Nieuws

Bethesda brengt drie toekomstige games exclusief naar Xbox en pc

Dat blijkt uit een schriftelijke reactie van Microsoft op de FTC

Geschreven door Michel Musters op
Bethesda werkt aan tenminste drie games die exclusief naar Xbox en pc komen.

Microsoft heeft gisteren een schriftelijke reactie van 37 pagina's gegeven op het feit dat de Amerikaanse Federal Trade Commission de overname van Activision Blizzard door Microsoft wil blokkeren via een rechtszaak.

Op de zesde pagina van deze reactie wordt gemeld dat Bethesda, dat vorig jaar is overgenomen door Microsoft, drie games in ontwikkeling heeft die exclusief op Xbox-consoles en pc uitkomen. Een zwarte balk is over de namen van die games geplaatst, zodat het publiek niet kan inzien om welke spellen het gaat.

Duidelijk is dat Bethesda in 2023 Starfield en Redfall uitbrengt en dat die games alleen op pc en Xbox verschijnen. Dit is echter al geruime tijd bekend, dus het is onwaarschijnlijk dat die spellen in de reactie zijn genoemd - die hoeven vanwege de beschikbare informatie immers niet gecensureerd te worden. 

Het is van twee andere Bethesda-games bekend dat ze in ontwikkeling zijn: The Elder Scrolls 6 en een nog naamloze Indiana Jones-game. De platforms waarop deze spellen verschijnen zijn echter nog niet aangekondigd. Mogelijk worden deze games in de reactie van Microsoft genoemd, samen met een onbekend derde spel. Hoe dan ook zouden alle drie de games "alleen of in kleine groepen" gespeeld kunnen worden.

"Xbox is nieuwe updates blijven uitbrengen voor bestaande ZeniMax-games zoals Fallout 76 en The Elder Scrolls Online op zowel Xbox- als PlayStation-consoles, aangezien die games zijn ontworpen om samen door veel spelers op verschillende platforms te worden gespeeld." Het bedrijf trekt daarmee de vergelijking met Call of Duty, een game die vooral voor de multiplayer wordt gespeeld en Microsoft op PlayStation wil blijven uitbrengen en mogelijk ook naar Nintendo's console wil brengen.

In de reactie hamert Microsoft er op dat ze bestaande afspraken nakomen - zo zijn na Bethesda's overname de games Deathloop en Ghostwire: Tokyo tijdelijk exclusief op PlayStation uitgekomen, volgens afspraak. Ook meldt het bedrijf wederom dat de hoofdreden voor de overname de Candy Crush-ontwikkelaar King is, dat ook onderdeel uitmaakt van Activision Blizzard. Verder wordt gemeld dat Xbox achterloopt op PlayStation en Nintendo en een mindere hoeveelheid exclusieve games heeft. 

Bethesda

Dit artikel delen:

Lees meer

Sports Story nu verkrijgbaar op Nintendo Switch Pc-versie Gran Turismo 7 op dit moment niet in de maak
18

Reacties op: Bethesda brengt drie toekomstige games exclusief naar Xbox en pc

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Ziminar

    • 24 december 2022 09:56
    Schande!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 24 december 2022 10:20
    @Ziminar ja erg he dat het nog 3 ex games maakt voor de xbox. Vind het niet kunnen.
    Voor mensen met een ps je kan aantal games bij action kopen voor 12 euro. Heb zelf last of us part 2 weer gekocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 24 december 2022 10:33
    @hulstpower gek, die heb ik nog nooit gezien in de action

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 24 december 2022 11:05
    @do365nic hij ligt er samen metdays gone, far cry 4 en ff 15 en nog paar. Check de website maar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 24 december 2022 11:17
    @hulstpower thx 4 the tip

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 24 december 2022 11:18
    @do365nic graag gedaan, had the last of us p2 ooit en toen verkocht met me ps4 omdat ik een ps5 digitaal kreeg, die heb ik kunnen ruilen voor een disc versie en toen zei iemand dit meteen gegaan en the last of us weer in me collectie gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 24 december 2022 10:48
    @Ziminar ik snap niet dat je dit schande vindt. Is er een wet die je verplicht te ontwikkelen voor alle platformen die er zijn? Voelt een playstation zich mischien goekwetst? Ah gosh. Als dat zo is dan hebben sony en nintendo een hoop werk te doen. Want die zijn zelf kampioen in het exclusief ontwikkelen. Het is gewoon aandoenlijk zielig en opzichtig hoe eenzijdig sony fans redeneren. Laat elk platform gewoon topgames maken en kies je console met de games die je leuk vind. En als je dan toch bang bent om iets te missen, ga dan sparen. Edit: excuus, dacht echt dat je het meende.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 24 december 2022 11:06
    @gamerlezer hij bedoelt het sarcastisch

