AGEIA, de uitvinder van de PhysX hardware en software heeft End User License Agreement (EULA) uitgebracht waarin staat dat ontwikkelaars en uitgevers van de software geen royalties hoeven te betalen over de PhysX software componenten in games en over de SDK.
Elke ontwikkelaar kan nu dus zonder extra kosten de engine van AGEIA gebruiken in games. Dit kan betekenen dat de drempel lager wordt gemaakt om de functionaliteit te implementeren in games. De PhysX engine plus de chip moeten voor physics worden wat grafische kaarten voor graphics zijn. Ook consoles kunnen gebruik maken van de software van AGEIA. Hier is meer info te vinden over de technologie.
Reacties op: AGEIA Physx engine wordt gratis voor ontwikkelaars
alienator
mp40fan
FabianNL
Murazor4096
Piet Penisma
tolgapaksoy
Joennn
mad max
En degene die de nieuwste videokaarten meteen aanschaffen zijn vaak ook degenen waar deze kaart op mikt, dus zeg maar dag AGEIA.
Breepee
4play
Piet Penisma
hel
en feit is dat de concurrenten Ati en Nvidia het makkelijker hebben omdat hun videokaarten sowieso gekocht worden en de consument er dan de physix engine bij door de strot geduwt krijgt… (bij wijze van spreken)
wat Ageia nodig heeft is meer games die de kaart gebruiken en dat hebben ze zelf nu blijkbaar ook door..
mad max
hel
ik zie het ook nog de mogelijkheid dat één van de concurrenten ze opkoopt om de technologie te gebruiken.
hel
óf de videokaarten moeten sneller een betere rekenkracht krijgen of een add-on kaart is zo gek nog niet…
ik zie eerder een bedreiging vanuit het multi-core front..
Messman
mad max
hel
- de add on kaart zorgt dat er visueel meer effecten zichtbaar zijn die door de videokaart berekent moeten worden.
- de op de video kaart geïntegreerde physics engine moet physics berekenen én zorgt voor visueel meer spektakel dat berekent moet worden…
en ik geloof best dat die nieuwe kaarten veel krachtiger zijn en dat de games dat nu toch nog niet gebruiken, maar dat is snel anders en als de snelheid van de video kaarten met hetzelfde tempo blijft stijgen zie ik toch problemen ontstaan…
tot nu toe werd die extra reken kracht voor visuele berekeningen gebruikt en nu moet die reken kracht gedeeld worden.
op zich misschien ook niet zo'n groot probleem want games mogen onderhand wel op andere fronten gaan innoveren i.p.v. (alleen) steeds maar betere graphics :-)
Piet Penisma
FabianNL
"De pci-versie van een PhysX-kaart met 128MB 733MHz GDDR3, die voorheen 299 dollar moest opbrengen, is nu voor bedragen tussen de 179 en 249 dollar te koop."