Nieuws
Anno 1800

Anno 1800 waarschijnlijk exclusief op Epic Games Store

Verkoop op Steam wordt op releasedatum nog stopgezet

Geschreven door Romée Scholten op
Het is nog niet bevestigd, maar het kan zijn dat Anno 1800 ook een Epic Exclusive wordt. De game zou in eerste instantie te downloaden zijn via Steam zodra deze uitkwam, maar de verkoop op het platform wordt na de releasedatum van 16 april alweer stopgezet.

“De verkoop van Anno 1800 op Steam wordt stopgezet na 16 april omdat de uitgever heeft besloten het spel exclusief in een andere pc-winkel uit te brengen”, is op de Steam-pagina van de game te lezen. Steam geeft wel aan dat de game gewoon via Steam verkrijgbaar is voor de mensen die hem al hadden aangeschaft.

Een exclusieve pc-winkel kan hinten naar de Epic Games Store. Het zou niet de eerste keer zijn dat een game vlak voor de lancering overstapt naar Epic. Dit is bijvoorbeeld ook gebeurd bij Metro Exodus en The Division 2, twee games die beide als AAA-games gezien worden. De laatste game waarvan bekend is dat deze is overgestapt is Borderlands 3. Daarnaast heeft Epic, toen The Division 2 overstapte, aangegeven dat er meer titels van Ubisoft naar de Epic Game Store komen. Het ging om titels die komend jaar uit zouden komen en Anno 1800 voldoet aan die criteria.

Anno 1800

Veel gebruikers zijn niet blij met de keuze om games exclusief te maken voor de Epic Game Store. Zowel bij Metro Exodus als bij Borderlands 3 werden de voorafgaande games gebombardeerd met negatieve recensies. Gebruikers wilden via deze weg kenbaar maken dat ze het niet met deze beslissing eens waren.

Waarom Steam-gebruikers zo kwaad zijn heeft uiteenlopende redenen. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld bang dat Epic gebruik maakt van spionage en anderen vinden het weer onhandig dat ze geen gebruik kunnen maken van Steams voorzieningen, zodra ze de Epic Launcher openen. Bovendien zijn mensen bang dat dit het einde is van het Steam-tijdperk en dat het aanschaffen van pc-games in de toekomst via allemaal verschillende kleine sites moet. Dit maakt pc-gamen toch iets onhandiger.

Dit artikel delen:

Lees meer

Mortal Kombat 11 op Switch krijgt Day One-patch van 16GB Bethesda gaat schatkisten The Elder Scolls: Blades herzien
17

Reacties op: Anno 1800 waarschijnlijk exclusief op Epic Games Store

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • coola

    • 9 april 2019 13:43
    Epic moet z'n shit nog op orde krijgen. Maar ik vind het echt heerlijk om te zien dat epic veel games agressief wegkaapt bij steam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 9 april 2019 16:25
    @coola Ik niet, want Steam bied mensen gewoon veel meer features die Epic (nog) niet heeft. Ook kun je geen games op andere sites meer kopen en dus alleen op Epic zelf. Dan hebben zei dus een nog grotere monopolie op de prijzen van je games dan Steam. Kan mij niet voorstellen dat je dat graag wilt. Om er maar eens even snel een te noemen.

    Nou zal ik in het geval van Ubisoft ook nooit hun games op Steam kopen. Ik vind een launcher geforceerd moeten opstarten meer dan genoeg om een spel te spelen. Als ik het op Steam aanschaf zit ik dus met Steam én moet ik ook nog eens uPlay aan hebben staan.

    Features van Steam, op de open markt na, boeien mij dan persoonlijk niet zoveel. Tegelijkertijd zal ik ook geen spel aanschaffen op Epic, gezien het gelukkig (nog) niet nodig is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 9 april 2019 19:35
    @Vogeltje

    Epic krijgt maar 12%

    Meeste geld gaat naar de developer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 9 april 2019 20:00
    @TheDeeGee Daar staat tegenover dat het aantal Steam-gebruikers vele malen groter is dan het aantal Epic-gebruikers. Voor die 12% doen uitgevers en developers het echt niet. De voornaamste reden is dat Epic momenteel met geld strooit om studios over te halen, die maar al te graag tekenen omdat ze dan op voorhand weten dat het spel uit kan. Op Steam moet je maar afwachten hoe de verkoop gaat. Bovendien is het aanbod op Steam zodanig groot dat je game ook minder vindbaar is.

    Als het werkelijk om die revenues gaat zou iedere game op itch.io uitgebracht worden.

