Nieuws
Header-artwork van Elden Ring

Bandai Namco verontschuldigt zich voor prestatieproblemen Elden Ring

FromSoftware-game is sinds vandaag verkrijgbaar

Geschreven door Michel Musters op
Uitgever Bandai Namco heeft zich verontschuldigd voor prestatieproblemen rondom Elden Ring.

Diverse prestatieproblemen plagen vooral de pc-versie van de game, zo heeft Bandai Namco ook in een blogpost toegegeven. Als resultaat zijn gebruikersrecensies op Steam zeer wisselvallig. Eerder bleek al dat Intel de grafische drivers voor de game vergeten zou zijn.

"Er zijn een aantal problemen die er voor zorgen dat de game in bepaalde situaties niet naar behoren gespeeld kan worden", aldus een woordvoerder van Bandai Namco. "We verontschuldigen ons voor enig ongemak dat dit oplevert en vragen jullie om geduld."

In de blogpost wordt vervolgens een lijst met problemen opgesomd die binnenkort opgelost moeten worden, al wordt niet gemeld wanneer er patches voor de game verschijnen.

Elden Ring is sinds vandaag verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De game scoorde een 9,5 op Gamer.nl: "Elden Ring leent een heleboel van Dark Souls en een beetje van Bloodborne en Sekiro. Met de blauwdrukken van die games in handen is FromSoftware gaan bouwen en bouwen. Het resultaat is een gigantisch goede openwereldgame die zowel qua schaal als detail een onvergetelijke indruk achterlaat, maar daardoor ook afschrikt."

Dit artikel delen:

Lees meer

Ryzen 7000-desktopprocessoren bevatten mogelijk RDNA 2-gpu This War of Mine-studio doneert winst aan Oekraïense Rode Kruis
20

Reacties op: Bandai Namco verontschuldigt zich voor prestatieproblemen Elden Ring

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    WvA

    • 25 februari 2022 15:22
    Wel jammer, wou hem eigenlijk dit weekend eens gaan proberen op de PC. Heb ook een PS5 staan, maar leek me leuk om samen met mijn vriendin op onze PC's aan de slag te gaan. Dit schrikt me toch wel een beetje af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 25 februari 2022 15:37
    Ik had de game op PS5. Voor mij persoonlijk was de fps en daardoor de camera echt super irritant. Dit is de eerste keer dat ik in mijn leven hiervan last had, maar elke keer (in de open world, niet in dungeons) met mijn camera bewoog kreeg ik koppijn. Was niet te doen.
    Game omgeruild voor een tegoedbon en op steam gekocht en hier geen last van gelukkig. Genoeg performance issues op pc (speel op een rtx 3080 en I9-9900k) maar dit is vaak alleen even met het inladen van de wereld of bosses, voor de rest (gelukkig!) tot nu toe nergens last van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 februari 2022 16:11
    @Markus88 schijnt dat je beter de ps4 pro ri versie kan spelen op ps5 dan de ps5 versie dit ivm fps van 40tot 60 fps.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 25 februari 2022 16:40
    @hulstpower ja op ps5 is de ps4 versie een locked 60fps. Veel verschil zit er overigens niet tussen beide versies, gek dat ze de ps5 versie zo 'verneukt' hebben

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 februari 2022 16:46
    @do365nic las dat xbox versie slechter liep, maar niet veel verschil maar als je tv vrr ondersteund merk je wrinig van fps drops. Maar dit hoorde ik in een video die haddem het van digital foundry niet zrlf gezien nog

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 25 februari 2022 17:15
    @Markus88 Rtx 3080 is uiteraard wel een verouderde kaart. Gelukkig draait hij wel goed bij jou. Lol

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 25 februari 2022 15:49
    Gewoon niet kopen haha nee grapje. Hopelijk worden de problemen snel opgelost

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 25 februari 2022 17:08
    Ik snap dus niet dat ik dit ik bijna geen 1 review terug zie. Enkel en alleen gejubel, heel vreemd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 25 februari 2022 17:35
    @The_Stifmeister Begreep dat de release patch de problemen erger heeft gemaakt, ipv beter. De reviews kwamen dus van een beter product.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 25 februari 2022 19:34
    @WvA
    Ahh, dat verklaard het een en ander.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 25 februari 2022 19:38
    @The_Stifmeister Maakt het niet beter, maar denk dat dat wel 1 van de redenen is. Ik vind de systeemeisen ook behoorlijk hoog, gaat de eerste zijn die ik officieel niet kan draaien, terwijl ik de meeste games gewoon op ultra kan draaien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 25 februari 2022 21:53
    @WvA
    Het is vrij onbegrijpelijk eigenlijk dat anno 2022 reviewers hun reviews niet updaten nadat een game nieuwe patches (en content) krijgt. Ik snap dat het veel werk zou zijn, maar aangezien games veel kunnen veranderen na de eerste release zouden reviews eigenlijk ook mee moeten veranderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 26 februari 2022 09:06
    @poklaan
    Bij Cyberpunk hebben ze het ook gedaan. Nu komen deze problemen geen eens in de buurt van dat debacle, maar toch. Zo verschrikkelijk is het allemaal ook weer niet maar een kleine aantekening over de performance issues was netjes geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 25 februari 2022 20:12
    Enige probleem wat ik heb is dat ik niet kan inloggen, maar ik speel singleplayer dus voor mij geen probleem. Verder draait de game als een zonnetje op series X.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 26 februari 2022 00:10
    @wazp
    The performance is highly unstable, with quality mode having a range of 30-60 FPS and frame rate mode ending up in the 45-60 FPS range. Digital Foundry also confirms that Elden Ring rarely ever runs at 60 FPS on both PS5 and Series X.
    Super zonnig inderdaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • xRAGEBANE

    • 26 februari 2022 06:16
    @wazp idd heb ook nergens echt last van op Series X

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkRuleR

    • 28 februari 2022 11:36
    @xRAGEBANE @The_Stifmeister Misschien dat ze spelen op een TV met VRR ondersteuning?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 26 februari 2022 10:16
    Draait na mijn idee ook prima op XsX, maar dat je geen locked 60 fps behaald is niet ok voor een current gen game.

    De game is niet goed geoptimaliseerd en dat mag je FS aanrekenen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    shadowfirenl

    • 27 februari 2022 01:00
    Nergens last van op de ps5 met de ps5 versie van de game, of ik merk het gewoonweg niet…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkBever

    • 27 februari 2022 13:41
    Nergens last van gehad op de PS5.