Apple: 'Epic Games verliest 330 miljoen dollar aan exclusiviteitsdeals'

Apple: 'Epic Games verliest 330 miljoen dollar aan exclusiviteitsdeals'

Volgens Apple verliest Epic Games zo'n 330 dollar aan exclusiviteitsdeals.

In 2020 spendeerde Epic Games zo'n 444 miljoen dollar aan garanties voor derden die games exclusief op het platform uitbrengen. Daarbij gelden voorwaarden als minimaal een jaar pc-exclusiviteit, zelfs als de game al uit is op consoles. Om uitgevers die hun game daarom niet op Steam kunnen lanceren tegemoet te komen, verzekert Epic een minimumbedrag aan omzet.

Uit Epics jaarrapport blijkt echter dat er in 2020 van de verdiende 700miljoen dollar slechts 265 miljoen dollar werd uitgeven aan exclusieve third-party games. Uit een juridisch document uit de rechtszaak tussen Apple en Epic Games blijkt dat Apple een verlies van in totaal 330 miljoen dollar voorspelt - inclusief de kosten van 2019.

Epic-CEO Tim Sweeney bevestigt de cijfers en noemt het een 'fantastisch succes met geweldige games en een fantastische investering in het groeien van de markt'.

Dit bericht bekijken op Instagram

-

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Ik had eigenlijk meer verwacht, als het AAA over haalt

0
test

@Tad Het is natuurlijk wel exclusiviteit voor een bepaalde launcher, niet een geheel platform. Dat zal de kosten voor exclusiviteit ongetwijfeld flink drukken.

0
test

@poklaan het gaat dus niet alleen om die 'exclusiviteit' deals, maar in dat bedrag zit dus ook de compensatie aan de developers voor het weggeven van al die games.

0
test

LOL, Apple probeert zo Epic in een slecht daglicht te stellen door te stellen dat die 12% die ze vragen niet de operationele kosten van de EGS dekt om zo hun 30% in een beter daglicht te stellen. Maar de kosten voor die 'exclusives' zijn geen operationele kosten van de service zelf, en DAT doet die 12% dus wel (onderhoud webservice, bandbreedte, diskruimte, etc). En die kosten van 'exclusiviteit' en de gratis games is dus een investering voor langere termijn, want hoe groter je library op EGS hoe groter de kans dat je toch dan af en toe toch wel wat koopt op EGS, dat is wat er dus in werkelijkheid ook gebeurd (ondanks dat een zwik gamertjes zullen schreeuwen dat ze dat nooit zullen doen, maar ondertussen.....).

0
test

@SuperDre mn broertje heeft er inmiddels al meer dan 100games gratis geclaimed en nog niks gekocht. Zelf doe ik er niet aan mee en zit ik in Steam.

0
test

@HunterSeeker tja, hij heeft NOG niets gekocht, maar dat wil niet zeggen dat die dat in de nabije toekomst ook niet zal doen. De realiteit is dat het dus wel werkt. Tja, ik zit zelf ook op steam en dat heeft ook mijn voorkeur omdat daar mijn grootste library is, maar juist DAAROM is het duidelijk waarom Epic wel naar dit soort praktijken moet grijpen, maar dat lijken sommige koppige gamertjes niet te begrijpen.

0
test

@SuperDre Ik denk dat je de rechtszaak niet helemaal begrijpt. Het draait namelijk om het feit dat Apple Fortnite uit hun App Store heeft verwijderd omdat ze een eigen betaalsysteem hebben in gebouwd wat Epic heeft gedaan omdat ze de 30% niet willen betalen. Er is nu aangetoond dat Epic op dit moment geen winst behaald door 12% te vragen om in de Epic store te kunnen staan. Apple probeert te verdedigen waarom ze 30% vragen van ontwikkelaars. Ze proberen Epic in een kwaad daglicht te zetten door te zeggen dat Fortnite de interesse verliest van het publiek en daardoor op een andere manier meer geld proberen te verdienen.

0
test

@Ryme Ik denk dat jij het niet helemaal begrijpt, want Apple heeft helemaal niet aangetoond dat 12% niet genoeg is om deze service te draaien, JUIST omdat ze dus niet alleen de operationele kosten er bij betrekken. Zoals ik al aangaf, die gratis games is een investering voor de langere termijn, geen operationele kosten. Zoals sweeny namelijk al aangeeft, als werkelijk alleen naar de operationele kosten van de service zelf gekeken worden, dan is die goed in de lucht te houden met die 12% EN zelfs dan nog een winst te maken. 30% om de appstore in de lucht te houden is echt onzin, en al helemaal om dan een vast hoog percentage over abonnementen in te blijven houden is al helemaal van den zotte.. Dat puur transactiekosten in rekening zouden houden dan zou niemand daar een probleem mee hebben, maar die zijn in werkelijkheid dus een fractie van het percentage dat Apple inhoudt.

0
test

@SuperDre Nou ik ben iemand die gewoon toegeeft dat hij al twee exclusive games op Epic heeft gekocht. Al die gratis games zijn ook welkom (al puilt mijn gamebibliotheek al enorm uit zonder). Uplay is ook zo begonnen (door markt te kopen via gratis games). Om tussen al die andere aanbieders Origin, Battle.net, Uplay, GOG, Steam, enz. een plekje te veroveren moet je wat. Prima investering en ook goed dat Valve (Steam) niet te comfortabel wordt. Concurrentie is iets om aan te moedigen.

0

Aanbevolen voor jou