Nieuws

Animal Crossing: Pocket Camp bevat opeens lootboxes

In de vorm van fortune cookies

Geschreven door Michel Musters op
Nintendo heeft een lootbox-achtig element aan de mobiele titel Animal Crossing: Pocket Camp toegevoegd.
De free-to-play-game vroeg voorheen alleen geld aan spelers voor specifieke items of om de reguliere gameplay sneller te laten gaan. Er zijn nu echter fortune cookies toegevoegd die met echt geld gekocht kunnen worden.


Hier komen random items uit, waaronder premium spullen die alleen via de koekjes verkrijgbaar zijn. Het gaat om nieuwe meubels, kleding en grotere objecten die speciale verhalende gedeeltes van de game ontgrendelen. Daarbij is het mogelijk om items die je al had te krijgen.

Elke premium Fortune Cookie kost 50 Leaf Tickets, die verdiend kunnen worden door de game te spelen of met echt geld gekocht kunnen worden.

Fans lijken de toevoeging van lootboxes in Pocket Camp niet te kunnen waarderen. Op Reddit bijvoorbeeld staan posts van mensen die teleurgesteld zijn of zelfs zeggen te stoppen met spelen.

Animal Crossing Pocket Camp lootboxes
Animal Crossing Pocket Camp lootboxes

Dit artikel delen:

Lees meer

NBA Playgrounds 2 aangekondigd Ubisoft kondigt datum en tijd E3-persconferentie aan
15

Reacties op: Animal Crossing: Pocket Camp bevat opeens lootboxes

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • timtim96

    • 18 april 2018 08:34
    Voor fans die hierom krom gaan liggen heb ik geen begrip. Het is een free to play app en lootboxes bevatten enkel cosmetische items. Valt niet te vergelijken met praktijken zoals Shadow of War, waar je al de volle mep voor een spel hebt moeten betalen. Overigens zaten er al gewoon microtransacties in de app. Naar mijn mening zijn er in dit geval enkel wat mensen die puur weer willen bashen op het concept lootbox.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 18 april 2018 09:00
    @timtim96 Moet wel zeggen dat ik 50 tickets erg veel vind. Je krijgt er 10 per level en tijdens events kan je ze ook claimen bij het voltooien van missies, maar zo vaak zijn er ook geen events.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 18 april 2018 12:29
    @Quintex dat is natuurlijk een ander verhaal en zou ook anders hebben gekund

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 18 april 2018 10:55
    @timtim96 En wat is er precies mis met het bashen van iets ? Mensen mogen hun mening toch gewoon geven als ze iets niet acceptabel vinden ?

    daarnaast zijn je argumenten snel onderuit te halen.
    Het is free to play : Dat geeft geen vrijkaartje om je spelers zo erg mogelijk te manipuleren.

    Een ander spel doet het erger : Dat zegt meer over het andere spel. Neemt niet weg dat het in dit spel slecht is.

    Er zaten al microtransactions in : Microtransactions en lootboxes zijn andere dingen. De enige overlap is dat een lootbox een microtransaction kan zijn, maar dit is lang niet altijd het geval.

    Het is enkel cosmetisch : Dit is waar ik meestal voor mij persoonlijk de grens leg. Maar dat neemt niet weg dat ik denk dat lootboxes slecht zijn ookal is het enkel cosmetish. Met name in een spel als animal crossing waar cosmetisch het belangrijkste onderdeel van het spel is.

    Daarnaast getuigt het van psychologische manipulatie met een hint van incompetentie. De microtransacties waren al niet populair, maar werden door sommige mensen geaccepteerd omdat het free to play is en het waren in ieder geval geen lootboxes. Deze mensen zijn nu invested en zullen het daardoor moeilijker vinden om te stoppen als lootboxes hun te ver gaat. Het feit dat ze hebt uberhaupt nog proberen na het fiasco van Battlefront 2 en Shadow of War geeft al aan dat ze de spelers niet serieus nemen.

    En dan is de belangrijkste vraag nog niet eens gesteld.
    What's next ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 18 april 2018 12:19
    @Arisu dat jij vindt dat lootboxes slecht zijn kan geen element zijn waarmee je mijn argumenten 'onderuit kan halen'. Je hebt er gewoon een andere kijk op.

    Verder, zie mijn comment hieronder. Er zit een verschil tussen AAA games van 60 euro en free-to-play games in een app store

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 18 april 2018 13:22
    @timtim96 Ik heb ook nergens een argument onderuit gehaald door te zeggen "ik vind ze slecht, dus jouw argument is onderuit gehaald". Ik heb enkel aangetoond dat jouw argumenten ze niet goed kunnen keuren. Daar zit mijn eigen mening natuurlijk doorheen gewoven. Maar misschien wat te veel om mijn punt duidelijk te maken. Dus laat ik het nog eens proberen met een TLDR versie.

