De Apolyton Civilization site is een pagina waar je alles kunt vinden over de Civ games die verschenen zijn. Je zal je dan ook afvragen wat Rise of Nations op deze pagina doet. Het spel heeft namelijk op het eerste gezicht niets met Civ te maken. Toch is dit niet het geval, want Rise of Nations is een mix tussen Civilization en Age of Empires 2. Maar hoe precies werkt dit nu? hoe gedetailleerd zal dit spel zijn? is het meer strategy of meer RTS? welke opties heb je en met welke units kun je spelen? Allemaal vragen waar Brian Reynolds, president van Big Huge Games (de maker) antwoord op geeft.In multiplayer mode, your options in this capacity notably broaden. 'Cannontime' is apt to become a popular avenue for those looking for a tangible taste of turn-based stratagems in an otherwise real-time venue. To use Reynolds' words, it installs a “super slow motion effect” where each player has a certain number of these activations they can execute per game. It slows down the passage of time considerably for everyone for a pre-determined 'real world' period of time. While some may question the appropriateness of this selection, it allows players to manage their economies without engaging in a battle simultaneously. For those who thrive under time pressure, you will be pleased to know that you can elect to disable 'Cannontime' completely. The only problem to anticipate is getting every player to come to a consensus on the topic at the outset. Naast de tekst is het interview ook via realplayer te beluisteren (totaal bijna 23 minuten). Zo kom je meer te weten over het idee achter het spel, invloeden die je kunt uitoefenen, gameplay opties, oorlogsvoering en de aanwezige eenheden. Rise of Nations zal begin volgend jaar in de winkels verschijnen.