Nieuws

Bethesda zet Sony onder druk met eisen voor cross-platform

Crossplay volgens de ontwikkelaar essentieel

Geschreven door Rick Bloemzaad op
Bethesda uit zijn onvrede over de stugge houding van Sony tegenover de cross-platform-functie. Dit zei de uitgever in verband met de nieuwe game The Elder Scrolls: Legends.

In een interview van GameInformer met Bethesda vice-president Pete Hines is duidelijk dat de ontwikkelaar serieuze stappen zet om de huidige houding van Sony te veranderen. In tegenstelling tot Xbox en Nintendo, die crossplay met open armen hebben ontvangen, staat Sony cross-play bij meerdere games in de weg. Voorbeelden van games zijn Fortnite en Minecraft.

Hines maakt duidelijk dat crossplay hoog in het vaandel staat bij games van Bethesda. In dit geval refereert hij dan ook naar de nieuwe game The Elder Scrolls: Legends. "We blijven communiceren met onze platformpartners. Maar deze (crossplay) voorwaarden zijn in essentie niet bespreekbaar. We kunnen niet spreken over Legends waarbij je bij de ene versie je voortgang meeneemt en een andere versie waar je in dat ecosysteem blijft of afgesloten bent van de rest."

Het is niet de eerste keer dat Sony onder druk is gezet op het gebied van crossplay. Zo zei voormalig CEO van Sony Entertainment Online, John Smedley, dat Sony niet wilde dat games voor Xbox One werden gekocht en vervolgens op PS4 werden gespeeld. Daarnaast heeft Todd Howard van Bethesda een poging gedaan om crossplay voor Fallout 76 te krijgen voor de PS4, maar Sony was volgens Howard daarin niet behulpzaam genoeg.

The Elder Scrolls: Legends is een strategische kaartgame en speelt zich af in het Elder Scrolls-universum. De game is gratis te spelen op pc, iOS en Android.

Dit artikel delen:

Lees meer

Blizzard geeft antwoord op jullie vragen over World of Warcraft: Battle for Azeroth Zo kan Bioware van Anthem een groot succes maken
30

Reacties op: Bethesda zet Sony onder druk met eisen voor cross-platform

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • kleinekoosjer

    • 14 augustus 2018 11:23
    Sony moet gewoon niet zo zeuren..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 14 augustus 2018 11:46
    @kleinekoosjer

    Je weet dat het een feit is dat Sony er in de ps3/x360 era voor open stond en MS juist totaal niet. Als MS nu nog steeds de markt leider had geweest dan die nu ook pertinent nee gezegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 14 augustus 2018 12:31
    @coola Heeft geen zin om ze dat te zeggen joh, het is samen met true 4K het enige argument wat er is. Dat het beide gewoon bedrijven zijn die geld willen verdienen en doen wat op het moment het meeste geld oplevert dat doet er niet toe. Het is al zo vaak gezegd dat microsoft in dezelfde situatie hetzelfde zal doen (en gedaan heeft). Dat gaat het ene oor in en t andere weer uit. Want niet bruikbaar voor fanboyism. (voordat ik wederom voor sony fanboy wordt uitgemaakt, nogmaals, ik heb beide systemen)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 14 augustus 2018 13:41
    @darkmanwls waarom moet je meteen iemand betichten van famboyisme als hij een mening heeft die niet strookt met de jouwe?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 14 augustus 2018 14:35
    @fonsrutte ik zeg dat niet omdat zijn mening niet strookt met de mijne. Mijn mening heeft weinig te maken met die van hem. Maar ik kijk niet alleen naar deze reactie maar ook naar vorige reacties. De mening doet er niet toe, het is de strijd in t algemeen die belachelijk is. Nogmaals ik sta niet aan sony's kant, ik sta aan geen enkele kant. Ik reageer alleen op een (toevallig pro MS) reactie. Waarom ga jij er direct vanuit dat ik de tegenovergestelde mening heb?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 14 augustus 2018 15:20
    @darkmanwls Ik heb je reactie duidelijk verkeerd geïnterpreteerd, excuus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 14 augustus 2018 16:04
    @fonsrutte kan gebeuren

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 14 augustus 2018 12:37
    @coola Weet ik inderdaad.. Alleen Shadowrun kreeg het toen voor elkaar om 360 <-> PC te gaan.. Ik begrijp als de techniek er nog niet rijp voor is dat het misschien tricky is om voor crossplay te gaan. Maar dat stadium zijn we inmiddels wel voorbij. Het enige dat nu nog roet in het eten kan gooien is keyboard/muis vs controllers. Maar ook daar lijken ze al aardig ver mee, die moeten gewoon in aparte lobby's.

