Nieuws
Starfield

Bethesda: 'Exclusiviteit Starfield gaat een beter product opleveren'

Bedrijf verontschuldigt zich ook naar PlayStation-gamers

Geschreven door Michel Musters op
Het feit dat Starfield exclusief op Xbox-consoles en pc uitkomt, gaat volgens Bethesda de kwaliteit van het spel ten goede komen.

Dat laat Todd Howard weten in een interview met The Telegraph. "Je wil nooit iemand buiten de boot laten vallen, toch? Maar uiteindelijk zorgt de mogelijkheid om je te focussen en te zeggen: 'dit is de game die ik wil maken, dit zijn de systemen waar ik het er op wil maken', en daar echt voor gaan, ervoor dat het een beter product wordt."

Hij vervolgt: "Door ons te richten op die platforms kunnen we het spel echt zo goed mogelijk maken op die systemen. En we geloven erg in alles wat Microsoft en Xbox er aan doen om meer gamers aan te trekken."

Pete Hines van Bethesda begrijpt dat veel PlayStation-gamers boos zijn over de exclusiviteit. "Sorry. Alles wat ik kan doen is mij verontschuldigen, want ik kan begrijpen dat het frustrerend is voor mensen, maar er is weinig wat ik er aan kan doen."

Starfield werd jaren geleden al onthuld, maar werd gisteren uit de doeken gedaan tijdens Microsofts en Bethesda's E3-presentatie. Spelers sluiten zich in deze sciencefictiongame aan bij Constellation, een organisatie die de ruimte verkent op de 'laatste reis van de mensheid', honderden jaren in de toekomst. De game komt exclusief op Xbox-consoles en pc uit, aangezien Bethesda eerder dit jaar werd gekocht door Microsoft.

Dit artikel delen:

Lees meer

Facebook test reclames op Oculus vr-brillen Ondersteuning voor GTA Online op X360 en PS3 wordt stopgezet
41

Reacties op: Bethesda: 'Exclusiviteit Starfield gaat een beter product opleveren'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Hellspawn

    • 17 juni 2021 09:23
    Een "mooi" excuus van Todd Howard, maar het gaat natuurlijk in werkelijkheid om het geld, en nergens anders om. Het excuus dat Starfield een betere game zou worden, omdat men zich op minder verschillende console systemen zou moeten richten is nou niet zo sterk, eerlijk gezegd. Microsoft is gewoon de eigenaar van Bethesda en bijbehorende partners, dus het is dan ook Microsoft die bepaalt, wat er gaat gebeuren. Sorry Todd, maar ik denk dat een aantal gamers je excuus niet zo leuk zullen vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ar_barca_ajax

    • 17 juni 2021 09:29
    @Hellspawn Zag je post te laat maar precies

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Akira

    • 17 juni 2021 09:41
    @Hellspawn
    Precies dit inderdaad! Je hoeft niet met dit soort "redenen" te komen om exclusiviteit te verantwoorden. Zeg gewoon waar het op staat. Bethesda is van ons en als je die games wilt spelen, moet dat op ons platform, klaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 17 juni 2021 16:49
    @Hellspawn Toch zou kwaliteit wel een gevolg kunnen zijn als je je op minder platforms hoeft te richten. Het zou nou eenmaal minder factoren waarmee je rekening hoeft te houden en je dus kan focussen op andere dingen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ar_barca_ajax

    • 17 juni 2021 09:28
    Je hoeft wat mij betreft geen sorry te zeggen omdat je voor geld gekozen hebt. Aan de andere kant is het wel een realist in tegen stelling tot die Todd want wat een lulverhaal houd deze man nou weer op, het is gewoon dat Microsoft het niet wilt maar ga niet dit verhaal ophangen.

    Ik overweeg om misschien wel voor de Xbox exclusives een series s te halen (heb toch maar full hd, 144hz monitor).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CommanderKeen

    • 17 juni 2021 09:30
    Als het spel succesvol is, dan zal het toch worden geport naar elke console en device dat een scherm heeft. Net zoals Skyrim.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 17 juni 2021 09:43
    @CommanderKeen alleen moet het nu geport worden naar elke device dat gamepass ondersteund ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 17 juni 2021 10:58
    @hulstpower door gamepass hoeft dat porten dus niet, want behalve pc's en xbox systemen wordt alles gestreamed en draait het dus helemaal niet native op je eigen systeem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 17 juni 2021 12:33
    @Messtranor bedoelde dat het op elke device kan straks wat gamepass ondersteund via cloud en dus een ps5 ondersteuning niet nodig is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 17 juni 2021 12:37
    @hulstpower Dat snapte ik, maar mijn punt was dat er dus niet "geport" hoeft te worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 17 juni 2021 12:39
    @Messtranor ik snapte jou, maar dacht misschien had ik mijn reactie verekeerd belicht zoals ik terug las kon dat verkeerd overkomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 17 juni 2021 18:32
    @CommanderKeen en je blijft maar hopen he :)
    Hoop je ook dat Spider-man naar Xbox en Switch komt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 17 juni 2021 09:48
    Aan de ene kant klopt het, maar dit is gewoon iets recht praten wat krom is. Maar dat men er nog vanuit ging dat games naar ps toe gingen snap ik nog steeds niet een bedrijf geeft geen 7.5 miljard uit om hun grooste concurent te speken met games , doet sony ook niet, las laast nog op comments bij youtube vna mensen die zeggen het zal wel timed ex zijn op xbox snap het echt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    KrisPain

    • 17 juni 2021 10:02
    Klote voor de ps players, maar ik begrijp het wel. Ja, het zal vast wel voordeel hebben in de zin van resources die eigenlijk gebruikt zouden worden voor het porten naar ps, naar game optimalisatie, maar ik denk dat de impact minimaal is. Maar who knows.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 17 juni 2021 10:05
    "Exclusives Are ‘Completely Counter To What Gaming Is About,’ Xbox’s Phil Spencer Says
    - Published 11 months ago: July 16, 2020 "

    Heerlijk al de E3 PR praat ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 17 juni 2021 10:19
    @ali3n8tor Ja, net zoals: 'We believe in generations'. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 17 juni 2021 11:24
    @PietS. Precies, al dat geleuter en eromheen draaien , alsof we allemaal gekke henkies zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 17 juni 2021 16:50
    @ali3n8tor Nee, we heten inderdaad geen henk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 17 juni 2021 11:12
    @ali3n8tor
    Ze willen Starfield wel delen met PS users, maar Sony wil gamepass niet toelaten ;) Daarnaast is exclusiviteit natuurlijk een relatief begrip, via streaming is het straks op ieder apparaat met een webkit browser te spelen, "Do you guys not have phones?".

    Exclusiviteit is ook ruk. MS is nog de minst exclusieve van de 3 console fabrikanten (omdat alles ook op PC en streaming uit komt) maar dat maakt het nog steeds niet beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 17 juni 2021 12:34
    @FishSt1ck Ik zit me nu af te vragen of een ps5 een web browser heeft, nooit naar gekeken en dan de vraag als het zoals chrome werkt kan xbox het via die manier doen net als dat op ios.