BioShock, de spiritueel opvolger van System Shock 2 | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Irrational Games, de ontwikkelaar van System Shock 2, Tribes Vengeance en Freedom Force, heeft vandaag zoals beloofd, een spel aangekondigd dat fans van de System Shock reeks in extase zal brengen. BioShock is de naam van het spel dat in principe niets met de System Shock reeks te maken heeft, maar dat qua gameplay en sfeer wel opvallende overeenkomsten vertoond.

In BioShock betreed je een laboratorium dat nog stamt uit de Tweede Wereldoorlog maar welke aan het begin van de 21e eeuw opnieuw in gebruik is genomen. Op je ontdekkingstocht kom je verschillende creaturen tegen, verdeeld in de categoriën 'drones', 'predators' en 'soldiers'. De AI van deze wezens speelt een belangrijke rol in het spel. Elk van de wezens baseert zijn handeling op primaire instincten, en niet zozeer op voorgescripte handelingen.

Zo houden de Drones zich bezig met het oogsten van DNA materiaal van de lijken die door het complex liggen. Wanneer dit DNA de vorm van 'plasmids' aanneemt, kun je het als speler aan je lichaam toevoegen, vergelijkbaar met de BioMods in Deus Ex. Op deze manier kun je jezelf bijvoorbeeld resistent maken tegen hitte of kou. Hitte en kou spelen ook verder in het spel een belangrijke rol, want een deel van de kamers in het complex kun je met een druk op de knop van klimaat veranderen. De monsters die zich erin bevinden kun je zo invriezen of aan de kook brengen.

Men denkt bij Irrational al drie jaar na over het concept van BioShock, maar heeft qua ontwikkeling nog een flinke opgave voor de boeg. Het spel draait op de Unreal Engine, die men ook in Tribes: Vengeance en SWAT 4 gebruikt. Vooralsnog zijn er geen echte ingame screenshots, alleen wat concept art. Maar deze informatie maakt ons alvast benieuwd naar het eindproduct!
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou