Nieuws
activision blizzard xbox

'Antitrust onderzoek Activision-deal wordt uitgebreid'

Nog lang geen witte rook

Geschreven door Jari Klapwijk op
De Britse concurrentiewaakhond CMA gaat het antitrust onderzoek naar de overname van Activision Blizzard door Microsoft mogelijk uitbreiden.

Dat schrijft The Financial Times (via VGC). CMA maakt zich zorgen over de overname omdat Sony er flink door geraakt kan worden. Vooral de Call of Duty-reeks en Xbox Game Pass worden als pijnpunten bestempeld. Volgens de krant heeft Microsoft geen oplossingen voor de zorgen aangedragen.

Mocht het onderzoek overgaan in fase 2 dan komt er een onafhankelijk panel dat de overname verder gaat onderzoeken. Er wordt dan opnieuw gekeken of de deal een substantiële vermindering van concurrentie kan veroorzaken.  

Volgens de krant verwachten experts dat ook de Europese waakhond een uitgebreid onderzoek gaat doen wanneer Microsoft de zaak indient in Brussel. "Het is een grote deal, een lastige deal", vertelt een Brusselse bron. "Het heeft een uitgebreid onderzoek nodig". 

Microsoft kondigde eerder dit jaar aan dat het Activision Blizzard wil kopen voor 68,7 miljard dollar. Sindsdien wordt de deal door verschillende regeringsinstanties onderzocht. Dit om er voor te zorgen dat er bijvoorbeeld geen monopoliepositie ontstaat door de overname. De deal werd eerder al wel goedgekeurd in Brazilië en Saudi-Arabië. De instanties in de Verenigde Staten en de Europese Unie hebben hun uitspraak nog niet gegeven.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuw Overwatch 2-personage Kiriko onthuld Video toont Gunsmith 2.0 in Call of Duty: Modern Warfare 2
58

Reacties op: 'Antitrust onderzoek Activision-deal wordt uitgebreid'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 15 september 2022 11:54
    Dit was te verwachten nu hun eerdere uitspraak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 15 september 2022 12:51
    En ze gaan gewoon door.. gaat echt nergens meer over. Jarenlang alles dat Sony flikt wat exclusiviteit en deals sluiten blind geslikt en nu moeilijk doen over deze overname. Ik hoop oprecht dat de deal doorgaat zodat dit hele gedoe klaar is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gilbie

    • 15 september 2022 12:55
    @Riyakuya Het gaat om de monopolie positie. Dat ledit tot verschraling van kwaliteit van games, dus wees blij dat er een onderzoek komt.

    Zou er zefs nog een seperate naar gamestores doen. Uiteindelijk wint de consument hier

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 15 september 2022 13:00
    @Gilbie alleen is er geen enkele sprake van een Monopolie positie door deze overname. Zeker niet als de CoD games gewoon nog op PlayStation uit gaan komen. Tenzij Sony wilt aangeven dat de PlayStation niets meer is zonder CoD. In dat geval snap ik de hype rondom hun, voor velen, zo geweldige first party titels niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 15 september 2022 13:12
    @Riyakuya inderdaad er is totaal geen monopolie als het door gaat. Het raakt net zo goed Microsoft als Sony een studio koopt. Maarja aan de andere kant is PlayStation niets zonder zijn exclusives.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 15 september 2022 13:38
    @MissMeNL zoals het nu overkomt ook blijkbaar niet met hun exclusives want CoD is oh zo belangrijk voor ze..?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 15 september 2022 23:00
    @Riyakuya idd het is meer dat sony Microsoft wil dwars zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 15 september 2022 13:44
    @Riyakuya je snapt dat dit niet door sony gedaan wordt? Lees anders t artikel effe. Dit is de CMA die dit doet. Niet Sony.

    Is je laatst ook al gepoogd uit te leggen. Maar dat wil jij niet horen. Je wil vooral zeiken op Sony. Gaat t wel goed met je joh?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 15 september 2022 14:01
    @Messtranor het gaat zich toch om een monopolie positie of niet? En in dit geval zou Sony dan toch de dupe zijn volgens hun of niet? Want volgens Sony zelf is CoD toch zo belangrijk of niet? Precies.

