Damnation bevat alles wat je van een shooter zou kunnen verwachten. Het biedt tegelijk een first- als third-person perspectief, het biedt keiharde actie én stealth, het biedt God of War-achtige puzzels, platform-elementen zo soepel als die in Prince of Persia en Tomb Raider én voertuigen snelle motoren en langzame pantservoertuigen. En dat allemaal tegen het decor van een alternatief Wilde Westen waarin moderne technologieën hun intrede hebben gemaakt.

Deze Steampunk-achtige versie van het Wilde Westen is ontstaan doordat de Amerikaanse Burgeroorlog iets langer duurde dan in onze geschiedenis, namelijk tot ver in de twintigste eeuw. Dit heeft ervoor gezorgd dat de industriële revolutie veel eerder plaatsvond dan in onze tijdlijn, waardoor een unieke mix ontstaat tussen dingen van vroeger en dingen die zelfs nu nog tot de toekomstmuziek behoren.

Je neemt het in dit spel op tegen de rijke grootindustrieel W.D. Prescott, wie handig heeft weten te profiteren van de voortdurende burgeroorlog en de daaruit voortvloeiende tekorten. Prescott heeft daarnaast de meest high-tech ontwikkeling van het moment in handen, de Automan, een mensachtige robot die kan worden ingezet als zeer krachtige oorlogsmachine.

Damnation wordt ontwikkeld door Blue Omega, de ontwikkelaar die Epic's 'Make Something Unreal'-wedstrijd wist te winnen. Met krijgt ondersteuning van Demiurge Studios, waar ex-medewerkers van onder andere EA, Ubisoft, Gearbox en Foundation 9 werkzaam zijn. Uitgever van dienst is Codemasters, dat het spel eind dit jaar hoopt uit te geven voor PC, PS3 en Xbox 360.