Nieuws
Xbox Series X

Bethesda-aankoop 'draait om het leveren van geweldige, exclusieve games'

Microsoft wil wel contractuele verplichtingen naleven

Geschreven door Michel Musters op
Een groot gedeelte van de toekomstige games van Bethesda verschijnt exclusief op systemen waar Game Pass op beschikbaar is.

Dat heeft Xbox-hoofd Phil Spencer gemeld tijdens het roundtablegesprek dat vanavond werd gehouden door Microsoft en Bethesda. Microsoft heeft deze week de aankoop van Bethesda en moederbedrijf ZeniMax beklonken en er was veel verwarring bij gamers over in hoeverre Bethesda-games nog op andere platforms gaan verschijnen.

Spencer gaf tijdens het gesprek aan dat hij weet dat deze kwestie bij veel fans speelt. "Ik kan hier niet melden dat alle Bethesda-games exclusief zijn, want we weten dat dit niet klopt. Er zijn contractuele verplichtingen waar we ons aan gaan houden, zoals we altijd doen." Spencer noemt geen specifieke namen, maar praat hier hoogstwaarschijnlijk over Deathloop en Ghostwire: Tokyo, twee games die in ieder geval tijdelijk exclusief op PlayStation 5 verschijnen. De deals voor deze games waren nog voor de aankoop van Bethesda door Microsoft gemaakt.

Spencer vervolgt: "Er zijn ook games die al op andere systemen bestaan en die games blijven we op die systemen ondersteunen. Er zijn communities met spelers, we houden van die spelers en we blijven in ze investeren." Een voorbeeld van een game die hier onder kan vallen, is The Elder Scrolls Online, al noemt Spencer deze naam wederom niet specifiek.

"En ook in de toekomst kunnen er dingen zijn waar we contractuele verplichtingen voor hebben of die een geschiedenis hebben op bepaalde systemen. Maar als je een Xbox-consument bent, wil ik dat je weet dat dit draait om het leveren van geweldige, exclusieve games die uitkomen op systemen waar Game Pass op bestaat." De systemen waar Game Pass op dit moment op beschikbaar is, zijn de Xbox-consoles, pc en mobiel (via cloud).

"Dat is ons doel, dit is waarom we dit doen, dit is de kern van deze samenwerking die we bouwen, en de creatieve mogelijkheden die we aan onze Xbox-consumenten kunnen gaan bieden zijn beter dan ooit voor Xbox."

Tijdens de roundtable werd niet bevestigd of aankomende, langverwachte games als The Elder Scrolls 6 of Starfield exclusief op Xbox-consoles en pc uitkomen. De quote van Spencer lijkt daar echter wel naar te hinten.

Dit artikel delen:

Lees meer

Twintig Bethesda-games verschijnen morgen op Game Pass Bekijk om 19:00 uur een roundtable met Bethesda en Microsoft
22

Reacties op: Bethesda-aankoop 'draait om het leveren van geweldige, exclusieve games'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    GoofyZ3

    • 11 maart 2021 20:16
    Veel van de games heb ik al van xbox game pass. Ik doe alleen mee wanneer er een korting is, dus 2 euro voor 1 maand bijvoorbeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 11 maart 2021 21:32
    Tja, dat was te verwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 maart 2021 21:41
    Misschien heeft ps al met bepaalde game/games een pr campagne deal afgesloten en dat die games dus gewoon naar ps moeten komen alleen is dit bij ons nog niet bekend. Als ik kijk bij ons sales team werken die ook al een jaar vooruit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    COSMIC_TSAR

    • 11 maart 2021 22:11
    @hulstpower ik dacht meer aan een externe licentiedeal zoals Indiana Jones. Misschien moet die nog multiplatform uitkomen. Maar verder duidelijke taal. Tenzij ze contractueel anders verplicht zijn, kun je het voortaan alleen in het Xbox ecosysteem spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 12 maart 2021 06:40
    @COSMIC_TSAR Ja percies indiana jones zou kunnen maar sony heeft spiderman ook ex en beide ip zijn van disney. Dus misschien is indiana wel ex voor pc en xbox of misschien niet ook niet zie ik beide kanten op kunnen gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rexus

