"De volgende uitdaging is het veroveren van de markt buiten Engeland. De traditionele manier om dit te doen is een kantoor in Engeland openen om vervolgens de Franse en Duitse markt te bestormen. Wij gaan dat echter anders doen. Wij willen liever directe controle over de verschillende gebieden in Europa", aldus Brennan.

Strategie

Met behulp van marketing en PR-teams verspreid over de regio's in Europa wil het bedrijf gebruikmaken van distributiebedrijven om alles zelf in de hand te houden. En nu veel uitgevers bezuinigen door de ontwikkeling van games intern te houden, gaat Bethesda juist op zoek naar nieuwe ideeën bij onafhankelijke ontwikkelstudio's. Als Bethesda een strategisch voordeel uit die ideeën kan halen dan is zelfs een acquisitie mogelijk.

Brennan vervolgt: "We zijn op zoek naar producten die we alleen in Europa kunnen uitbrengen. En op dat gebied is er zelfs al een specifieke deal die binnenkort gaan aankondigen. We hoeven geen titels op te pikken om de gaten mee te vullen. Of om omzet mee te genereren, omdat we gewoonweg genoeg geld op de bank hebben staan."

Nieuwe titel

De eerste titel waarmee Bethesda de markt wil veroveren is een first person shooter, afkomstig van Splash Damage (onder meer bekend van Quake Wars). Bethesda en Splash Damage sloten vorig jaar een samenwerkingsverband en op de aankomende E3 zullen we daar de eerste vruchten van plukken. In Los Angeles worden namelijk de eerste beelden van de shooter getoond. Volgens Brennan wordt de game een 'genre-breaker and a real killer app'  en zal het veel innovatieve eigenschappen bevatten.