"Ik denk dat we in de game-industrie collectief de standaard van 60 fps laten vallen omdat het zo moeilijk te behalen is, twee keer zo moeilijk als 30 fps. Bovendien is het niet eens heel mooi wat betreft renderkwaliteit", aldus Guérin.
Hij legt ook uit waarom hij denkt dat de hele game-industrie van de 60 fps-standaard afstapt. Bij Ubisoft hebben we lange tijd 60 fps nagestreefd. Ik denk dat dat geen goed idee was omdat het niet veel oplevert en het ziet er niet 'echt' uit. "Net als de Hobbit-film [die op 48 fps draaide, in plaats van de standaard 24 fps], die zag er ook heel raar uit", aldus Guérin. "In andere games is het hetzelfde, bijvoorbeeld Ratchet & Clank [die ook van 60 fps afstapte]."
Volgens de creative director van Unity, Alex Amancio, is de standaard van 60 fps wel goed voor het shootergenre. Een limiet van 30 fps zou voor actieavonturen echter beter zijn, omdat het op andere vlakken betere grafische prestaties op kan leveren.
Ophef
De uitspraken van Guérin en Amancio volgen kort na de ophef die rondom Assassin's Creed: Unity ontstond. De producer van Unity zei dat de graphics van de PlayStation 4-versie gelijk zouden worden getrokken met die van de Xbox One-versie. Later zei Ubisoft dat geen van de consoleversies is teruggeschroefd om gelijk te zijn aan de andere.
Reacties op: Assassin's Creed-ontwikkelaar: 'Industrie stapt af van 60 fps-standaard'
Vogeltje
Dat dat niet mogelijk is jammer/vervelend, maar ok, kunnen de meeste wel mee leven (ik wel mocht ik hem op de PS4 gaan spelen). Maar om de reden te geven dat het er niet "filmisch" uitziet is gewoon de grootste bullshit.
geert1
En dan gaat deze Nicolas ons even vertellen dat 60 fps eigenlijk toch niet veel waard is; dat het weinig oplevert. Niets is minder waar. Het verschil tussen 30 en 60 fps is voor bijna iedereen behoorlijk merkbaar.
De vergelijking met films is ook totaal irrelevant: Films kijk je passief, en daarbij is 24fps prima. Een game bestuur je zelf en dan gaat het totaal anders. De beelden moeten aansluiten bij je invoer en de camera beweegt vaak snel (zeker in first person). Dan is een hogere framerate absoluut wel een voordeel, waar dat bij films weinig toevoegt.
Dat een game kiest voor 30 fps is om één reden: Meer grafische pracht in beeld, ten koste van framerate. Door de framerate vast te zetten op 30, blijft er meer rekenkracht over voor objecten, omgevingen, belichting, effecten en een hogere schermresolutie. Het leveren van de mooiste beelden in combinatie met 60 fps is op de consoles gewoon erg lastig vanwege de beperkte rekenkracht van deze machines (passend bij het prijspunt), al helemaal als je veel karakters met eigen AI in je levels hebt rondlopen. Deels kan ik daar wel inkomen, want gamers willen nu eenmaal mooie plaatjes. En 30 fps is niet het eind van de wereld; het is wel speelbaar (doch niet optimaal). Maar zeg dan waar het op staat en lul niet zo.
Eellie
Alleen met spellen heb ik deze ervaring niet zo zeer bij 60fps.[edit; wat Geert al zei, er zijn al weinig spellen die dit halen op de console)
Anyway, een stabiele 30fps is voor mij prima. Vooral als daarmee de grafische lat hoger gelegd kan worden.
snapgab
brandonW
(voor wie deze term niet kent : http://www.encyclo.nl/begrip/cognitieve%20dissonantie)
brandonW
http://www.30vs60fps.com/
Bonecrusher1973
http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_Native_Resolutions_and_Framerates
Ontwikkelaars doen er juist alles aan om deze generatie op 60fps en 1080p te komen, is de nieuwe hype, zeker bij de PS4 lukt het ze aardig!
Nu heeft een game als AC niet perse 60fps nodig natuurlijk en zou ik ook liever meer grafische pracht en praal hebben ipv 60fps, maar kom op zeg, wat een domme uitspraak!
En die uitspraak van de Hobbit, jeetje, menen ze dat nu echt?? Wat een n00bs zeg…
babbaloerie
Dat jij het er vreemd uit vind zien komt enkel en alleen omdat je gewend bent films met 24fps te kijken, omdat al bijna 100 jaar de standaard is.
Als je je hele leven films had bekeken op 48fps, en je ziet dan ineens een film op 24fps dan had je dat ook vreemd gevonden.
gamerlezer
DarkRuleR
Als de X1 en P4 altijd op 1080p 30fps draaien is het misschien dan eindelijk voorbij met die haat tussen X1 en P4 gebruikers.
gamerlezer
bigmichiel
bigmichiel
Roby599
bigmichiel
bigmichiel
LiM
droidfan
ultraspaz
spreadthehate
Voorbeeld: The last of us ps3 30 fps vs The last of us ps4 60 fps.
ps3 was de koppijn versie (snelle bewegingen), ps4 versie 60fps was heerlijk speelbaar uren lang.