    Dat MS het nu wel doet heeft denk niet veel met marktleiderschap te maken.. eerder Phil Spencer die het gewoon prima vindt. Die dude heeft echt een frisse wind doen waaien door MS-XBox divisie.. Ze luisteren veel beter naar de community en komen echt met toffe dingen op de proppen.
    Crossplay is daar slechts een voorbeeld van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 14 augustus 2018 13:40
    @coola klopt en toen was het ook niet goed van Microsoft, en nu dus ook niet goed van Sony.
    Daarbij is het landschap nogal verandert, vrijwel iedere game heeft nu MP en dus is de vraag om crossplatform vele malen groter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 14 augustus 2018 13:57
    @fonsrutte

    In hoeverre verschild deze generatie van de vorige ? volgens mij waren er toen 80+ miljoen xbox 360 gamers aan het online gamen en een evenredig aantal ps3 gebruikers.. in de vorige generatie was het sony die al crossplay aanbood met pc en microsoft die het niet met de ps3 wou doen, want, marktleider.

    Verder waren de grootste mp games battlefield en cod en had elke beetje actie game wel een MP mode op de ps3/360.

    Er is qua landschap maar 1 ding veranderd: Sony is nu marktleider en MS niet.

    Nu zijn de rollen dus omgedraait en komt het voor Microsoft maar enkel voor 1 doel uit: a slice of the ps4 pie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 14 augustus 2018 14:48
    @casualkiller
    "Er is qua landschap maar 1 ding veranderd: Sony is nu marktleider en MS niet."
    Nou, volgens is er wel iets meer veranderd.
    Er werd bijvoorbeeld vrijwel niet serieus gegamed op tablets en zeker niet crossplay met de consoles en ook Nintendo deed met de Wii echt iets heel anders.
    Omdat de Switch iets later uitkwam hebben veel PS4- en Xbox-bezitters er een Switch bij gekocht en die willen met hetzelfde Fortnite-account kunnen gamen. Dat mijn Fortnite-account gelocked zit op de Playstation is best irritant.
    Daarom valt het in ieder geval meer op dat Sony nu moeilijk doet, de impacht is simpelweg groter.

    Er zijn nu veel meer games met een serieuze MP-component dan destijds.
    Daarbij was de kwaliteit van XBox Live t.o.v. PSN vele malen beter en betrouwbaarder.
    En dat maakt zeker uit als je de partij bent die het beter voor elkaar hebt en er flink in investeert. Als de connectie steeds stuk gaat door het mindere netwerk van de andere partij zal ook het betere netwerk gezien worden als 'niet goed genoeg'.

    Het feit dat MS toen marktleider was zal zeker een argument geweest zijn om het niet te doen, zoals nu Sony dat doet, maar er was wel meer aan de hand.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 14 augustus 2018 16:12
    @fonsrutte ik kijk er globaal naar, en ik neem 'op een tablet gamen' (of telefoon) niet echt serieus vandaag de dag, wellicht mijn probleem, maar goed. Staat los van console landschap en MS & Sony.

    Crossplay is er al sinds de Ps2, Dreamcast. (ja quake spelen op je dreamcast tegen pc gasten: dikke lol.) Het is wellicht nu allemaal meer zichtbaar en groter, maar echt veel is er niet veranderd van dat :) Het is er altijd al geweest en nooit een beslissende factor geweest, tenminste, niet voor mij.

    Ik vind het gewoon allemaal zo'n gefabriceerde onzin, voor Fortnite hoorde je NIEMAND over crossplay, terwijl Sony 4 jaar geleden bij de launch van de ps4 nog als een malle riep (en door iedereen genegeerd werd) dat ze crossplay deden met PC, ps3 en Vita.

    En niemand die ook maar 1 woord over Microsoft riep, immers was al duidelijk dat die geen crossplay gingen doen met ook maar 1 ander platform.

