Nieuws

Apple onthult grootste verandering voor iPhone in vier jaar tijd

De iPhone X is de meest geavanceerde en duurste iPhone tot nu toe

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Apple heeft dinsdag een nieuwe, nagenoeg randloze iPhone onthuld. Het nieuwe ontwerp betekent de grootste verandering voor de Apple-smartphone sinds 2013.

In totaal toonde Apple drie nieuwe iPhones. Naast de randloze iPhone X brengt Apple ook de iPhone 8 en 8 Plus op de markt. Dat zijn vernieuwde versies van de bestaande iPhone 7 en 7 Plus.

De iPhone X is niet alleen de meest geavanceerde iPhone tot nu toe, maar ook de duurste. Hij zal verkrijgbaar zijn voor prijzen vanaf 1.159 euro. Daarmee boort Apple een nieuw prijssegment aan op de smartphonemarkt.

De voorkant van de iPhone X wordt bijna volledig bedekt door een OLED-beeldscherm van 5,8 inch, met alleen aan de bovenkant een kleine rand voor de selfiecamera, 3D-gezichtsscanner en luidspreker. Het scherm is extra langwerpig en heeft een resolutie van 2436 bij 1125 pixels, voor scherpere beelden dan op eerdere iPhones. Het is voor het eerst dat Apple gebruikmaakt van de OLED-technologie in een iPhone; tot nu toe werden LCD-schermen gebruikt.

Net als in recente iPad Pro-modellen gebruikt het scherm van de iPhone X de zogenoemde True Tone-technologie. Daarbij worden de kleuren op het scherm aangepast op de tint van het licht in de omgeving.

De iPhone X is gemaakt van glas en metaal en verschijnt in donkergrijze en zilveren varianten. Met het nieuwe model zegt Apple het tienjarige jubileum van de iPhone te vieren. Apple spreekt de X uit als het cijfer tien. Door het grotere scherm is er niet langer plek voor de thuisknop. Om terug te keren naar het thuisscherm moet van beneden naar boven worden geveegd met een vinger. Om naar het multitaskingscherm te gaan moet verder door naar boven worden geswipet. Door het schrappen van de thuisknop is ook de Touch ID-vingerafdrukscanner van het toestel verdwenen.

De nieuwe iPhone kan met gezichtsherkenning worden ontgrendeld. Voor de Face ID-functie wordt een 3D-scanner gebruikt. Die 'TrueDepth Camera' kan het gezicht van de gebruiker volgens Apple nauwkeurig en vanuit allerlei hoeken herkennen.

Een infraroodsensor zorgt ervoor dat de scans ook in het donker werken. Het moet ook geen probleem zijn als iPhone-gebruikers hoeden, brillen of baarden dragen. De telefoon wordt alleen ontgrendeld als de gebruiker ernaar kijkt; als de ogen dicht zijn, of in een andere richting kijken, dan moet het systeem niet werken. Apps die met Touch ID werken, werken straks ook direct met Face ID.

Ook werd een nieuwe variant op de emoji geïntroduceerd: de Animoji. Daarbij kunnen gebruikers met de selfiecamera van de iPhone bestaande emoji zoals de smiley, de aap en de robot hun eigen gezichtsuitdrukking geven. Face ID wordt gebruikt om uitdrukkingen vast te leggen, die op de Animoji worden getoond.

De iPhone X draait op de nieuwe Apple A11 Bionic-chip, die volgens Apple maximaal 70 procent sneller is dan de A10 van de iPhone 7. De ingebouwde grafische chip is 30 procent sneller dan de A10 van afgelopen jaar. Apple heeft voor het eerst een eigen grafische chip (GPU) ontworpen.

Volgens Apple is de accuduur van de iPhone X verbeterd. Op een gemiddelde dag zou hij twee uur langer meegaan dan eerdere iPhones. De nieuwe iPhone kan draadloos worden opgeladen. Daarvoor gebruikt Apple de Qi-standaard, die verschillende Android-smartphones eerder al invoerden. Apple maakt ook een speciale oplaadmat, waar verschillende apparaten op passen.

De iPhone X ligt vanaf 3 november in de winkel, voor 1.159 euro met 64 GB opslagruimte en 1.329 euro met 256 GB opslagruimte. Naast de iPhone X presenteerde Apple ook de iPhone 8 en 8 Plus. Deze telefoons lijken qua ontwerp meer op de iPhone 7 en 7 Plus van afgelopen jaar, maar zijn voorzien van nieuwe hardware. De iPhone 8 en 8 Plus liggen vanaf 22 september in de winkel, voor respectievelijk 809 en 919 euro met 64 GB opslagruimte.