    • 12 maart 2021 08:00
    @hulstpower De rechten voor spiderman zijn iets complexer; voordat het Marvel Cinematic universe een ding was verkocht Marvel de filmrechten van een aantal superhelden waaronder Spiderman (maar ook Xmen). Hierdoor gaat bijvoorbeeld de winst van de films met Tom Holland naar Sony maar mag het karakter van Spiderman meedoen in de Avenger films.

    Voor Indiana Jones verwacht ik dan ook dat deze op zowel de consoles van Microsoft en Sony uit gaan komen, dit om zoveel mogelijk te kunnen verkopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 12 maart 2021 08:18
    @Rexus Ik weet hoe marvel veel van ze grote ip kwijt zijn.
    Maar sony mag alles doen met spiderman kwa films en marvel/disney heeft toestemming nodig van sony om spiderman te gebruiken in de mcu (vandaar kijk maar terug dat spiderman even tijdelijk uit mcu was). De rechten van tekenfilm series en games en comics ligt nog steeds bij marvel/disney dus de heeft sony het recht tot de ip geven aan sony voor een bepaalde tijd of games. En dat is dus nu ook zo met indiana jones of er in contract staat dat zenimax de game ook op switch en ps4/ps5 moet uitbrengen dat weet ik niet. Maar hij kan ex zijn omdat spiderman dat ook is of niet. Maar vergeet 1 ding niet micro als bedrijf gaat heel goed en heeft teveel geld dus om meer te verkopen moet je los laten dat is niet hun plan.
    Hun plan is mensen die lid worden van gamepass daarom zeggen ze al jaren neit meer hoeveel consoles ze verkocht hebben maar wel hoeveel mensen xbox live gold heeft en hoeveel gamepass leden ze hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    KLUUT

    • 12 maart 2021 00:03
    7,5 miljard is nog steeds veel, benieuwd hoe ze dat denken terug te verdienen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 12 maart 2021 06:41
    @KLUUT zeker veel geld maar als je ziet hoeveel ze betaalde voor 1 game minecraft en hebben ze dik terug verdient met sales en merchandise.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 12 maart 2021 00:47
    Ik hoop vooral, als series x bezitter, dat ze die games ook gewoon fysiek uit blijven brengen. Bethesda heeft de laatste 10 jaar ontzettend toffe special editions uitgebracht en altijd fysiek.

    Hopelijk dus niet alleen maar gamepass, gamepass, gamepass, gamepass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    COSMIC_TSAR

    • 12 maart 2021 01:15
    @Krytuun Tuurlijk, zonder twijfel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 12 maart 2021 07:21
    Logisch dat ze dit doen.
    En anders in ieder geval proberen:
    Ik ga ervanuit dat de nieuwe Elder Scrolls gewoon een Microsoft exclusive wordt.
    Ze zouden gek zijn als ze een dit niet proberen in mijn ogen.
    In ieder geval zegt voor de komende 3 jaar proberen hun eigen consoles groter te maken tov ps5.
    En de enige manier daarvoor is exclusives.
    Ook al leveren misschien games indirect meer op als je ze multiplatform uitbrengt maak je je eigen positie als console bouwer niet sterker.
    Dan kun je beter stoppen en enkel game ontwikkelaar worden, dan is het namelijk logisch dat je multiplatform gaat. Maar als je ook hardware maakt probeer je toch je eigen groot te maken op de eerste plaats.


    En mocht die strategie niet werken kunnen ze na 2 of 3 jaar nog besluiten om de Bethesda games op andere uit te brengen.
    Maar in mijn ogen zouden ze gek zijn als ze dit niet proberen.

