In de losse software verkoop, die groeide naar een omzet van 1,1 miljard euro, was Call of Duty de onbetwiste winnaar. De game van Treyarch verkocht 8,4 miljoen exemplaren. Daarmee beleeft de game niet alleen de beste eerste maand voor een game ooit, maar was het ook verantwoordelijk voor 25% van de 33,6 miljoen verkochte games in de maand november.
Microsoft
Naast Call of Duty-uitgever Activision deed Microsoft het goed op de Amerikaanse markt. Hun Xbox 360 bleef voor de zesde opeenvolgende maand de best verkochte console in de VS en zag het aantal verkochte exemplaren 68% stijgen ten opzichte van vorig jaar, naar 1,37 miljoen stuks. Het moest hierbij alleen de Nintendo DS (1,5 miljoen exemplaren) voor zich laten. De helft van het in november aan de game-industrie uitgegeven geld ging naar de Amerikaanse softwaregigant.
Het succes van de Xbox 360 was mogelijk een gevolg van de succesvolle lancering van bewegingssensor Kinect. Hoewel geen exacte cijfers bekend zijn gemaakt bracht Kinect het meeste geld op van alle verkochte accessoires, wat deels een gevolg is van de relatief hoge vraagprijs van het apparaat. Volgens analist Michael Pachter was de helft van de verkochte Xbox 360 consoles gebundeld met Kinect. Overigens wist geen enkele lanceertitel voor Kinect de top 10 van best verkochte games te halen. Dit valt vermoedelijk te verklaren door het relatief lage aantal mensen dat het apparaat reeds in bezit heeft. Wel werd bekend dat dansgame Dance Central en sportgame Kinect Sports net buiten de lijst vielen met respectievelijk de elfde en twaalde plaats in de ranglijst.
Nintendo stabiel, Sony achteruit
Softwaremaker Nintendo had in de Verenigde Staten een redelijk goede novembermaand in vergelijking met vorig jaar. Hoewel de Nintendo DS een lichte daling van elf procent zag steeg de verkoop van de Wii met 0,8 procent naar 1,27 miljoen verkochte exemplaren. Toptitel voor de console van Nintendo was Ubisofts Let's Dance 2, dat ongeveer 700 duizend exemplaren wist te verkopen. De game Donkey Kong Country Returns, die bij het sluiten van de telling slechts een week in de winkel lag, verkocht 430 duizend exemplaren.
Electronicaconcern Sony zag als enige een flinke achteruitgang in vergelijking met vorig jaar. De verkoop van de PlayStation 3 daalde met een kwart, naar 530 duizend stuks. Van de bewegingscontroller PlayStation Move werden geen cijfers gemeld, maar volgens analist Pachter werd een op de vijf consoles gebundeld met de Move. Ook van de PSP ontbreken cijfers. Racegame Gran Turismo 5, die slechts enkele dagen in de winkels lag, verkocht 400 duizend exemplaren.
Reacties op: Amerikaanse game-industrie boekt record in november
Crit
Daeda
Indrukwekkende cijfers overigens. Blijkbaar valt die economische crisis wel mee
robertification
NightEagle
The Chosen One
Oh gut de downloaders moeten weer minnetjes geven.
Excalibur82
Ook boeiende informatie voor de heren politici die nog steeds verkondigen dat we in een crisis verkeren om hun bezuinigingsplannen er doorheen te jagen.
deathknight4nl
het maakt niet uit voor mij wat de PS3 voor cijfers heeft
diep van binnen weten alle PS3 gebruikers wat ze hebben,een goede uitgebreide console
en een paar mooie PS3 exclusieve games volgend jaar!
Gradok
Christenal
Ransome
In een rapport van de Amerikaanse overheid (opgesteld door de Government Accountability Office), kwam een tijdje terug naar voren dat er dus geen enkel bewijs bestaat voor dit soort uitspraken. De entertainment-industrie heeft niet 1 betrouwbaar onderzoek waaruit blijkt hoeveel inkomsten ze door piraterij mislopen. Maar misschien heb jij wel dat bewijs?
Christenal
-----------Amerika-------Japan-------Europa------Totaal
Xbox----450,101----3,685-------265,992------719,778
PS3-----210,044----39,774-----344,780------594,598
Christenal
Daeda
Sith
De kleinere indie developers blijven over de kop gaan. Maar zolang enkel de game-equivalent van Lady Gaga en Coldplay goed blijven verkopen met een (groeiend) buitenproportioneel marktaandeel, zal er voor iemand die z'n gierigheid wil rechtvaardigen altijd een kulargument liggen in de opbrengsten van dit handjevol franchise producten.
Elazzja
Stephan123
iPhone4Bwoyy
Christenal
radiumx
@ransome > waarom denk je dat de PC niet meer het belangrijkste platform om voor te ontwikkelen is dan?
Ik denk dat de ondergang van bijv. de Amiga meer dan genoeg duidelijk maakt dat
piraterij grote invloed kan hebben.
Ransome
Er is geen betrouwbare informatie over de invloed van piraterij op inkomsten van ontwikkelaars. Bij ramingen worden zelf tegenwoordig nog downloads 1 op 1 gelijk gesteld aan misgelopen verkopen, wat natuurlijk klinkklare onzin is. Roepen dat piraterij een groot probleem is, is helaas nergens op gebaseerd.
Er zijn een heleboel redenen waarom de consoles terrein gewonnen hebben op de PC, gemak voor zowel gamer als ontwikkelaar is een belangrijke reden denk ik. Komt bij kijken dat console gamers vergeleken met PC gamers minder lang een spel spelen en gemiddeld meer spellen per jaar spelen Dat wil niet zeggen dat de PC niet interessant meer is als markt. Blizzard schijnt het nog best aardig te doen op de pc markt.