    Geen van jouw redenen om lootboxes goed te keuren heeft een raakvlak met de daadwerkelijke problemen omtrend lootboxes. De pure hebzucht, psychologische manipulatie, en het opzettelijk uitbuiten van de mensen die er vatbaar voorzijn (ook wel bekend als "Whales").

    En betreffende Free to play, er zijn free to play games die wel een eerlijk verdien model hebben zonder lootboxes.Laat ik daar even heel duidelijk in zijn dat ik lootboxes en microtransacties niet als het zelfde beschouw.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 18 april 2018 18:22
    @Arisu
    Er hoeft niets te worden goedgekeurd. Een bedrijf dat inkomsten wil generen doet dat op de manier die zij geschikt acht. Tegen microtransacties kan je bij een free to play game haast niet zijn. Tegen lootboxes wel, uit principe, maar die zijn meer "legitiem" in een f2p app dan in een AAA game.
    Geld verdienen wordt omgebogen tot uitbuiting. Dat is waar ik dan een kritische noot bij wil plaatsen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 19 april 2018 10:00
    @timtim96 een bedrijf is niet degene die uiteindelijk beslist of hun manier van inkomsten genereren geschikt is. Met die logica kun je heel veel illegale praktijken van bedrijven goed praten, onderandere dingen die al als echt gokken gezien worden onder de wet.

    Lootboxes gebruiken veel van de zelfde psychologische truukjes die gok spellen ook gebruiken. Dat is ook waar het probleem zit. Niet dat je het "uit kunt cashen" of "dat je er altijd iets voor terug krijgt" zoals de laffe regeltjes nu worden gehanteerd. Het probleem zit hem in het mensen haken en vast houden totdat ze geen geld meer hebben om te besteden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 18 april 2018 12:05
    Geen begrip voor mensen als timtim96 die zonder wikken of wegen grote spelers in de gamewereld hun consumenten laten uitwringen met lootboxen en microtransacties.

    Geen begrip voor mensen als timtim96 die het niet kunnen en willen begrijpen dat mensen dit laag en stuitent gedrag vinden, en ze daarom bij voorhand wegzetten als bashers, haters en zeikerds. Mensen die erover iets zeggen weg te zetten als game-haters die geen lol meer hebben in hun hobby.

    Mensen als Timtim96 vernaggelen de games omdat ze niets er tegen doen behalve de games te kopen en de publishers te blijven belonen, zoals bij BF II.

    Ik zal je iets vertellen Timtim96, mensen die zich hier over uitspreken zijn diegene met het grootste hart hebben voor de games en game-industrie en het niet zomaar pikken om als spons gebruikt te worden, om uitgemolken te worden als een mak schaap. En besef heel goed wat je doet, als jij bij voorbaat al mensen gaat wegzetten als dit of dat, dan ben je een egoïstische s*on of a b*tch die enkel om zijn eigen spelletjes geeft en niet in het grotere geheel kan denken, en ieder punt als kritiek af zal serveren als haat en bashen, als het spelletje wat je leuk vind in negatief daglicht komt te staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 18 april 2018 12:27
    @casualkiller
    Dank voor de kwalificatie "s*on of a b*tch. Sterk hoor. Laat je niet zo gaan.

    Jij hebt geen idee of ik de game industrie, in jouw bewoording, vernaggel door het kopen van games als BF2. Ook leg je me veel woorden in de mond, die ik niet op die manier heb gebruikt.

    We hebben het hier over een free to play mobile game. Letterlijk in bijna élke gratis game-app zitten microtransacties en gok-elementen ingebouwd zodat de developers van de app een centje kunnen verdienen. Je kan hoog of laag springen, maar het valt redelijkerwijs niet te verwachten dat developers microtransacties of lootboxes uit F2P games verwijderen: er zou dan namelijk geen game zijn, want er is geen verdienmodel (tenzij om de paar minuten een reclameblok, dat vindt men ook fijn, not).

    Microtransacties en lootboxes in AAA games (waar ik zeker geen hard voorstander van ben) moet je echt apart benaderen dan gratis spelletjes in een app store.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 18 april 2018 13:14
    @casualkiller Als het iemand het niet met je eens is, is niet meteen een son of a bitch.
    Beetje kinderlijk gedrag vind je niet?
    Door je manier van discussiëren kan ik je hele reactie niet meer serieus nemen en dat is jammer want je hebt een mening hierover. En het maakt niet uit welke mening dat is, als je normaal discussieert is dat geen probleem lijkt me.

