Al een jaar komt de ene site na de andere met een 'vergelijking' van dé drie consoles. Welke is nou beter? Of sneller? Of cooler?

Tot de laatste paar maanden was het deels speculatie. De hoeveelheid games bij launch, het aantal verkrijgbare consoles bij de launch, de precieze specs waren allemaal nog niet bekend.

Vandaag is dat anders. De launch-titels zijn bekend, de specs al een hele tijd en de produktieaantallen kunnen ook redelijk geschat worden. De reviews schieten ook als riet overal omhoog. Zo heeft de Washington Post ook een vergelijking van de 3 doosjes online gezet.

Compact zetten ze neer hoe de situatie nu is, wat het publiek vind en de projecties van de markt. Each system is an order of magnitude more powerful than any predecessor. Polygons — the building blocks of 3D game images — have gotten far smaller, so on-screen objects look smoother than ever. The textures and shadows wrapped around those polygons are far more detailed and sophisticated. And the powerful microprocessors can manipulate millions more polygons each second for more realistic movement and more action. Observers aren't convinced that one system has a significant advantage over the other. Indeed, editors at Electronic Gaming Monthly magazine had "scream-out-loud arguments" in deciding which new system to recommend, says features editor Crispin Boyer. In the end, Xbox prevailed in a 6-to-5 vote, but "GameCube was in the winning spot right up until the end." Alle twee de launches zullen meteen uitverkocht zijn. Xbox en GameCube hebben beiden te weinig machines om te verkopen, en hopen het toch voor kerst te kunnen inhalen. Sony zit te duimen dat ze dan nog steeds achterlopen en dat de PS2 dit jaar de plaats van de Dreamcast vorig jaar kan innemen, door de ontevreden markt te vervullen.

Met dank aan yep