Het zal hierbij niet alleen gaan om de grotere besli ingen die je genomen hebt. Ook de kleine dingen hebben invloed. Alles wat de speler op welke planeet dan ook heeft gedaan, wordt bijgehouden door de savegame en heeft zijn weerslag op de wereld van Ma Effect 2.
Twee jaar later
"Elke keer dat er zich een plot, een personage of een situatie voordoet in Ma Effect 2, denken we aan wat je hebt gedaan in de eerste game ,wat die situatie kan beïnvloeden. We kijken naar elke variabele en pa en de situatie dynamisch aan op dat moment. Het varieert van kleine dingen zoals bijvoorbeeld Conrad Verner. Hij was een fan van Commander Shepard die je in de eerste game ontmoette. Je kwam hem tegen in een steegje en je had de keuze om aardig tegen hem te zijn of een eikel."
"Spring twee jaar vooruit. Nu speel je Ma Effect 2 en, oh mijn god, wie hebben we daar? Het is Conrad Verner! Gebaseerd op wat je hebt gedaan, besef je dat het mi chien een wegwerp-moment leek in de eerste game, maar nu is Conrad terug en is hij betrokken in een nieuw plot in een spel dat je twee jaar later speelt. En wat je destijds hebt gedaan beïnvloedt wat er nu gebeurt. Dit is maar een klein voorbeeld", legt Hudson uit.