Sommige RTS games beslaan een bepaalde periode of oorlog. De makers van Empire Earth pakten het echter meteen goed aan, want het eerste deel besloeg meer dan 500.000 jaar aan beschaving. Nu heeft men er in Empire Earth 2 zo'n 490.000 jaar afgetrokken, toch zul je je als speler nog altijd door 15 tijdperken moeten heen knokken. Een van de nieuwe features in dit deel zijn de bonussen die elk land heeft. Zo heeft elk land zijn eigen voordelen, maar zijn er ook voordelen die door elk land in een bepaald gebied gedeeld worden. Daarnaast kan de speler ook het soort bonussen die hij of zij ontvangt aanpassen:It's important to note that players can also customize the types of bonuses they receive throughout the course of the game through the Crown System, Tech Tree, Leaders, and Wonders. This can really change the dynamic of how they play the game -- it allows the player to adapt and react better to the changing circumstances of any particular game, so there's less of the "let's pre-determine everything" mindset. I've found that it makes for much more interesting gameplay. Een ander punt dat men heeft verbeterd zijn de campaigns. Die hadden in het eerste deel nog weleens de neiging om saai te worden. Om dit te voorkomen heeft ontwikkelaar Mad Doc Software veel tijd in het ontwerpen van spannende, leuke en uitdagende campaigns gestoken, zoals je in dit interview kunt lezen. Empire Earth 2 zou eind april moeten uitkomen.