Battlefield hoeft volgens EA niet elk jaar te verschijnen | Gamer.nl

Battlefield hoeft volgens EA niet elk jaar te verschijnen | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Als voorbeeld geeft Söderlund Battlefield: Hardline. Oorspronkelijk zou er dit jaar geen namelijk Battlefield uitkomen. De game ontstond volgens hem echter door toeval. Drie jaar geleden kwamen Karl-Magnus Troed on van Dice en Steve Papoutsis van Visceral Games elkaar tegen in Barcelona. Papoutsis had het idee om Hardline te maken en besprak dit met Troed on, aldus Söderlund. Vervolgens kwamen Troed on en Papoutsis naar Söderlund om toestemming te vragen.

De voorwaarde hiervoor was dat Visceral Games eerst een uitbreiding maakte voor een andere Battlefield-game. Volgens Söderlund is dit belangrijk, omdat de studio op deze manier leert hoe het is om een game als Battlefield te maken. Als deze toevallige ontmoeting niet had plaatstgevonden, was er dit jaar dus geen nieuwe Battlefield-game verschenen.

Battlefield: Hardline komt 23 oktober uit voor de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en pc.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou