Animal Crossing voor de GameCube, en later ook voor de DS, zette de speler in een dorpje vol maffe dieren. Het doel? Dat mocht je zelf bepalen, zolang je het maar naar zin had. Het open karakter van het spel en de schattigheid van de verschillende bewoners trok vele fans en vooral in Japan verkocht het spel erg goed. Nintendo werkt ondertussen druk aan een Wii-versie van het spel en vandaag is eindelijk de eerste informatie bekend gemaakt.

Animal Crossing voor de Wii moet een MMO-game worden waarbij het communiceren met elkaar bijna belangrijker moet worden dan het daadwerkelijk spelen. Nintendo noemt het spel dan ook een 'communicatie game' in plaats van videogame.

Hoewel de GameCube-versie van Animal Crossing een offline bedoeling was, speelde het spel haast al als een MMO-game. Zo klopte de tijd in het spel met de tijd in het echte leven, en werden weersomstandigheden en feestdagen ook in de virtuele wereld doorgevoerd. Zelfs je verjaardag werd gevierd door de medebewoners. Een ideaal concept voor een MMO-game dus.