Nieuws
botw

Aonuma ziet BOTW als voorbeeld voor toekomstige Zelda-games

'Ik realiseer me nu hoe belangrijk die vrijheid is'

Geschreven door Eline Oosterloo op
In een interview laat Zelda-ontwikkelaar Eiji Aonuma weten net zo veel vrijheid in toekomstige games te willen bieden als in Breath of the Wild.

De ontwikkelaar geeft aan nu te weten hoe belangrijk de vrijheid is die Zelda: Breath of the Wild te bieden heeft: "Nu we deze vrijheid hebben geboden en zien hoe positief fans hierop reageren ben ik van mening dat we dit aspect mee moeten nemen in toekomstige Zelda-games."

Ik realiseer me nu hoe belangrijk die vrijheid is

Aonuma voegt toe in te zien dat tijden veranderd zijn: "Vroeger was het normaal dat je bepaalde gebieden niet in kon gaan of een puzzel niet op kon lossen omdat je niet beschikt over de juiste middelen. Elke dungeon gaf eigenlijk een nieuw item aan spelers, waardoor een nieuw gedeelte van de game bezocht kon worden. Spelers zitten hier nu gewoon niet meer op te wachten, dus willen wij daar gehoor aan geven."

Eerder bevestigde Nintendo al begonnen te zijn aan een nieuwe Zelda-game. Het is niet bekend wanneer deze uitgebracht wordt of op welke platformen hij verschijnt.

Bron: IGN

Dit artikel delen:

Lees meer

De Xbox Live Gold-spellen van januari 2018 Speel Super Mario 64 nu in first-person
18

Reacties op: Aonuma ziet BOTW als voorbeeld voor toekomstige Zelda-games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • revanius

    • 2 januari 2018 12:09
    Hopelijk komt er bij de volgende wel wat meer inhoud, beter dungeons, minder leegheid. En natuurlijk een toffe eind enemy

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 2 januari 2018 12:53
    Die vrijheid is mooi maar om alles direct toegankelijk te maken vindt ik een groot minpunt aan Botw. Het is een van mijn meest gespeelde switch games en zeker een favoriet maar had zo veel liever gezien dat ik mn best moest doen voor een hookshot item waardoor er steeds meer gebieden te bereiken zouden zijn. Niet alleen kan je vrijwel direct naar het einde van de game, je kan ook vrijwel direct overal komen. En met een bijna onbeperkte inventaris aan items kan je eigenlijk virtueel gezien niet meer dood. Je kan simpelweg teveel genezende items mee nemen. Liever had ik de helft van die items anders gezien, meer items om je wapens te repareren of juist te versterken. Grotere durabilitie of maak van een standaard sword een flame sword.

    Graag nog zo’n open wereld zelda maar wel met de nodige aanpassingen. Overigens waren er wel ook een hoop zaken die wel erg goed waren maar als fan van de serie ben ik vooral fan van een bepaald spel mechaniek wat hier nauwelijks in terug te vinden of te herkennen is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 2 januari 2018 13:53
    @Jumpman Ben het hier helemaal mee eens, de vrijheid is leuk alleen mis ik de totaal verschillende werelden zoals in "A Link To The Past" en "Ocarina of Time". Hetzelfde geld voor de dungeons en de behaalbare items. Ik vind er niks mis mee dat er zones pas later opengaan als als je een bepaald item hebt. Het is een gemis van het oude dungeon systeem met een thema qua vijanden, puzzels en grafische stijl.

    Ook vervelend dat er gelijk zo in extremen word gedacht door mr Aonuma niet inziet dat er ondanks dat BotW een fantastische game is er zeker ruimte is voor verbetering die de community al voor hen heeft uitgekauwd uit de ervaring van hun oude games (Toffe echte dungeons, crafting en durability vind ik leuk maar niet in zelda games, het verhaal vind ik minder belangrijk omdat ik uit de Zelda reeks hier nooit veel van heb verwacht hoewel het tof zou zijn als hier iets meer diepgang en drama in zou zitten als er een princess word gekidnapped en veel mensen geven aan hier meer van te hebben verwacht vooral na de mooie shortcuts scenes met Zelda in de teasers/trailers).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • theGrimm