    Fast forward naar vandaag de dag en Sony is een grote boeman die crossplay weigert (maar wel aanbied op platformen die niet van nintendo of ms zijn :) ) en ms the saviour of mankind… ik moet er keihard van poepen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 14 augustus 2018 16:38
    @casualkiller
    "k kijk er globaal naar, en ik neem 'op een tablet gamen' (of telefoon) niet echt serieus vandaag de dag, wellicht mijn probleem, maar goed. Staat los van console landschap en MS & Sony. "
    Juist als je er globaal naar kijkt kun je de tablets niet negeren.
    Er is crossplay tussen consoles en tablets dus dat staat zeker niet los van elkaar.

    "Crossplay is er al sinds de Ps2, Dreamcast Het is wellicht nu allemaal meer zichtbaar en groter, maar echt veel is er niet veranderd "
    Eh ok… Als je daadwerkelijk vindt dat sinds de tijd van de PS2
    het game landschap niet veranderd is dan is er echt iets mis met jouw perspectief.

    "Ik vind het gewoon allemaal zo'n gefabriceerde onzin, voor Fortnite hoorde je NIEMAND over crossplay."
    Misschien is er toch iets veranderd sinds die tijd?
    De reden dat het er nu zo'n ophef over is komt door de Switch denk ik. Veel mensen hebben de Switch als tweede console en kunnen hun Fortnite-account niet gebruiken op de Switch en andersom. Dat valt nu meer op en is ook niet meer van deze tijd. Het locken van accounts is echt debiel.

    " terwijl Sony 4 jaar geleden bij de launch van de ps4 nog als een malle riep (en door iedereen genegeerd werd) dat ze crossplay deden met PC, ps3 en Vita."
    Crossplay met je eigen platforms (PS# en Vita) geldt niet echt als crossplay vind je wel?

    "En niemand die ook maar 1 woord over Microsoft riep, immers was al duidelijk dat die geen crossplay gingen doen met ook maar 1 ander platform."
    Volgens mij is dit dus een beetje overdreven. Zoals ik al eerder zei: het standpunt van MS toen t.o.v. crossplay is net zo debiel als dat van Sony nu alleen crossplay/multi-player is nu veel groter en belangrijker voor veel mensen en dus hoor je er niets over. Maar goed, volgens jou is er in 13 jaar niets veranderd in game landschap…

    Nog een belangrijk punt wat jij nu totaal negeert is het verschil in kwaliteit van XBox Live en PSN. Dat verschil was toen heel groot en Sony heeft er best lang over gedaan dat op orde te krijgen.

    "Fast forward naar vandaag de dag"
    Ja, niets gebeurt he in die tussentijd…

    "Sony is een grote boeman die crossplay weigert (maar wel aanbied op platformen die niet van nintendo of ms zijn :) )"
    Je bedoelt tablets en zo? Ik dacht dat er helemaal niets significants veranderd was in die 13 jaar? Zou er dan toch?… Naaah.
    Dat maakt dat het juist extra opvalt dat Sony het wel aanbiedt op tablets, maar niet op andere consoles.
    Heb ik toch nog een geheimpje voor je: die tablets waren er 13 geleden nog niet.

    "ms the saviour of mankind"
    Er is letterlijk niemand die dit zegt, dat maak je er zelf van.
    Je klaagt over het feit dat mensen zo overdrijven richting Sony, pot verwijt de ketel.

    Nogmaals mijn punt is: Ik beschuldig zowel MS als Sony op dit punt evenveel. Het was destijds van MS net zo debiel als van Sony nu alleen valt het van Sony nu meer op omdat het meer impact heeft. Eigenlijk gek want er is totaal niets significants veranderd in die 13 jaar tijd. Gek he?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 14 augustus 2018 18:43
    @fonsrutte eh ok als je zo letterlijk alles gaat ontleden:

    crossplay betekent letterlijk spelen met elkaar tussen 2 verschillende hardware platformen. ps3 en ps4 zijn verschillend. ps4 en vita zijn verschillend. Beetje hypocriet om dat te zeggen van dat telt niet..

    nee, is niet veel veranderd sinds de ps2, ipv met mijn 2400 baud modem log ik nu met een kabelmodem in op servers en speel ik online. … het game-landschap mag dan groter zijn geworden, met meer mensen, het principe is nog steeds hetzelfde. log in en speel., tja en betaal daar voor, op consoles vandaag de dag. Het is allemaal makkelijk geworden en toegankelijker maar thats it. , of is iets als Xbox live en het PSN een revolutionaire verandering in online gaming ? want dan heb ik iets gemist. Overigens, was het Sony die op de ps2 al crossplay wilde doen met de xbox, en op de ps3.

