Rocksteady's Sefton Hill benadrukt  dat het hoofddoel nooit is geweest om een grote wereld te maken, alleen maar omwille van het maken van een grote wereld. Batman: Arkham Asylum werd volgens hem vooral gericht op het creeëren van een intense en stressvolle omgeving door Batman op te sluiten in een gekkenhuis. Dit keer zal de speler meer vrijheid krijgen om zich te bewegen door het spel, maar hij zal grotere druk voelen bij de uitdagingen die hij tegenkomt.

Open wereld

"In deze open wereld hebben spelers de mogelijkheid om overal heen te gaan wanneer ze maar willen. Wel zorgen we dat ze altijd weten waar ze heen moeten om de hoofdmissies te kunnen volgen. Door het ontdekken van de straten van Arkham zul je veel zijmissies, geheimen en straatgevechten ontdekken. In de problemen komen is dan ook niet zo moeilijk", vertelt Hill. Hij benadrukt dat de game echter geen 'sandbox'-game als Grand Theft Auto of Just Cause 2 is, dat zou niet passen bij de atmosfeer die Rocksteady in de game wil creëren.

Volgens Hill zit de kwaliteit van een game niet in de hoeveelheid features, maar in de kwaliteit van die features. "Volgens mij is het makkelijker om te zeggen: 'Alle features gaan het spel geweldig maken', dan 'We zullen minder features hebben, maar die features worden heel erg goed'. Het is moeilijker iemand daarvan te overtuigen."