Door NU.nl

Dit artikel delen:

Lees meer

Augmented reality-game The Machines voor iPhone onthuld Live om 20:00: Quake Champions
26

Reacties op: Apple onthult grootste verandering voor iPhone in vier jaar tijd

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • fonsrutte

    • 13 september 2017 09:19
    Best bizar die prijzen €1329 voor een telefoon, daar koop je de drie consoles voor. En die heb ik 100x liever dan zo'n overpriced modedingetje waarmee je kan Facebooken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 13 september 2017 09:50
    Dat het al zo ver is gekomen qua prijzen. Voor wie is dit bedoelt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Calibr3tto

    • 13 september 2017 09:58
    @gorightahead
    Ondanks dat ik ook daar mijn geld niet aan uit ga geven zijn er blijkbaar genoeg mensen die perse Iphone willen hebben. Niet vanwege de specs, maar puur de merknaam/status. Zolang die vraag blijft zal Apple met ieder nieuw model dat ze uitbrengen weer bakken met geld verdienen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tho

    • 13 september 2017 12:08
    @calibr3tto Als het puur om het merk ging zouden er niet zo veel iPhones worden verkocht. Het zijn goede telefoontjes met een vlotte OS. Ik gebruik hem voor zoveel dingen, communicatie, fotografie, streamen, bankzaken, browsen, dat ik het wat waard vindt om een goed toestel te hebben. Ik doe ongeveer 3 jaar met een iPhone en dat is mij voor de iPhone nog nooit gelukt.

    De iPhone X is een een extra high-end toestel, die in de VS met $999,- erg aan de prijs is en vertaald naar de euro nóg duurde wordt. Maar er is goed nieuws, je hoeft hem niet te kopen ;).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 13 september 2017 12:45
    @tho de 'goedkoopste' variant van de iPhone X met een schamele 64GB zal in Nederland voor €1159 te koop zijn.
    Wil je de opslag upgraden naar 256GB? Dan betaal €1329.
    https://tweakers.net/nieuws/129487/apple-presenteert-iphone-x-met-oledscherm-en-face-id.html

    Daarbij, al die functies die je noemt kun je met elke smartphone en 'kwaliteit' is niet exclusief voor Apple. Er zijn meer dan genoeg kwalitatieve toestellen waar je precies hetzelfde (en meer) mee kan voor een veeeel lagere prijs. En dan kun je nog je accu vervangen en een SD card instoppen ook. Die laatste twee dingen kan dus al niet bij een iPhone.

    Mensen die deze prijs voor het toestel betalen hebben simpelweg geen idee van wat er allemaal te koop is voor dat geld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 13 september 2017 13:38
    @fonsrutte De X is gewoon een belachelijke prijs, maar bij elk product is er een hoger segment.

    Sommige mensen zijn tevreden met een Mazda, sommige kopen een Porsche. Daarnaast heeft Android bij veel mensen de bijsmaak om veel vuldig stuk te gaan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, sprekende voor mijzelf en familie, allemaal samsung, LG en HTC gehad allemaal meerdere keren opsturen.

    Nu allemaal een iPhone, van 4, tot 6s. en geen een defect.

    Ik heb mijn 6s en stap binnenkort weer over op sim only, geen nieuwe nodig. Terwijl mn zwager de laatste 3 jaar 4 samsung telefoons heeft gehad en nu de 7 gekocht heeft.

    Samsung heeft een groter scherm, mooiere kleuren, mooiere camera, dingen waar ik wel licht jaloers op ben. Maar liever een werkende telefoon, dan meerdere keren defect opsturen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ph4ge

    • 13 september 2017 14:16
    @krytuun de ironie is alleen wel dat de toestellen dezelfde onderdelen bevatten en in dezelfde fabrieken in elkaar gezet worden. Het aantal defecten ontloopt elkaar dan ook nauwelijks, zelfs iets in het nadeel van Apple tov de grote Android merken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 13 september 2017 14:53
    @ph4ge Het zijn wel custom onderdelen. Zoals Tho ook zei, het is een gesloten systeem en vandaar minder virus gevoelig, daarnaast wordt iOS producten velen jaren langer ondersteund.

    Ik ben ook geen haat campagne aan het starten.

    Laat ik vooropstellen dat een ieder het product moet gebruiken wat hij/zij het meest prettig vindt. Uit ervaring kan ik echter zeggen dat de kwaliteit van Apple producten (in mijn optiek) wel degelijk beter zijn wat betreft duurzaamheid.

