Nieuws
Fortnite

Apple klaagt Fortnite-studio Epic Games aan

De soap gaat door...

Geschreven door Michel Musters op
Nadat Epic Games een rechtszaak tegen Apple aanspande, heeft Apple nu ook besloten Epic Games aan te klagen.

Apple claimt dat Epic Games zich schuldig maakt aan diefstal. Epic gaf spelers op iOS en Android een manier om direct aankopen te doen bij het bedrijf, in plaats via de App Store. Daardoor liep Apple de gebruikelijke dertig procent aan winstmarge mis. Apple claimt dat Epic dit deed terwijl het wel van de voordelen van de App Store profiteerde.

Apple pakt daarvoor het contract erbij dat door Epic is getekend en beschrijft hoe ontwikkelaars verplicht zijn dertig procent van hun winst af te staan aan het bedrijf zodra een game in de App Store staat. Door in die virtuele winkel te staan, zou Fortnite van veel promotie hebben genoten. In totaal zou er met de battle royale-game zo'n 509 miljoen euro door Epic zijn verdiend op iOS.

Epic Games klaagde Apple en Google vorige maand al aan, nadat Apple en Google Fortnite verwijderden uit de App Store en Google Play Store. Op 28 september vindt de hoorzitting rondom specifiek deze aanklacht plaats.

fortnite

Dit artikel delen:

Lees meer

Zo ziet Crysis Remastered er op Xbox One X uit Nintendo zou dit jaar tot wel dertig miljoen Switch-consoles produceren
11

Reacties op: Apple klaagt Fortnite-studio Epic Games aan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Ryme

    • 9 september 2020 12:24
    Ben benieuwd wat Epic hierna gaat doen wanneer deze rechtszaak voorbij is… Eerst klaagde ze over Steam dus begonnen ze zelf een store. Nu is het Apple en Google. Volgende stap de belastingdienst?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 9 september 2020 17:34
    @Ryme Als ze de geschiedenis volgens waar ze een eigen online winkel begonnen na steam, zouden ze nu hun eigen telefoonlijn moeten beginnen, de epic phone :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 9 september 2020 12:39
    Heerlijk dit. Miljarden bedrijven die elkaar de tent uitvechten. Tijd voor popcorn!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 9 september 2020 14:38
    Het gaat maar om enkele bedrijven hoor. Er zijn niet eens miljarden bedrijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 9 september 2020 15:59
    Chapeau, een rake spatie-burn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 10 september 2020 09:25
    @denver
    Touché

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 9 september 2020 23:42
    Ja hoewel ik het ‘zogenaamde’ vechten voor gelijkheid van Epic wel zie zitten, geloof ik er geen zak van dat die dat doen omdat ze opkomen voor een kleine Indie onwikkelaar.
    Dit gaat in mijn ogen volledig niet over dat epic graag wil dat elke kleine ontwikkelaar minder zou moeten af dragen. Dit gaat enkel over henzelf.
    Ze doen alleen alsof ze de grote vechter voor iedereen zijn maar als Apple meteen had gezegd dat epic een speciale deal kon krijgen vanwege de massa oobrengst van Fortnite dan had epic zich verder stil gehouden.
    En dat blijkt vooral omdat achter Epic bijna geen enkel ander bedrijf schaart. Als ze werkelijk zo ontevreden waren zouden ze massaal nu hun apps van de store moeten halen, en dan de aankopen verder regelen via hun eigen game.
    Dan zou Apple wel gedwongen worden om rond de tafel te gaan zitten.
    Dus het lijkt er meer op dat de meeste ontwikkelaars het wel best vinden zoals het nu is.
    Wil niet zeggen dat er niks mag veranderen maar of dat op de Epic manier moet denk ik niet.
    Vooral niet omdat doen alsof je de grote revolutionaire bent niet bepaald indruk maakt als niemand zich openlijk achter je schaart.
    Apple doet het echt niet goed, maar Epic strijd hier ook echt niet voor die kleine ontwikkelaars die een paar duizend euro verdienen. Die betalen dan ongeveer 300 euro aan Apple, maar het gaat over epic die wil niet van die 590 miljoen er 170 miljoen naar Apple zien gaan.
    Dat begrijp ik best. maar hun zogenaamde waarom is erg ongeloofwaardig in mijn gevoel.
    Ik hooo dat Apple dit wint. Gewoon omdat epic beetje grootheidswaan begint te krijgen.

    Daarmee wil ik niet zeggen dat Apple zo goed is, want 30% is best schandalig.
    Maar veranderingen breng je niet teweeg door ineens alles achter de rug van je contracten te doen, maar meer kans door met grote en kleine ontwikkelaars samen bij Apple te gaan praten of er geen mogelijkheid is tot nuancering van de kosten.( en anders dreigen met een toekomstige mindere ondersteuning misschien).
    Dat is hoe je eerder dingen veranderd. En niet door ineens stiekem alles achter de rug van je contract te gaan doen.

    Dus in dit geval sta ik vol achter Apple. Want ook al komen er veel e-mail naar buiten waarin epic om dit en dat gevraagd heeft komen die bij mij niet over als een echte poging tot dialoog, maar meer als een methode van indekken om een soort van publieke opinie in hun voordeel te creëren zoals: “zie je dat we het geprobeerd hebben via praten, maar Apple wil niet luisteren”.
    Dat is het gevoel wat ik bij die e-mails van epic krijg.

    Maar mochten ze dit winnen. Dan is dat wel goed voor de kleine ontwikkelaars. Dat wel.
    Maar ik gun het epic niet meteen omdat die punt 1. Niks te kort komen, en punt 2 dit in mij gevoel niet doen omdat ze graag een jij of ik 30 euro meer willen zien verdienen. Maar zelf wel graag die 179 miljoen in hun zak steken.
    En daar ziet het fortnite team mogelijk niet eens veel van maar de top en de aandeelhouders wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 9 september 2020 23:54
    @watashi wa maurice desu. Lekker compact verhaal ook :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 10 september 2020 00:02
    @darkmanwls
    🙄😛
    Sorry, ik ben lastig om veel details compact te omschrijven. Kijk al mijn reacties maar. Mijn nadeel.
    Anderszijds ben ik daarom ook nooit beknopt en probeer ik wel vol in detail te treden.
    Sorry als het eigenlijk te lang is.😀😀

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 10 september 2020 03:08
    @watashi wa maurice desu. haha, ik stoor me er niet aan hoor, ik zit maar te stoken. Ik schrijf af en toe ook best lange antwoorden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 10 september 2020 12:13
    @darkmanwls hahaha ik had dat al wel gedacht.

    Maar soms wel leuk als iemand me erop wijst. Dan besef ik pas hoe lang ze zijn. Hahah