    • 2 januari 2018 13:55
    @Jumpman Hier sluit ik me bij aan. Zeker met dat voorbeeld van niet meer kunnen doodgaan. Op een gegeven moment heb je zoveel eten en feeën dat het gewoon veels te makkelijk wordt. Hetzelfde geldt voor de wapens natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 januari 2018 13:10
    "Spelers zitten hier nu gewoon niet meer op te wachten"

    Sjezus, wat haat ik dit soort uitspraken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 1453Cem

    • 2 januari 2018 14:15
    Ik heb het spel een paar dagen terug aangeschaft en ik vind het juist gaaf dat je zoveel vrijheid hebt. Waarom zou je iets moeten spelen in een volgorde? Ik heb liever dat ik zelf bepaal waar ik naar toe ga, wat ik doe en wat ik vrij speel en niet dat ik een lijntje moet volgen om in het volgende gebied te kunnen komen. Kijk maar naar Skyrim. Old but gold. Daar kan je ook naar elke stad reizen waar je maar naar toe wilt, welke quest je wilt starten etc.

    Overigens. Ik stoor me er niet aan dat de wereld niet vol zit met dingen. Xenoblade Chronicles 2. Geweldige game, zit vol met monsters op elke uithoek, waardoor het vol lijkt, maar het is niet dat ik elke monster kill die ik op me pad tegenkom. Dan ben je uren bezig, voordat je op je bestemming aankomt. Dus dat hoeft voor mij ook weer niet.

    Maar goed. Ik heb het nog maar een paar dagen gespeeld, dus een echt goede oordeel kan ik er niet over geven, maar ik ben wel blij dat de volgende Zelda games BOTW als voorbeeld gaan gebruiken. Is de eerste Zelda titel die ik speel, maar vindt de vrijheid die gegeven wordt gewoon geweldig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coolharry

    • 2 januari 2018 14:21
    Ik denk dat het prima is dat je overal meteen kunt komen, maar dat het ene gebied wel veel lastiger moet zijn dan het andere, waardoor het nog steeds voor de hand ligt dungeons in een bepaalde volgorde te spelen. Het feit dat het nu niet uitmaakt geeft al aan dat ze eigenlijk te makkelijk zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 2 januari 2018 14:45
    Ik vind dat ze de totale vrijheid moeten houden. Maar dat ze moeilijkheidsgraad van een bepaalde omgeving veel mogen laten verschillen. En eventueel dat weer makkelijker maken als je een bepaald item hebt.
    Dat je wel als je fanatiek bent toch gewoon overal doorheen kunt maar dat je wel als normale gamer word gestimuleerd om toch eerst die dungeon te doen om dan wat minder handicap te hebben. Dat wil zeggen vijanden die zwakker zijn voor bepaalde wapens en zo.

    Dus ik hoop dat ze niks gaan beperken in de toekomstige Zelda maar wel dat ze het zo maken dat het interessant is eerst in 1 gebied goed te zoeken voor je verder gaat.
    En aub kleine shrines voor extra pocket money enzo, maar 6 tot 8 grote kerkers voor de spectaculaire items en wapens.
    Dan zijn de shrines wel leuk maar de kerkers stelen dan de show.

    Ben wel benieuwd wat ze ermee doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • El Ninjo

    • 2 januari 2018 16:14
    Ik wil een open zelda zoals OOT….. gewoon met een hookshot, gauntlets of strength of sprint boots.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 2 januari 2018 16:29
    @El Ninjo Nostalgie is een bitch, ik weet het. Maar come on, het was echt hoog tijd het roer compleet om te gooien, dus alle bekende mechanieken en wapens(functies) van tafel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mmo-veteran