    Het enige wat timtimt96 eigenlijk zegt is dat hij de mensen die geld uitgeven aan cosmetische dingen in free to play games niet begrijpt. Ik sluit me daar bij aan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 18 april 2018 19:45
    @fonsrutte Ik zou zijn bewoordingen nog maar eens beter lezen. Ik noem hem een egoistische s.o.b ja, juist omdat hij geen begrip wil of kan opbrengen voor mensen die bij deze game over lootboxen zouden vallen. (letterlijk: "Voor fans die hierom krom gaan liggen heb ik geen begrip." om daarna zoveel stroman redenen te geven waarom lootboxen in dit geval niet uitmaken )

    Hij is diegene die ze bij voorbaat af serveert, en hij is diegene die in alle lootbox topics wel voorstander is en iedereen die dat niet is probeert weg te zetten als mensen die gamen niet meer leuk vinden (zie gister nog in EA topic) omdat ze zich zo sterk uitspreken.

    Natuurlijk heel goed om op die 3 woorden in mijn post te focussen om zo de hele essentie van zijn, ik zou het bijna lootbox-getrol noemen, te verbloemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 18 april 2018 20:07
    @casualkiller
    Stroman redenen volgens jou, niet naar mijn mening.
    Je wordt nogal geprikkeld als iemand een kritische noot wil plaatsen bij jouw kritiek. Dat mag ik gerust doen. Maar als ik jouw kritiek zo nu en dan extreem vind, is dat opeens getrol?

    Dan mag jij me natuurlijk weer een persoon noemen die ervoor zorgt dat jouw ideale beeld van hoe de game industrie eruit zou moeten zien niet meer kan worden bereikt (EA topic, zie ik net). Misschien is het beter dat ik hier maar niet op in ga, want dit is echt kolder.

    Ik ben echt benieuwd of je überhaupt mijn posts in lootbox topics leest, nadat je hebt vastgesteld dat ik niet met je mee praat. Je zult mij nergens het gebruik van lootboxes zien promoten. Je hebt er zelfs geen idee van of ik het wel aanschaf of niet. Je framet mij op deze site als het grote kwaad dat lootboxes wil in elke game, erg onterecht.

    Het "wegzetten als mensen die gamen niet leuk vinden" stond inderdaad in het EA lootbox topic, maar toch vreemd dat het woord lootbox daarin niet terug komt. Daar ging het niet over.

    Jij hebt een sterke mening. Prima. Misschien is het nog altijd wennen dat iemand anders dat ook heeft, ondanks dat jij van mening bent dat er wat betreft elk lootbox topic, los van de context, maar een mening mogelijk is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 18 april 2018 20:39
    @timtim96

    wie opent hier nou het topic met dat ie geen begrip kan opbrengen voor mensen die hier op tegen zijn ?

    En ik frame je helemaal niet, daar zorg je zelf wel voor, je ontwijkt iedereen in dit topic die je vraagt waarom je jezelf hier niet zou kunnen uitspreken tegen lootboxen. en daarna wring je jezelf in bochten om lootboxen weer recht te praten, ook als mensen echt hele goeie redenen aandragen.

    En hier laat ik het erbij want we gaan er toch niet utkomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 19 april 2018 01:28
    @casualkiller
    Dit is dus heel het punt: ik ben niet verplicht me uit te spreken tegen lootboxes. Dat maakt me nog geen voorstander.
    Die eerste comment was puur om de standaard lootbox-bash voor te zijn. In een f2p app moet je haast altijd teveel betalen voor wat cosmetische hebbedingetjes. Mensen zijn zo gek dat ze het doen, zo ook binnen deze Animal Crossing app dmv het aanschaffen van currency. Dat je met deze currency (die je in principe zelfs in-game kan verzamelen) in het vervolg een Fortune Cookie kan kopen…
    Dit valt niet onder het mom "ik heb 60 betaald en moet er extra geld tegenaan smijten om als het ware het complete spel te unlocken", maar dit valt gewoon onder een duidelijk business plan in een gratis app. Ik durf te wedden dat er talloze van dit soort constructies in apps te vinden zijn, common practice. Natuurlijk zou ik dit nooit kopen, maar zou het moeten worden verwijderd uit de app? Naar mijn mening dus niet.
    Ik vind overigens dit dat dit artikel vrij sterk neigt naar een clickbait