    Het Epic-effect werkt vanzelf uit. Ten eerste kan Epic dit beleid niet volhouden; dit is tijdelijk beleid, maar uiteindelijk zullen ze hun service moeten verbeteren voor de lange termijn. Daarnaast zal bij een groeiend aanbod op Epic ook daar opspelen dat games minder makkelijk te vinden zijn. In een lege etalage is het makkelijk opvallen, maar die etalage wordt steeds voller.

    Uiteindelijk zie ik een gezonde situatie ontstaan waarin de meeste games gewoon simultaan op Steam en Epic uitkomen, net zoals jaren lang ook de meeste games op Steam en GoG uitgebracht zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • slammer

    • 9 april 2019 13:45
    Ik snap het aan de ene kant wel. Steam vraagt gewoon een te groot percentage. 30% van kleine projecten 20% van de AAA titels. Het is gewoon teveel.

    Aan de andere kant. Is exclusiviteit wel de oplossing???? Dan valt er voor ons consumenten niets te kiezen. Dit is dus ook niks.

    Zelfs zie ik liever het volgende. Bluebyte zou er voor kunnen kiezen om de prijs op steam te verhogen. € 69.90 ipv € 59.90 en op de epic game store gewoon € 59.90 vragen. Zo blijft er toch nog een optie over voor diegene die echt niet van steam willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 april 2019 15:28
    @slammer Volgens mij mag BlueByte dat niet zomaar doen en ik kan me zo voorstellen dat Steam daar ook niet mee akkoord gaat. En Steam is immers nog steeds de grootste.
    Is het trouwens niet gewoon mogelijk om deze game ook gewoon bij de ontwikkelaar te kopen? Dan hoef je Steam of Epic niet te gebruiken.
    En kun je een game die je wel via Steam gekocht hebt nog direct starten zonder Steam?
    Ik zie echt het nut van Steam niet namelijk of je moet ertoe verplicht worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 9 april 2019 19:06
    @fonsrutte Alle exemplaren die nu presold zijn via steam blijven gewoon via steam te spelen en in de library. Alleen nieuwe kopers kunnen dus vanaf de dag van release niet meer het spel via steam kopen.
    En nee, bijna alle games die je gekocht hebt via steam kun je niet starten zonder dat ook de steamclient geinstalleerd is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 9 april 2019 19:05
    @slammer Maar valt er eigenlijk wel te kiezen? Als jij het overgrote deel van je games in de Steam library hebt staan, en de prijzen in beide shops zijn gelijk (of zelfs iets goedkoper in de andere store), dan zul jij gewoon kiezen voor te kopen via Steam.
    Grootste probleem op dit moment is niet de stores ansich, maar de verplichte koppeling van je library aan die store.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • revanius

    • 9 april 2019 14:06
    Wat slecht weer, vlak voor de release date. en wij zullen er niets van merken in de porto

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sMooMs

    • 9 april 2019 14:23
    sorry dat ik het zeg maar dit nieuws word wel heel laat gecovered. dit is al zeker een week bekend, en het is een 6maanden exclusive die niet eens echt exclusive is want hij blijft ook beschikbaar op Uplay.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 9 april 2019 15:27
    @sMooMs soortgelijk artikel leverde gisteren 32 reacties op. Je zou bijna denken dat het daar om te doen is 😉

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 9 april 2019 15:59
    Vroeger kon je games zonder de tussenkomst van een platform installeren. Snap niet dat deze optie niet meer beschikbaar is. Al dat gedoe de laatste tijd met vereiste platformen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 9 april 2019 19:08
    @Aquemini dat was toen het los op disc te koop was ja. maar nooit echt via een digitale store. En op die disc zat dan vaak een (knullige) kopieer beveiliging, OF werd geleverd met een code die je dan weer moest activeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 3djester

    • 9 april 2019 16:11
    Het is allang bevestigd hoor… check Anno Union even

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 9 april 2019 19:02
    uhh, ik denk dat jullie behoorlijk achterlopen, want dit was al langer bekend, al sinds dat ze aankondigde dat er geen fysieke release zou komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Minoesh

    • 9 april 2019 23:25
    Ik dacht dat ik had gelezen dat het spel wel via Ubisoft Uplay te koop blijft, maar zeker weten doe ik dat niet.

    Ik vind dat beter dan Epic, aangezien Epic niks biedt, letterlijk. Niet eens een wishlist. Hoe een basic features kun je missen >.<
    En verder moet je ook via Steam of Epic nog Uplay gebruiken dus het scheelt een launcher.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 3djester

    • 10 april 2019 15:18
    @Minoesh Blijft idd ook nog via de Uplay launcher beschikbaar