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 24 december 2022 11:26
    @gamerlezer
    Moeilijk he, sarcasme. Over zielig gesproken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dokter Caspari

    • 24 december 2022 13:27
    @The_Stifmeister sarcasme halen uit een enkel woord plus uitroepteken zonder een persoon te kennen kan soms verrekte lastig zijn. Als ik Coola bijvoorbeeld niet kende, dan had ik serieus verwacht dat de helft van zijn reacties sarcastisch bedoeld waren. Dus om gelijk met het woordje zielig te strooien omdat iemand iets niet doorziet wat jij wel doorziet… er zijn namelijk echt mensen die dit een schande vinden, want de games van Bethesda zijn altijd 'voor iedereen' geweest. Mensen denken daardoor dat Bethesda hen dit verschuldigd is op een of andere manier. Ik denk dat het goed is dat MS eens wat serieuze exclusives krijgt die wellicht voor meer variatie gaan zorgen. Want de laatste jaren heb ik nooit een reden gehad (naast de gamepass) om een Xbox in huis te halen. Sony wist mij met haar exclusives Daarentegen wel over te halen. Maar met derecente ontwikkelingen, wie weet of er ook onder mijn tv een zwarte schoorsteen komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 24 december 2022 14:23
    @Dokter Caspari
    Het woordje zielig haalde ik uit zijn zwaar overtrokken reactie die, al was het niet sarcastisch bedoelt, nogal overdreven was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 24 december 2022 12:38
    @gamerlezer sarcasme op het internet werkt niet goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 24 december 2022 13:27
    @Ziminar excuus! Ik dacht oprecht dat je het meende!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 24 december 2022 13:36
    @gamerlezer np!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 24 december 2022 18:46
    @Ziminar

    Sarcasme is een kreng op internet.
    Ik ben heel vaak sarcastisch. Maar vaak levert dat enkel heftige discussies op die ik niet eens wilde. Tijdje geleden maakte ik een lange reactie over wat Microsoft ook kon doen met die 68 miljard als de deal mislukt. En mijn reactie was zo belachelijk omschreven dat ik niet dacht dat iemand het serieus nam.
    Toch kwam er ook daaruit een discussie dat ik niet goed bij mijn hoofd was en ik was me zelfs naderhand aan het verdedigen dat ik het onder sarcasme gooide want dat was achteraf gepraat volgens mijn mede reageerder.

    Maar dus Ik ken je gevoel.,

    Wat ik mis in tekst is voor dat iemand heftig op iemand reageert zouden ze eerst eens moeten polsen of je het meent of niet in plaats van meteen in de aanval te gaan.

    Bij mij is de uitkomst geweest dat er iemand blijkbaar een ban kreeg. Zal niet enkel die situatie zijn maar toch kan dat wel een druppel zijn geweest.
    maar dat was helemaal niet mijn uitgangspunt.
    Ik wilde serieus gewoon de spot drijven met de situatie.
    Maar blijkbaar zit dat bij sommige fans zo diep dat zelfs satire als serieus wordt gezien.

    Sindsdien ben ik rustiger in wat ik zeg en houd ik met bij onderworpen van Microsoft afwezig. Ik voel namelijk dat mijn manier van reageren in die onderwerpen slecht wordt gewaardeerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Don Carpaccio

    • 24 december 2022 19:54
    Laten we iedereen verenigen met crossplay om dan een generatie later alle uitgevers op te kopen voor exclusiviteit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 24 december 2022 23:22
    Heeft Sony dit ook weleens gedaan? Een populair gamebedrijf na 20 titels opgekocht om het daarna exclusief te maken? Volgens mij is dit de eerste, en na Activision de tweede.
    Dus ja snap wel dat mensen het vreemd vinden. Ik merk er zelf niks van, heb een monster game pc en een ps5. Geen reden voor een xbox dus. Alleen snap ik Sony fan boys wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Keesje_NLNL

    • 24 december 2022 23:58
    Elke console-speler is schuldig aan deze exclusiviteit-waanzin. Koop die krengen niet meer en binnen een maand bestaat er geen exclusiviteit meer op game-gebied.