"Dat was best lastig. Andere gamebedrijven in die tijd wezen alfabetisch letters toe of gaven kleuren aan de knoppen. Wij wilden iets dat makkelijk was om te onthouden, vandaar dat we op het idee van symbolen of icoontjes zijn gekomen. Gelijk daarna bedacht ik de driehoek-rondje-kruisje-vierkantje-combinatie", zo legt Goto uit.

Betekenis

Vervolgens deed hij uit de doeken waar de afzonderlijke icoontjes voor stonden: "Ik heb ieder symbool een betekenis en kleur gegeven. Het driehoekje staat voor een uitzichtpunt en heb ik groen gemaakt en een hoofd of richting aan laten geven. Het vierkantje slaat op een stukje papier, en verwijst naar een menu of documenten en deze heb ik roze gemaakt. Het rondje en kruisje staan voor 'ja' en 'nee' bij het maken van een beslissing en die heb ik respectievelijk rood en blauw gemaakt."

Kotaku legt uit dat de cirkel in Japan symbool staat voor 'ja' en dat in de Japanse versie van spellen deze knop ook meestal bevestigend werkt, anders dan in het westen. In de andere versies is bevestiging aan het kruisje gekoppeld, omdat westerse spelers de onderste van de vier knoppen beschouwen als de hoofdknop.

Tot slot laat Goto weten dat hij problemen ondervond bij het overbrengen van zijn ontwerpbeslissingen aan het Japanse management van Sony: "Mensen vonden dat de kleuren verkeerd waren gekozen en ik heb aan het management moeten benadrukken dat ik het zo wilde."