"Ik denk dat een van de grootste voordelen van een nieuw personage en een nieuwe omgeving is dat we met A a in's Creed III compleet terug naar de basis kunnen gaan", aldus Hutchinson. Hij legt uit dat A a in’s Creed II, Brotherhood en Revelations zo met elkaar verbonden waren, dat het niet mogelijk was om bepaalde elementen te verwijderen en te verbeteren.
Hutchinson zegt dat de ontwikkelaars het moeilijk vonden om dingen die consequent in de vorige A a in's Creed delen zaten te vervangen. "Ik denk dat het heel lastig is om in een vrij consistent verhaal dat van game naar game naar game gaat, dingen weg te halen. Het zou voor spelers niet logisch zijn dat ze in de tweede game iets niet hebben waar ze, fictief gezien, uren geleden nog wel de beschikking over hadden. Dus we hadden problemen met mechanieken die niet zo strak waren als ze wellicht hadden kunnen zijn."
Complex
Hutchinson zegt verder dat ze bij vorige A a in's Creed-games van spelers verwachtten dat ze het gehele verhaal van de serie kenden. "Maar nu proberen we zoveel mogelijk om met een schone lei te beginnen voor nieuwe spelers. Dat betekent natuurlijk een nieuwe held en een nieuwe setting, en het betekent dat we die nieuwe held zo snel mogelijk in die nieuwe setting willen krijgen. Hutchinson belooft onder andere dat gamers binnen dertig seconden na het opstarten van de game, hun eerste moord zullen plegen.