    • 2 januari 2018 16:43
    @clandestine666 vind dat schapengeblaat, dat het hoog tijd is dingen te vernieuwen, Zelda was prima te vernieuwen met de bestaande blauwdruk. Die zogenaamde nodige vernieuwing heeft de Final Fantasy serie ook al omzeep geholpen, Nu is BOTW zeker geen slechte game, maar ik ben van mening dat de game niet zo geweldig en revolutionair is als dat vele zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 2 januari 2018 18:55
    @Mmo-veteran Dat mag je vinden. Ik ben zelf Zelda-fan van het eerste uur en ben ontzettend blij met een échte open wereld die je lekker laat experimenteren en je je eigen weg laat bepalen. Wat meer dungeons was wel tof geweest maar voor mij is het een beetje de ultieme Zelda. Zoals ik vroeger al droomde van een Ocarina-achtige game waarin je écht vrijheid in alle windrichtingen had.
    Voor jou misschien schapen?geblaat, ik verwoord alleen m'n gevoel.

    Zou een saaie wereld zijn als iedereen precies hetzelfde leuk vond.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mmo-veteran

    • 2 januari 2018 16:32
    Ik wil een Zelda met gecompliceerde thema gedreven dungeons, de 120 shrines met allemaal dezelfde sfeer waren het niet voor mij. Ik hoop weer op dungeons met geconnecteerde puzzels die zich door de hele dungeon verspreiden. Verder wil ik weer meer variatie in de wapens en items. Ik wil weer opzoek gaan naar piece of hearts containers, Ik wil dorpjes met meer inhoud, Ik wil ruilhandel zoals je had in games als Zelda Alttp en Links Awakening. Ik mis heel veel in Zelda BOTW wat voor mij Zelda speciaal maakte. Geef mij maar een Zelda die wat meer leunt naar Alttp.
    Zelda BOTW voelde voor mij als een wereld waar later nog even de dorpjes en verhaallijnen ingeplakt zijn om de wereld wat meer inhoud te geven, nooit voelde de wereld van BOTW voor mij aan als een levende bestaande wereld.
    Het hoeft van mij ook allemaal niet zo groot te zijn, liever een wat kleinere maar volle wereld vol met geheimen, en memorabele locaties, dan zon grote zielloze wereld. De wereld van Zelda OOT had zoveel memorabele locaties, the lost woods, Lon Lon ranch en de entree van de forest temple waar Saria zat te spelen op haar ocarina. Geef mij maar weer meer van dat maar dan met de technologie van deze tijd. De opmerking van "gamers zitten daar niet meer op te wachten'' doet mij vermoeden dat ik niet al teveel moeten hopen op zon Zelda :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vriess

    • 2 januari 2018 16:57
    Ik weet dat het een enorme gok zou zijn (wellicht te groot), maar ik kwam lang geleden eens futuristische Zelda fan art tegen en dat zag er enorm goed uit. Ik zou niet weten hoe je daar een heel spel op zou kunnen baseren, maar ik kan het idee van een futuristische Zelda titel maar niet van me afschudden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 2 januari 2018 19:54
    @Vriess

    Ergens heb je mijn interesse gewekt.
    Een Zelda spin off die zich 1000en jaren in de toekomst afspeelt maar dan wel met dezelfde mechanics kwa kerkers en dergelijke maar dan futuristisch zou wel eens stoer en gewaagd kunnnen zijn.
    Maar ja de echte fan kan niet hebben als link ineens in space suit rond loopt op de maan, die zien liever die strakke maillot met een groen jurkje met een puntmuts. Lol
    Maar ik zie het idee wel zitten. Mogelijk als spin-off.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • wazp

    • 2 januari 2018 18:11
    Kan niet wachten op een nieuw deel/vervolg op botw!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DevTrunks

    • 2 januari 2018 21:11
    Prima, maar ik hoop dat meneer wel inziet dat de formule verbeterd kan worden. BotW is als game geweldig, maar door het magere verhaal en vrijwel geen pacing door al die vrijheid, valt de algehele ervaring wat tegen.

    Daarnaast hoop ik dat ze dungeons met thema's terug brengen. Die guardians waren gaaf in hun concept, maar ze hadden allemaal dezelfde looks en waren ook niet bijzonder moeilijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Xbox One GTA V

    • 3 januari 2018 06:37
    Voor de mensen die zeggen dat BOTW te makkelijk is speel de game uit in master mode.