Nieuws

Bijna vier op de tien Nederlanders heeft spelcomputer thuis staan

Sony PlayStation is het populairst, gevolgd door Nintendo en Xbox

Geschreven door Michel Musters op
39 procent - bijna vier op de tien Nederlanders - heeft thuis een spelcomputer staan.

Dat blijkt uit een onderzoek door Telecompaper - via RTL Nieuws. Het onderzoek is gedaan onder 1750 Nederlanders. Van mensen tussen de 18 tot 24 jaar heeft 56 procent een console in huis, terwijl bij mensen van 25 tot 35 jaar 59 procent er een heeft.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Sony PlayStation marktleider is in Nederland - bij zo'n zestig procent van de mensen die een console thuis heeft staan, gaat het om een PlayStation-console. 53 procent van de mensen heeft een Nintendo-spelcomputer. Xbox volgt met 23 procent van de mensen met een spelcomputer thuis.

Telecompaper merkt op dat Nintendo vergeleken met de andere twee bedrijven veel oudere gebruikers heeft in Nederland. De site speculeert dat dit misschien komt omdat de spellen van Nintendo vaak toegankelijker zijn, wat er voor zorgt dat er interesse is bij bredere leeftijdsgroepen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Gerucht voorspelt eerste specificaties mobiele Zen 4-apu's Story of Seasons: Pioneers of Olive Town op 29 juli naar PlayStation 4
26

Reacties op: Bijna vier op de tien Nederlanders heeft spelcomputer thuis staan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    mole28

    • 27 juni 2022 16:18
    1 spelcomputer maar? ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Smallie

    • 27 juni 2022 16:37
    Ik heb zelf ook tussen de 4 en 10 spelcomputers in huis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    axolotsyl

    • 27 juni 2022 17:00
    @Smallie Tel je dan ook eventuele handhelds mee? d:-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Smallie

    • 27 juni 2022 17:41
    @axolotsyl
    Nee, ik denk dat als ik serieus ga tellen wel wat hoger uitkom.
    Ik ben wel blij met dit soort cijfers. Gamen wordt nog wel vaak gezien als iets slechts of niet nuttigs ten opzichte van andere media zoals een boek lezen of concert bezoeken ofzo.
    Dat zal misschien minder worden als er meer gespeeld wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 27 juni 2022 19:58
    @Smallie mensen die klagen over gamen zitten zelf urenlang op youtube of Facebook of marktplaats of Ali xpres.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 27 juni 2022 22:10
    @Smallie Helaas werkt de gamesindustrie zelf het hardst mee aan het instandhouden van dat beeld. Geen fatsoenlijk niet-gamend mens kan die wereld met haar hypercommerciele, zeer manipulatieve verdienmodellen in zelfs games van 60 tot 80 euro (!) nog gemakkelijk serieus nemen. Als men die wereld uberhaupt nog kan volgen, laat staan begrijpen.

    Er zal denk ik heel wat moeten veranderen, wil de gameswereld op artistiek en maatschappelijk niveau net zo serieus genomen worden als de film- en boekenwereld. En voorlopig zit dat er denk ik niet in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 27 juni 2022 17:15
    Ik kom op 27 consoles uit (inc handhelds, minis en arcadekast)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rachid.H

    • 28 juni 2022 00:19
    @ali3n8tor ik ben oprecht benieuwd wat je hebt staan dan en of je dit ook hebt uitgestald of dat je het in dozen hebt? Zelf kom ik uit op 4 (switch, PS4, PS5 en Xbox One). Vind het wel achteraf erg dom van mijzelf dat ik oudere generatie consoles weg heb gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 28 juni 2022 09:56
    @Rachid.H Het overgrote deel staat aangesloten! Op moderne schermen met behulp van een OSSC unit en tig scart-switchers =) Maar ik heb ook nog 2 JVC 17" PVM crt monitoren waar het oude spul het best tot zijn recht komt.

    PSX 1 2 3 4 5
    xbox / 360 / xOne
    Sega Megadrive / Saturn / Dreamcast
    Nintendo NES / SNES / N64 / Gamecube (met GB player) / Wii / Wii-U
    NEC PC Engine (core gfx)
    Neo Geo (MVS)
    en dan nog de handhelds,
    Gameboy / GBA (origineel, ags-101 unit , & micro ) / DS / 3DS
    PSP / PSP Go / Vita

    En dan nog een arcade kast met MisterFPGA ingebouwd (zwaar gemodificeerde 1Up arcade kast) waar alles op draait tot en met de psx.

    De switch en laatste xbox missen nog in de collectie, maar de switch trekt mij niet op 1 of andere manier en ik zie geen nut voor de laatste xbox omdat toch alles op mn pc uitkomt met gamepass. (maar wellicht dat ze over een jaar of 10 toch als retro item in mn mancave staan :) )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 28 juni 2022 10:24
    @ali3n8tor dan heb je denk ik best een flinke cave, best indrukwekkend.
    Zeker ook een muur van spellen voor alle consoles? :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 28 juni 2022 10:29
    @-JK- Jazeker, maar de meeste consoles zijn wel gemod (M.O.D.E in saturn & dreamcast bv., Xstation in psx ) want de huidige prijzen voor retro games knallen echt de pan uit, maar de pareltjes voor alle systemen probeer ik wel te kopen. dan maar een maand op water en brood!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Tokumei

    • 28 juni 2022 13:28
    @ali3n8tor Een MisterFPGA in een arcadekast klinkt als een droom. Zijn arcade roms daar goed op te draaien?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 28 juni 2022 14:13
    @Tokumei Ze zijn niet van de echte (arcade) hardware te onderscheiden :) Het is natuurlijk niet zo dat je blind roms erop kan gooien en dat ze werken, om bv. streetfighter te spelen moet je eerst de CPS1 systeem core selecteren, je hebt de hardware als fpga conversie nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 27 juni 2022 17:59
    "Telecompaper merkt op dat Nintendo vergeleken met de andere twee bedrijven veel oudere gebruikers heeft in Nederland. De site speculeert dat dit misschien komt omdat de spellen van Nintendo vaak toegankelijker zijn, wat er voor zorgt dat er interesse is bij bredere leeftijdsgroepen."

    OF misschien omdat die nog gewoon een originele NES, SNES, Gamecube64 oid hebben staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rainking

    • 27 juni 2022 17:59
    Als ik alles meetel, kom ik op het moment op 31 apparaten uit. En dan zijn er nog een aantal die ik graag zou willen hebben, al is het maar om uit te stallen, zoals een Famicom en een Disk System. Helemaal gaaf lijkt het me om een Sharp Twin Famicom AN-500R te hebben staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 28 juni 2022 00:42
    Ik moet altijd een beetje lachen om verzamelaars. (:

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 28 juni 2022 10:19
    @denver Waarom?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 29 juni 2022 00:48
    Ik kan me nauwelijks een saaiere hobby voorstellen. En als ze er dan over opscheppen, wordt het zelfs een beetje sneu.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 29 juni 2022 08:13
    @denver dus, je hebt een ontzettend eenzijdige blik op een hele groep mensen met een hobby die jij toevallig niet deelt. Scheert ze allemaal over 1 kam. En noemt ze dan vervolgens sneu.
    Dat vind ik dan weer een beetje sneu.
    Laat mensen doen wat ze leuk vinden. T doet niemand kwaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 30 juni 2022 14:40