Nieuws
Blade Runner

Blade Runner: Enhanced Edition verschijnt vandaag

Van de makers van de aankomende System Shock-remake

Geschreven door Michel Musters op
In de loop van vandaag moet Blade Runner: Enhanced Edition uitkomen op pc en consoles.

De game kan als het goed is voor zo'n 10 euro gekocht worden op pc, Switch en PlayStation- en Xbox-consoles. Het spel is ontwikkeld door Nightdive Studios, de ontwikkelaar van de aankomende System Shock-remake en diverse remasters zoals Doom 64 en de Turok-games.

De klassieke point-and-click adventure Blade Runner van Westwood Studios verscheen in 1997. Dat was opvallend, want de film waarop de game gebaseerd is verscheen al in 1982. In plaats van een gemakkelijke kopie van de film, werd spelers een gedeeltelijk gerandomiseerde adventure voorgeschoteld. Personages hadden een real-time schema die ze aanhielden en er waren ook verschillende eindes.

Deze remaster is grafisch verbeterd. Zo draait het spel op de KEX-engine, dezelfde engine die gebruikt wordt voor System Shock: Enhanced Edition en de Turok-games. Spelers kunnen verbeterde graphics, animaties en tussenfilmpjes verwachten, alsmede de mogelijkheid om de besturing aan te passen en controllers te gebruiken. Het spel draait in 60 fps (in plaats van 15 fps in de oorspronkelijke versie).

Dit artikel delen:

Lees meer

Cities: Skylines is twaalf miljoen keer verkocht Seizoenspas voor Xenoblade Chronicles 3 aangekondigd
15

Reacties op: Blade Runner: Enhanced Edition verschijnt vandaag

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 23 juni 2022 09:02
    Fantastische game, zo ontzettend sfeervol. 10 euro is echt een koopje. Kan het iedereen aanraden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 23 juni 2022 09:24
    @The_Stifmeister Vooral omdat het uit de stal van Nightdive komt. Wat een helden.

    Naast de genoemde games serveert KEX ook de Quake, Blood en Powerslave Exhumed remasters. Stuk voor stuk geniaal. Als iemand ze eens het idee influistert om een remaster te doen van Vietcong… :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 23 juni 2022 09:33
    @The_Stifmeister
    Maar dan wel het origineel neem ik aan? Niet dat gedrocht dat ze enhanced edition noemen? Als ik die beelden zie is de sfeer uit het orgineel totaal verdwenen door al die gladgestreken personages. Deze game verdient eigenlijk een complete remake.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vambier

    • 23 juni 2022 09:58
    @Fr3nzy Ja dat viel mij ook gelijk op, heel veel detail in de textures is weggevallen met het upscalen. Maar het voordeel is dan wel weer dat je deze versie nu overal op kan spelen, de originele is alleen te krijgen op GOG.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 23 juni 2022 10:09
    @Fr3nzy
    Ik snap wat je bedoelt maar hoe meer deze gekocht wordt, hoe groter de kans op een remake :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 23 juni 2022 10:15
    @The_Stifmeister
    Haha ja dat is ook een tactiek ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 0ldSk00l

    • 23 juni 2022 10:15
    Ontzettend van genoten toen deze uitkwam eind jaren 90. In die tijd kwamen veel van dit soort adventures uit, zoals als Phantasmagoria, 11th hour, Omicron (met David Bowie!) en natuurlijk de Tex Murphy games. Of deze game fraai oud geworden is, ondanks de botoxlaag die grafisch verscherpt, is de vraag. De sfeer lijkt op deze manier nogal clean en grafisch is het vooral gepolijst, maar niet verbeterd. Natuurlijk, voor een tientje mag je niet meer verwachten dan dit, maar of het de game eer aan doet? #doubt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 23 juni 2022 10:37
    @0ldSk00l Je kunt altijd de versie pakken die in ScummVM gespeeld kan worden. Een tientje op GOG. Keuze is altijd fijn, er zijn nu eenmaal mensen die net doen alsof de ogen verstuikt raken als ze pixels (/voxels) zien.

    Ondanks dat ik die versie heb koop ik deze er denk ik toch wel bij, simpelweg voor verbeterde besturing. Dat is hetgeen waar ik me wel eens aan stoor bij oudere games. Pixels vind ik prachtig maar houterige besturing dat kan ik niet charmant noemen. Het was een beperking van de tijd waar men (veel) beter in is geworden, mede dankzij betere hardware met meer knoppen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vambier

    • 23 juni 2022 10:44
    @gimbal2 De ScummVM versie van GOG is ook goed te spelen inderdaad en draait ook op een hoop systemen, maar niet op de nieuwere consoles dus deze is dan zeker de moeite om aan te schaffen. En inderdaad ook voor de verbeterde besturing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JinShepard01

    • 23 juni 2022 10:32
    Door de sharpening/smoothing techniek over de filmpjes heen zie ik soms eigenlijk veel minder details, juist minder mooi..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vambier

    • 23 juni 2022 10:53
    @JinShepard01 De originele bron bestanden zullen niet meer aanwezig zijn geweest. De community is destijds 8 jaar bezig geweest om de game code te reverse engineeren omdat de source code er gewoonweg niet meer was, daarna heeft GOG deze versie gepublished. Bij de C&C en Red Alert remasters vertelden ze ook dat ze alle originele video en 3d renders van de cut scenes kwijt waren, daar hebben ze toen ook alle video's met AI geupscaled en geinterpoleerd. Dat is wel jammer maar beter dan niks, maar het lijkt erop dat EA een hoop heeft weggegooid toen het Westwood destijds heeft overgenomen, eeuwig zonde. Hopelijk zit er een optie in dat je ook terug kan schakelen naar de originele graphics zoals dat bij de remakes van Lucas Arts games ook is gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 23 juni 2022 11:03
    De game was geweldig maar deze remaster sla ik over. Ze hebben niet heel erg hun best gedaan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    tmvde

    • 23 juni 2022 11:28
    Morgen begint bij Limited Run Games de pre-order van de fysieke edities voor Switch en PS4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vambier

    • 23 juni 2022 11:40
    @tmvde Bedankt!! Mag wel even aan het artikel toegevoegd worden!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 23 juni 2022 12:36
    Moet zeggen dat het grauwe en smoezelige van de originele versie me beter bevalt. Het laat meer over aan je fantasie. De nieuwe versie ontneemt je de mogelijkheid om zelf (onbewust) dingen in te vullen. Een pareltje destijds maar een remaster hadden ze niet moeten. Hooguit een volledige remake, Dat was gaaf geweest, of nog beter een deel 2 van deze generatie.