Nieuws
assassin's creed valhalla

Assassin's Creed Valhalla-regisseur vertrekt na claims over vreemdgaan

Game staat voor zover bekend nog gepland voor deze feestdagen

Geschreven door Michel Musters op
De regisseur van het aankomende Assassin's Creed Valhalla heeft zich gedistantieerd van het project om zich te richten op problemen in diens privéleven.

Ashraf Ismail - tevens de regisseur van Assassin's Creed Origins en Black Flag - liet dat gisteren op social media weten. "Ik ga mij fatsoenlijk richten op de persoonlijke problemen in mijn leven." De afgelopen dagen werd Ismail beschuldigd van vreemdgaan op Twitter. Het lijkt waarschijnlijk dat Ismail nu hier op doelt.

"Er zijn honderden getalenteerde, gepassioneerde mensen die een ervaring voor jullie bouwen en het niet verdienen om hiermee geassocieerd te worden", vervolgt hij. "Ik wens hen het allerbeste." De tweet waarin Ismail dit meldt is niet meer te vinden, omdat hij zijn account offline heeft gehaald of heeft verwijderd.

De laatste weken delen diverse mensen ervaringen van ontwikkelaars en andere mensen werkzaam in de game-industrie die zich op wat voor manier dan ook onfatsoenlijk hebben gedragen - vaak is seksueel misbruik hier onderdeel van. Zo werd schrijver Chris Avellone gisteren van Dying Light 2 afgehaald nadat bleek dat hij zich seksueel had opgedrongen.

Assassin's Creed Valhalla moet eind dit jaar verschijnen op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en pc. Het is niet bekend of het vertrek van Ismail invloed heeft op de nog onaangekondigde releasedatum. In een statement naar Eurogamer laat Ubisoft weten dat de rest van het team er op gebrand is een geweldige game te maken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Project Cars 3 komt in augustus uit The Banished keert terug in Halo Infinite
22

Reacties op: Assassin's Creed Valhalla-regisseur vertrekt na claims over vreemdgaan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    niqomipa

    • 25 juni 2020 08:43
    Man man man, KANSLOOS. En dan bedoel ik niet het vreemdgaan (hoewel dat natuurlijk niet netjes is) maar dat hij er (gedwongen?) mee kapt. Wat heeft zijn privé leven met zijn talent als game designer te maken?

    De gutmenschen staan weer in rij om ‘m publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Walgelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 25 juni 2020 08:45
    @niqomipa Voor zover bekend heeft de regisseur in kwestie hier zelf voor gekozen. Dat mag gewoon lijkt mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 25 juni 2020 08:50
    @MichelMusters
    Je gelooft toch niet echt dat hij op de achtergrond niet ‘zachtjes’ is gedwongen? Bedrijven zijn als de dood om geassocieerd te worden met MeToo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 25 juni 2020 08:54
    @niqomipa Wat heeft dit te maken met MeToo?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 25 juni 2020 08:57
    @Ryme
    Helemaal niks maar je ziet het al in dit artikel; er wordt meteen verwezen naar seksueel misbruik door andere game designers. Men haalt het er automatisch bij en daar willen uitgeverijen niks mee te maken hebben. Met als gevolg dat mensen zoals dit geslachtofferd worden om de gutmenschen maar tevreden te stellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 25 juni 2020 09:04
    @niqomipa Het is in die zin gerelateerd aan andere zaken (en die connectie wordt in het artikel gelegd) omdat het onderdeel is van een grotere 'trend' om onwenselijk gedrag te outen in de game-industrie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 25 juni 2020 09:07
    @MichelMusters 👆🏻 Dit dus

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 25 juni 2020 09:08
    @MichelMusters
    Snap ik. En ik snap ook dat het genoemd wordt. Maar dat is precies mijn punt; er is in dit geval (voor zover bekend) geen sprake van een MeToo affaire maar het wordt er wel (terecht?) aan gelinkt en daar willen bedrijven zich zo ver mogelijk van houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 25 juni 2020 12:33
    @niqomipa Zoals ik in mijn vorige opmerking al zei, het wordt gelinkt aan de huidige trend om onwenselijke gedrag in de game-industrie te outen. Ik lees nog steeds niets in het nieuwsbericht wat onjuist is of wat iets insinueert dat niet correct is. Niemand hier - niet in het bericht of in de reacties - zet vreemdgaan gelijk aan bijvoorbeeld seksuele intimidatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 25 juni 2020 12:53
    @MichelMusters
    Ik zeg toch ook nergens dat jouw nieuwsbericht niet correct is?