    Wellicht voor de kids vandaag de dag is het allemaal gewoon, maar ik kom uit een tijd dat Roger Wilco aanslingeren met Delta Force hip was, en je dan een wekker moest zetten om je telefoonrekening niet roodgloeiend te maken.

    Ik heb me werkelijk waar in 2002 hard lachend afgevraagd waarom mensen in godsnaam zouden willen betalen voor een p2p netwerk als Xbox live op de OG Xbox, terwijl er al JAREN een perfect gratis netwerk was, genaamd "online gamen op je pc.".

    maar goed, ik drijf af.

    Je maakt wel 1 fout in je post: Sony heeft geen crossplay met tablets. Maar wel met pc… de grootste speler op de markt.

    Jij weet net zo goed als ik dat dit crossplay non-argument nu door de allergrootste xbox fanboys als argument wordt gebruikt om aan te tonen hoe kut Sony wel niet is. Daarom heb ik het over dat 'saviour' gedoe. allemaal gefabriceerde onzin.

    Maar goed. ik hoop voor de toekomst dat het veranderd. Ik ben er ook nooit een tegenstander van geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 15 augustus 2018 10:15
    @casualkiller
    "crossplay betekent letterlijk spelen met elkaar tussen 2 verschillende hardware platformen. ps3 en ps4 zijn verschillend. ps4 en vita zijn verschillend. Beetje hypocriet om dat te zeggen van dat telt niet.."
    Jij weet net zo goed als ik dat deze hele discussie niet gaat over crossplay tussen PS4, PS3 en Vita.

    "nee, is niet veel veranderd sinds de ps2, ipv met mijn 2400 baud modem log ik nu met een kabelmodem in op servers en speel ik online."
    Tja, als je echt niet verder wil kijken dan je neus lang is, is er inderdaad niets veranderd sinds de WO2.

    "het game-landschap mag dan groter zijn geworden, met meer mensen"
    Meer platforms, veel meer multiplayer games, crossplay is ingeburgerd, techniek vele malen beter. Inderdaad vrijwel niets…

    "het principe is nog steeds hetzelfde."
    Dus omdat het principe nog steeds hetzelfde is, is er niets veranderd?

    "Het is allemaal makkelijk geworden en toegankelijker maar thats it."
    Dat is bv. al een verandering die best belangrijk is lijkt me. Je pakt een iPad en je kan Fortnite crossplay doen. Kon dat ten tijde van de PS2? Volgens mij niet. Misschien toch wat veranderd?

    "want dan heb ik iets gemist."
    Jouw woorden.

    "Overigens, was het Sony die op de ps2 al crossplay wilde doen met de xbox, en op de ps3."
    Dat heb ik ook al gezegd, dat weet ik en dat ontkent helemaal niemand. En, zoals ik ook al gezegd heb is dat net zo debiel als Sony het nu blokkeert.
    Mijn punt is, is dat het game-landschap enorm veranderd is, maar dat heb jij (volgens je eigen woorden) allemaal gemist.
    En hoe vervelend de keuze van MS toen ook was, was het netwerk van MS stukken beter en betrouwbaarder dan dat van Sony toen en is die keuze van toen iets beter te verklaren.
    Hé, nog iets dat veranderd is.

    "Wellicht voor de kids vandaag de dag is het allemaal gewoon, maar ik kom uit een tijd dat Roger Wilco aanslingeren met Delta Force hip was, en je dan een wekker moest zetten om je telefoonrekening niet roodgloeiend te maken."
    Ik kom ook uit die tijd (Space Quest was letterlijk mijn eerste game op de PC). Zeker ook niets veranderd sinds die tijd?

    "Je maakt wel 1 fout in je post: Sony heeft geen crossplay met tablets."
    Nou als dat het enige foutje is zijn we eruit toch?

