De Youtuber Andrew 'PtoPOnline' Borman toonde voor het eerst beelden van deze game. Diddy Kong Racing Adventure was rond april 2004 in ontwikkeling. De game speelde zich af na het einde van de eerste game, waarbij het slechte varken Wizpig was verslagen en terugkeerde met een leger aan Kremlings om van Kongo Island een gigantische racebaan te maken.
De game zou zestien 'dorpen' bevatten, elk met drie parkoersen. Spelers zouden net als in Diddy Kong Racing rond kunnen rijden in een hub-wereld om de diverse parkoersen te kiezen. Elk dorp zou ook kleurloos zijn, maar door races te doen zouden de kleuren langzaam terugkeren.
In plaats van karts zouden de personages op dieren rijden. Spelers zouden personages op verschillende plekken op het lichaam van een dier kunnen positioneren om bijvoorbeeld beter een scherpere bocht te kunnen maken.
De game werd nooit afgemaakt. Het is niet eens bekend of Nintendo het prototype van Climax ooit heeft goedgekeurd. Er is nooit een vervolg op Diddy Kong Racing gekomen, al is het origineel wel van een port voorzien op de DS.