Gibeau zegt dat de first-person shooter vorig jaar de tweede plek in de markt heeft gepakt met een grote voorsprong op de achterliggers. De eerste plaats is voor Battlefield 3's grootste concurrent, Call of Duty: Modern Warfare 3. "Ons marktaandeel is gegroeid en we hebben van hun marktaandeel gesnoept. We hebben altijd gezegd dat als je een gorilla van 400 kilo wil verslaan, dat dat je meerdere jaren kost en meerdere pogingen en dat is wat we nu doen."

"Het lijkt erg veel op wat we hebben gedaan met Fifa tegen Pro Evolution Soccer", vervolgt Gibeau. "Toen zij de leider waren op het gebied van kwaliteit en marktaandeel, hebben wij zeer bewust een methodische, geduldige, maar agressieve houding aangenomen om elk jaar wat van dat aandeel af te halen. Dit is gewoon het volgende jaar in dat proces. Medal of Honor is een zeer belangrijk product voor ons dit jaar. Het draait op Frostbite 2-technologie. Het is duidelijk de meest authentieke shooter die verkrijgbaar is."

Gibeau zegt dat het genre rijp is voor innovatie, iets wat Electronic Arts volgens hem ook met Battlefield 3 heeft nagestreefd, maar wat nog verder kan gebeuren door de komst van de volgende generatie spelcomputers. Blijven innoveren is belangrijk volgens Gibeau en spelmakers moeten waken voor het uitmelken van een genre. "We moeten voortdurend paranoïde blijven over het halen en voorbijstreven van verwachtingen op het gebied van gamedesign en fun-gehalte."

Halo

Gibeau denk dat niet alleen Medal of Honor maar ook Halo een impact kan hebben op het marktaandeel van Call of Duty. Halo 4 komt rond dezelfde tijd uit als Call of Duty: Black Ops 2 en aangezien die laatste zich deels afspeelt in 2025, bevat deze een aantal sciencefictionelementen. "Dat wordt een hele interessante dynamiek in de markt, waar de Halo-franchise geliefd is binnen de shooter-categorie, vooral voor Xbox-fans. En Medal of Honor is erg anders dan wat zij doen, dus het zou een behoorlijk interessante dynamiek moeten zijn."