    Ik ken weinig mensen met een android toestel die ouder is dan 5 jaar. Mijn vader, schoonvader, oom, gebruiken echter een iPhone 4/4s die al ouder zijn dan 5 jaar, en die werken nog steeds perfect.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tho

    • 13 september 2017 14:22
    @fonsrutte Mijn voorkeur gaat naar IOS want dat wordt lang ondersteund en is heel veilig. Een vervangbare batterij (dat volgens mij ook bij Samsung en HTC toestellen verdwijnt) hoef ik niet en 64Gb is meer dan genoeg. Door deze dingen weg te laten kan de telefoon platter gemaakt worden en dat vind ik meer waard. Voor jou is dat waarschijnlijk wel belangrijk en dat is prima.

    Maar ja, je hebt gelijk, €1159,- en €1329,- is wel erg duur. Misschien dat ik hem via de VS ga kopen dan is het toestel omgerekend €830,- en anders houdt ik het nog wel even vol met mijn 6 die het nog prima doet alleen doet de batterij het niet meer 2 dagen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 13 september 2017 15:48
    @calibr3tto

    Nou, hier is iemand die altijd perse een iPhone wilt hebben. Niet alleen omdat ik ze persoonlijk het elegantste vind, maar vooral vanwege de IOS! Altijd snel, altijd betrouwbaar, geen crashes of virussen en zeer gemakkelijk in bediening. Heb nu de iPhone7+ en meestal sla ik een generatie over voordat ik een nieuwe aanschaf. 3 jaar doe ik ongeveer per iphone wat neer komt op zon 30€ per maand met 4gb data en 300 belminuten. Geen al te dure grap vind ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 13 september 2017 10:00
    OLED scherm?

    Die had ik jaren geleden al in mijn Samsung S5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clausbmf

    • 13 september 2017 10:07
    @bigds9fan ik heb net een s5 gekocht. werkt prima! kan de batterij vervangen. heb er 4 liggen. wireless opladen kan. is waterdicht. zit 2.5 ghz processor in. geheugen slot. dat voor 120 euro!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 13 september 2017 10:09
    @bigds9fan
    Klopt.. en Apple koopt deze schermpjes van…. Samsung.
    Daar wil Apple natuurlijk ook wat marge op maken, dus ja dan krijg je deze gekke prijzen.
    Elk jaar wordt het topmodel van een merk wat duurder, zo ook bij Samsung, maar dit is wel erg overdreven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 13 september 2017 13:31
    @bigds9fan Of ik zie het verkeerd, zijn er verschillende S5 modellen?

    Ik was oprecht benieuwd, maar kan enkel vinden dat deze LED heeft.

    https://www.androidplanet.nl/samsung/galaxy-s5/specs/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 13 september 2017 11:16
    Haha OLED. Daar werk ik al 5 jaar mee. Ouderwets bedrijf is het geworden zeg, dat Apple

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 13 september 2017 11:56
    Nou Apple, welkom in 2017!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Apetjoek

    • 13 september 2017 13:18
    Het is flink geld, maar 't wat mij betreft wel waard voor 'n telefoon die je elke dag redelijk intensief gebruikt. Ik wacht wel eerst even af hoe dat FaceID werkt; dat ging niet helemaal vlekkeloos tijdens de keynote. :}

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrblueeyes

    • 13 september 2017 13:50
    @apetjoek
    Hoezo is het het wel waard voor jou? Koop een IPhone 6s en je kan precies hetzelfde als een IPhone X

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 13 september 2017 14:18
    @mrblueeyes nu roep je maar iets om te roepen. Iedereen hier weet dat een iPhone x meer kan dan een iPhone 6s. En hoewel ik voor mijzelf geen rede zie om mijn iPhone 6s te vervangen zijn er wel upgrades waar ik interesse in heb.

    Betere foto's met minder licht.
    Wireless opladen.
    Meer frames in slowmotion opnames

    En dan heb je nog tal van upgrades die mij minder interesseren maar er wel zijn.
    Betere accu.
    Snellere processor.
    Stereo speakers met diepere bass.

    Ik zie nog geen reden om mijn 6s weg te doen en als ik m al zou upgraden dan is het naar een 8. Mijn toestel is nu nog erg vlot en goed bij de tijd. Geen luie acce en geen nut voor 256gb aan opslag. Maar daar zit ook de kracht van een Apple product in vindt ik. Het is gemaakt om erg lang mee te kunnen. Kon ik helaas van mijn oude htc's en Samsung niet zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BobbyDigitaL

    • 13 september 2017 20:32
    Waarom een telefoon review op een site voor games? Gesponsord door Apple?