Eind dit jaar moet die in de Japanse winkels liggen, Sony's PSP. Met deze ambitieuze hand-held wil Sony de strijd aangaan met Nintendo, die al jarenlang een winstgevend monopoly heeft op deze markt. De presentie op de E3 heeft een goede indruk achter gelaten, toch is niet iedereen even positief. Channelnewsasia heeft enkele analisten om hun mening gevraagd, waarbij opvalt dat de reacties gematigd zijn.

Belangrijkste zorg is de prijs van de PSP. De machine moet in Japan tussen de 175 en 260 dollar gaan kosten, een stuk duurder dan de concurrent. Ook heeft Sony bijzonder ambitieuze verkoopcijfers voor ogen, men wil 3 miljoen PSP's verkopen voor maart 2005. Ook hierover zijn de analisten sceptisch, men verwacht niet mensen $175 neerleggen voor de PSP.

De analisten zijn wel overtuigd dat de PSP kans van slagen heeft. Sterke punten zijn de heldere dislplay, en de grote overeenkomst met de PS2. Dit maakt het voor ontwikkelaars gemakkelijker om games te produceren, en zorgt voor een grote herkenbaarheid van de spellen. "I don't think Sony has hard data to back up their sales target of three million units," said Takashi Oka, game industry analyst at UFJ Tsubasa Securities.

"There are many portable games available, but Nintendo has stably dominated the market. It would be very difficult to take away a large share in the market," Oka said.

"And there is no guarantee that Sony will really deliver the new product on time" for the year-end holiday shopping season, he added.

Mitsuhiro Osawa, electronics analyst at Mizuho Investors Securities, said it was difficult to imagine the PSP alone would significantly boost Sony's earnings.