Blizzard liet de Dota-mod vorig jaar tijdens zijn eigen BlizzCon-evenement zien, maar kwam er in een later stadium achter dat het ontwerp van toen niet in de strategie van de ontwikkelaar in te passen viel. "Het precies goed krijgen en de Blizzard-kwaliteitsstandaard behalen, evenals de assumpties binnen het [Dota-]genre in twijfel trekken: dat is wat Blizzard doet", aldus Ebbert.

Ebbert bedoelt hiermee dat de mod in zijn eerste vorm niet toegankelijk genoeg was voor spelers onbekend met het Dota-genre, zo verduidelijkt Frank Pearce, mede-oprichter van Blizzard. "Eén van de filosofieën die we bij Blizzard hebben is dat iets makkelijk te leren moet zijn, maar moeilijk te perfectioneren. De Dota-mod voor Warcraft III valt niet onder die filosofie."

Scherpe randjes

"Maar we hebben altijd het idee gehad dat het diep van binnen wel erg toegankelijk is, maar dat dit er tot op heden nog niet uit is gekomen. Wat wij nu feitelijk doen is de scherpe randjes eraf halen om het gebruikersvriendelijk te maken." De Dota-mod komt waarschijnlijk volgend jaar samen met de release van StarCraft II: Heart of the Swarm uit, het tweede deel in het StarCraft II-drieluik. Wanneer dit precies is, heeft Blizzard nog niet bekendgemaakt.