Er wordt op dit moment keihard gewerkt aan Mass Effect, de futuristische role playing game van Canadese ontwikkelaar Bioware. Dr. Ray Muzyka gaf in een interview een hoop details en nieuwe informatie weg over deze veelbelovende titel. Muzyka denkt in ieder geval dat Mass Effect het beste spel is wat Bioware ooit heeft gemaakt. Alles zou in ieder geval vloeiend in elkaar over moeten lopen; van dialogen tot verhaal tot actiescènes. De game zal non-linear zijn; de speler krijgt hierdoor de vrijheid om af te wijken van het verhaal en zich aan andere dingen te wijden, zoals bijvoorbeeld het upgraden van characters, naar onbekende planeten vliegen of het doen van sidequests. Het zal ongeveer 40 uur kosten om het verhaal helemaal uit te spelen; voor alles wat je ernaast kan doen heb je nog eens 30 uur nodig.

Het is de bedoeling van Bioware om Mass Effect het eerste deel van een serie games te maken. Het verhaal is opgezet voor de lange termijn, wat een behoorlijke uitdaging is voor de schrijvers aangezien ze dat nog niet eerder gedaan hebben. De ontwikkeling van Mass Effect is inmiddels wel bijna in het laatste stadium aanbeland. Momenteel werken tussen de 120 en 130 mensen de klok rond om de game op tijd af te krijgen, ook al is er nog steeds geen releasedatum bekend.