    Alle studio’s die ooit bij bij Sony als 1st party zijn gekomen doen ook grotendeels ps games. Of heel soms een pc release maar niet op de andere consoles. En bij Nintendo niet eens op pc, daar zijn exclusives vanuit Nintendo ook echt exclusives.

    Bij Sony kijk maar naar naughty dog of Guerrilla. Beiden enkel ps games of die ene uitzondering op pc.
    Maar geen Xbox uitgave. Of switch( nu zou die laatste die kracht ook niet hebben, maar toch).

    Of deze strategie bij Xbox gaat werken is maar de vraag.
    Maar ze zouden wel gek zijn als ze niet proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Senchi87

    • 12 maart 2021 08:06
    @watashi wa maurice desu. Ogenki desu ka? Xbox wil voornamelijk gewoon heel veel abbonees hebben. Pc of Xbox, of Android of whatever. Er komt door gamepass maandelijks 40-60 milj. binnen bij ze. Ze verdienen het wel terug. Duurt even maar het is een slimme strategie in ieder geval. Al baal ik er wel van dat ze Bethesda hebben gekocht en hoop ik van harte dat ze wel games op PlayStation blijven uitbrengen. Een man mag hopen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 12 maart 2021 09:38
    @Senchi87 40-60 mil? Zet daar maar een 0 achter ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 12 maart 2021 10:58
    @Senchi87
    Hai, genki desu.

    Hoop mag zeker weten.
    Ik heb niet zoveel met Bethesda.
    Hun games schijnen dan wel goed te zijn en in elder scrolls Skyrim veel mensen die honderden uren besteden, maar het is niet mijn stijl,

    Maar ik hoop ook voor iedereen dat er ook ps5 games uit blijven komen hoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 12 maart 2021 07:58
    Logisch, en exact wat ik al sinds het begin van de aankoop van bethesda heb gezegd. Iedereen die in de toekomst starfield of ES6 wilt spelen zal dat helaas niet kunnen spelen op ps5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 12 maart 2021 08:21
    @wazp ja helaas, maar Microsoft moet wat. Ze spelen heel slim in op de behoefte van de causal gamer met niet een al te dikke portemonnee. Niks mis mee. Met Bethesda krijgt de gamepass de kwaliteitsinput waar microsoft zo gretig naar opzoek was. Hoop dat het voor mooie games gaat zorgen daar zijn we als gamers allemaal bij gebaat. Ik heb me al vaker sceptisch uitgelaten over de strategie van Microsoft en dat werd niet altijd met een lofzang ontvangen :-), maar het is winstgevend dus ik mag niet klagen. Persoonlijk kijk ik meer uit naar een nieuwe God of war, horizon en een nieuwe uncharted. Maar das persoonlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 12 maart 2021 08:29
    @Roy36NL ik snap dat jij als Sony fan persoonlijk meer uit kijkt naar precies die 3 games 😉 ik heb alleen uncharted gespeeld en horizon zit nog in het plastic. Al denk ik dat God of war de beste is, maar kom er simpelweg niet aan toe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 12 maart 2021 08:57
    @wazp ik ben een game fan. Ik kan ook genieten van ori deze 2 games heb ik grijs gespeeld verder heb ik ook alle gears gespeeld en ook echt van genoten. Halo heb ik ook doorlopen en vond ik persoonlijk wat minder, maar ik ben ook geen online gamer. Ik vind God of war 1 van de beste games die de vorige generatie is uitgekomen. Ook the last of us vind ik pareltjes, maar zoals ik al zei dat is persoonlijk. Ik heb wel ff prey aangezet op mijn gamepass die is me echt ontschoten, maar hoor hier positieve geluiden dus ga ik dadelijk ff checken. Wel puur Nederlands hè zitten zeiken, maar wel gebruiken het is zo lekker goedkoop :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 12 maart 2021 09:02
    Duidelijk, dat word dus ook zo'n kruis-doos aanschaffen als ze de nieuwe Elder Scrolls releasen