog illegale versies verschijnen waar dit soort maatregelen uitgehaald zijn.