    "Jij weet net zo goed als ik dat dit crossplay non-argument nu door de allergrootste xbox fanboys als argument wordt gebruikt om aan te tonen hoe kut Sony wel niet is. Daarom heb ik het over dat 'saviour' gedoe. allemaal gefabriceerde onzin."
    Uiteraard zijn er mensen die alles aandikken en het hardst schreeuwen om niets. Dat wil overigens niet zeggen dat het weigeren van crossplay van Sony nu niet irritant is.
    Ik zou het dus niet een non-argument willen noemen, ik kan me namelijk zo voorstellen dat het voor een groepje mensen bij een volgende aankoop wel een argument is om voor iets anders te gaan.
    Ik wil het trouwens niet eens over fanboys hebben, ik vind de term belachelijk en wordt te pas en te onpas overal op geplakt. Slaat nergens op.

    "Maar goed. ik hoop voor de toekomst dat het veranderd. Ik ben er ook nooit een tegenstander van geweest"
    Verandering? Nee joh! Als er sinds de PS2 niets veranderd is, waarom zou dat nu wel gaan gebeuren in godsnaam?

    Maar als ik de discussie zo lees zijn we het maar over één punt oneens en dat is het verschil tussen toen en nu.
    We zien het beide graag veranderen in de toekomst, maar tot die tijd gamen we vrolijk verder. Ik wil je dus oprecht bedanken voor deze.
    Ik slinger Hollow Knight eens aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Barton

    • 16 augustus 2018 08:05
    Wat maakt het in hemelsnaam uit dat Microsoft dit vroeger ook niet heeft toegestaan? Het gaat erom dat het nu niet kan, en nu is Sony de beperkende speler.

    Iets in het heden goed praten omdat een andere partij hetzelfde in het verleden ook niet heeft toegestaan is werkelijk de vreemdste logica die ik ooit heb gezien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 16 augustus 2018 17:47
    @coola Tsja, een typisch geval van 'whatabouttism' waar niemand wat aan heeft. Microsoft heeft wel meer dingen verkloot in het verleden, en daar zijn ze hard voor gestraft, waarna ze het allemaal daarna beter aan pakten.

    Sony is gewoon weer vanouds arrogant bezig, vanwege hun marktaandeel dominantie betreft de momentele console generatie. Dat deden ze ook met de prijzige lancering van de PS3, omdat de PS2 zo'n succes was dachten ze alles te kunnen maken. Het resultaat was de Xbox 360 die het in Amerika veel beter in verhouding met de PS3.

    Mijn punt is dat het oprakelen van in het verleden gemaakte fouten van Microsoft niet de fout van Sony nu goedpraat, of andersom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Akira

    • 14 augustus 2018 11:33
    Dit is natuurlijk makkelijk publiciteit scoren. Ze weten daar heel goed hoe sony over crossplay denkt. Nu een grote mond hebben, maar er verder helemaal niks mee doen. Het zou pas echt een stunt zijn als ze zeggen "Geen crossplay is geen Fallout op de PS4." Maar dat gaan de aandeelhouders uiteraard nooit accepteren.
    Veel woorden, geen daden maar wel weer veel publiciteit.

    Uiteindelijk zwicht Sony toch wel. Misschien niet deze generatie consoles, maar dan de volgende wel. Kwestie van tijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sisko

    • 14 augustus 2018 13:11
    @Akira Microsoft dacht in het verleden hetzelfde erover als Sony, dus dat is geen reden om niks te doen. Het is juist goed dat ze onder druk gezet worden, al heb ik ook mijn twijfels over de hoeveelheid druk dat een kaartspelletje genereert. En Fallout 76 komt ook al niet op steam, dus het zou me niets verbazen als ps4 daar ook bij komt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Akira

    • 14 augustus 2018 13:46
    @Sisko
    Niet op Steam komen en niet op PS4 komen is niet met elkaar te vergelijken. Dat heb je hopelijk zelf ook wel in de gaten. Dat de game niet op steam komt betekend niet dat hij niet op de pc te spelen is. Je kunt de game gewoon via Bethesda kopen.
    Maar Bethesda gaat het gewoon niet wagen om de grootste console afzetmarkt buitenspel te zetten.