    Edit: je hoeft je eigen mening ook niet uit te leggen, daar kan ik niets mee en het interesseert me ook niets. Dat je dat zelf als waarheid ziet is ook niet mijn probleem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 15 september 2022 14:07
    @Riyakuya Je reactie geeft al aan dat je er geen fluit van begrijpt. ik geef helemaal geen mening ik vertel gewoon feiten. Dit onderzoek komt niet van Sony, is niet ingesteld door sony, Sony heeft er niets mee te maken.
    Maar goed, je leest slecht en begrijpt het niet zo goed. Zoveel is wel duidelijk. Kan jij ook niets aan doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • AveryJackson

    • 15 september 2022 22:14
    @Riyakuya Zet je fanboy war bril aan de kant en bekijk hoe grote mergers werken, en dan zie je dat dit soort dingen soms heeeeeel lang kunnen duren met duizenden onderzoeken. Het feit dat dit bv om ABK telkens in het nieuws is, is omdat het in de game industrie nog nooit is voorgekomen. De deal tussen Nvidia en ARM is ook niet doorgegaan bv door dit soort dingen.

    Ook je argumenten hierboven over Sony en exclusiviteit deals en weet ik veel allemaal wel niet wat je roept, heeft er niks mee te maken, heeft geen enkel impact, sinds ook Xbox genoeg exclusiviteit deals heeft (ga maar eens kijken voor de lol). Ik lees ook vaak dat mensen roepen "maar sony koopt toch ook studios op"? Ja klopt, maar wat is de impact op de markt? Wat is de omvang, hoeveel werknemers? wat is het omzet wat ze draaien…alles wordt bekeken en ook of je de concurrentie hiermee niet buitenspel kan zetten. FF16 bv nemen mensen vaak als voorbeeld om hier tegenover te zetten, maar dat is compleet iets anders. Dat is minder risico voor een uitgever namelijk en dat soort deals zijn er al begin dat consoles er bestaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zut

    • 15 september 2022 13:59
    @Riyakuya Reageer gewoon niet als je er helemaal niks van begrijpt. Zelden zulke domme teksten gelezen hier, en dat zegt wat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 15 september 2022 14:03
    @Zut fijn dat je je zo goed voelt over jezelf en je eigen ego. Helaas laat je reactie me niets anders zien en doet het me ook niets.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 15 september 2022 14:36
    @Riyakuya Dit soort onderzoeken zijn vrij standaard en heel goed dat deze gedaan worden. Er wordt onderzocht of een partij niet teveel macht krijgt binnen een bepaalde martk en of er nog wel genoeg ruimte is voor concurrentie.
    Het is beter te voorkomen dan genezen.

    Kijk bijvoorbeeld naar Google, andere zoekmachines komen er vrijwel niet meer tussen.
    Of de advertentiemarkt waar Google streken uithaalt om de concurrentie te dwarsbomem en omdat ze zo machtig en zoveel geld hebben komen ze daar altijd mee weg.
    Boetes van een paar miljoen lachen ze om, zelfs de 4 miljard die ze pas nog gekregen hebben is allemaal ingecalculeerd.
    Dat willen ze dus voorkomen met dit onderzoek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 15 september 2022 14:42
    @Ziminar zeker en dat begrijp ik ook. Het zijn de argumenten waar ik het echter niet mee eens ben. Dat een dergelijke organisatie bestaat zal ik alleen maar motiveren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 15 september 2022 15:27
    @Riyakuya Ik ben het ook niet met de argumenten van Sony, maar ik begrijp desalniettemin wel waarom ze met dit soort argumenten komen.

    Als deze overname doorgaat zal dat best een klap zijn voor Sony.
    Wanneer CoD daadwerkelijk niet meer op de PS komt kan dat best grote gevolgen hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 16 september 2022 07:31
    @Ziminar mee eens maar dat is wel Sony eigen schuld dat ze in ps4 tijd geen concurrent meer hadden neer gezet tegen over cod, hun laaste poging was killzone op ps4.. En met hun ip killzone, resistance soccom en destiny kunnen ze echt wel een concurrent maken voor cod.. Bungie die samen guerilla een game maakt epic. En ook al zal xboz in toekomst cod ex maken voor pc game pass en xbox (zeg game pass ivm tv mobile) dan zal er van de 120 miljoen ps user en 15 miljoen daarvan cod speler echt niet overstappen een aantal maar niet alles. Denk dat het paar miljoen is en blijft er genoeg over voor ps.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 15 september 2022 15:11
    @Riyakuya mijn god, je bent net als coola.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • AveryJackson

    • 15 september 2022 22:07
    @Riyakuya Overnames en exclusiviteit deals waar alle 3 de console fabrikanten aan doen, is heel iets anders dan bijna 100 miljard uitgeven aan een Publisher. Het gaat ook niet om hoeveel studio's je koopt, het gaat om de omvang en eventuele impact wat dat op de markt heeft. Wat jij hier roept, heeft geen enkele impact namelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 15 september 2022 13:46
    Grappig dat Sony hier de schuld van krijgt en dat terwijl de Britse waakhond dat echt gewoon 100% uit eigen houtje doet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.