    Ik zeg alleen dat ik vermoed dat Ashraf Ismail door Ubisoft zachtjes gedwongen is om even een time-out te nemen omdat dit dicht tegen de MeToo affaire aan schuurt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 25 juni 2020 09:05
    @niqomipa Als je het artikel van Eurogamer lees:

    Ubisoft said in a statement: "Ashraf Ismail is stepping down from the project to take a leave of absence. The development team is committed to delivering a great game in Assassin's Creed Valhalla."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 25 juni 2020 08:59
    @niqomipa Hij heeft geen ontslag genomen of gekregen. Hij neemt zelf tijd vrij om persoonlijke problemen op te lossen zoals hij het zelf heeft gemeld op Twitter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 25 juni 2020 09:04
    @Ryme
    Zie mijn eerdere reactie; ik geloof er niks van dat dat helemaal zijn eigen keuze is geweest. Maar dat is uiteraard speculatie van mijn kant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 25 juni 2020 09:09
    @niqomipa Dat mag, maar kan me ook voorstellen dat hij op dit moment wel andere dingen aan zijn hoofd heeft dan de ontwikkeling van een spel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 25 juni 2020 09:13
    @niqomipa

    Volgens mij is vreemdgaan ook geen enkele reden om van iets af te zien. En als je niet getrouwd bent en geen contracten dan is het zelfs niet eens strafbaar.
    Dus ik denk dat hij de schande gewoon niet wil overdragen op deze game.
    Schande die hij zelf voelt. Niet perse opgedragen.
    Staat wel tegenover dat hij dit misschien niet doet naar het publiek, maar naar het team.
    Stel jij zou een vrouw zijn en je bent met hem meegegaan zonder meer te weten en je komt er dan achter op deze manier dat hij buiten jou ook nog tig andere heeft en ook hen niet had verteld hierover, hoe zou jij dan jou omgang met hem zien? Zou je dan nog wel goed kunnen samen werken om een mooi product samen te maken?

    Dus ik denk dat het gewoon heel wijs is dat hij dit project en team achter zich laat en even zichzelf gaat reflecteren wat er mis is en waarom.
    Niet omdat jij dat moet maar ook omdat hij zal voelen dat hij nooit meer door zijn team als dezelfde persoon wordt gezien, en terecht want mogelijk zijn er in dat team ook mensen door hem misleid.
    Ook al is het niet strafbaar.

    Dus niks walgelijks aan hoor, ik lees hierin zelfs iemand die positief benaderd en toegeeft dat hij wat fout doet en graag wil verbeteren en daarom pas op de plaats doet
    Dat zouden meer mensen moeten doen als ze weten dat dat op dat moment beste is. Ego opzij zetten.

    En overigens is vreemdgaan geen me2.
    Dat was ongewenst handtastelijkheden. En vaak vanuit een machtspositie waarbij de vrouwen niet konden ( of dachten niet te kunnen) weigeren.
    Dit is gewoon vreemdgaan. Ik neem daarom aan dat al die vrouwen daarin instemden, enkel dat hij niet had verteld al een relatie te hebben. Dat is niet hetzelfde.
    Ik kan je zeggen dat in elk bedrijf waarschijnlijk mensen werken die vreemdgaan.
    Dat is niet netjes maar verder dan dat niet meer dan dat.
    Schaad je bedrijf ook niet.

    Wel je persoonlijke imago. En daarom doet hij een stap terug.
    Dit alles komt op mij over als een persoonlijk keuze

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MoodyBanter

    • 25 juni 2020 11:28
    @niqomipa Welkom op het internet waar elk persoonlijk negatief feit over iemand helemaal opgeblazen wordt door Social Justice Warriors en het een probleem van het internet wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    vladimirr

    • 25 juni 2020 08:43
    Dus deze beste man heeft wettelijk gezien niks strafbaars gedaan 🤷🏿‍♂️🤷🏿‍♂️

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 25 juni 2020 12:34
    @vladimirr Niemand insinueert dat hij iets strafbaars heeft gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 25 juni 2020 09:01
    Screenshot van de tweet van Ashraf Ismail: https://cdn.discordapp.com/attachments/701954864434905168/725432102757335060/unknown.png

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 25 juni 2020 13:03
    Ok 1 kansloos wat hij doet in zijn privéleven maar nog kanslozer om het online te gooien. Het heet ook niet voor niks privé. We kunnen met zo goed ons privéleven uit de deur gooien en watch dogs ons leven maken. Blijkbaar boeit het mensen toch niet. Hetzelfde geldt ook voor fitz en callmecarson en die ene meid. Dat werdt ook online gegooid gelukkig hebben zij die fout gezien en hun excuses voor aangeboden.

    Moraal of this story hou je shit prive. Niemand is een heilig boontje