Baas MotorStorm-ontwikkelaar was bang voor sluiting studio | Gamer.nl

Baas MotorStorm-ontwikkelaar was bang voor sluiting studio | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De release van Apocalypse moest worden uitgesteld vanwege de aardbeving en tsunami in Japan. De game speelt zich af in een door natuurrampen vernietigde stad, een setting die volgens Sony te veel overeenkomsten vertoonde met de situatie in Japan. Toen de game later uitkwam, ging dat vrij geruisloos zonder een grote marketingcampagne. De game wist vervolgens niet goed te verkopen.

"Het is best een zwaar jaar geweest voor ons, vooral in het begin van het jaar", vertelt Southern. "We hadden een game gemaakt waar we heel trots op waren en om een aantal verschrikkelijke redenen ging het niet zo goed. Ik was bang dat dat het einde zou betekenen van Evolution. Het racegenre had het zwaar, ook zonder de buitengewone omstandigheden die wij hadden." 

Sony in de bres

Volgens Southern is Sony, de eigenaar van Evolution, voor de studio in de bres gesprongen: "Ze hebben ons verdedigd en beschermd en stonden toe dat we experimenteerden." Evolution Studios werkt momenteel aan MotorStorm RC voor PlayStation Vita en PlayStation 3.

Andere studio's die voornamelijk racegames maakten, zoals Bizarre Creations, de maker van Blur, en Black Rock Studios, de ontwikkelaar van Split/Second, werden wel gesloten door hun moederbedrijf, respectievelijk Activision en Disney Interactive. Zowel Blur, Split/Second als MotorStorm: Apocalypse kregen goede cijfers van de gamepers, maar wisten dat succes niet te vertalen naar goede verkoopcijfers.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou