Nieuws
xbox ps5

'Adviesprijs voor PS5- en Xbox Series X-games wordt hoger'

Blijkt uit NBA 2K21-website

Geschreven door Lucas May op
De adviesprijzen voor games die op PlayStation 5 en Xbox Series X verschijnen worden mogelijk met vijf euro verhoogd. Dit blijkt uit een pre-orderpagina voor NBA 2K21.

Op de website van NBA 2K21 is de standaard editie van de game voor de next-gen consoles beschikbaar voor pre-order. Voor zowel PlayStation 5 als Xbox Series X hangt hier een prijs aan vast van 74,99 euro. De standaard editie voor de huidige generatie kost ter vergelijking 69,99 euro.

Op dit moment worden de meeste games voor een adviesprijs van 59,99 euro tot 69,99 euro gelanceerd, waar retailers vervolgens onder kunnen zitten om een goedkopere prijs te kunnen bieden dan de concurrentie.

Yoshio Osaki, CEO van de consultancyfirma IDG, meldt tegenover Gamesindustry.biz dat de ontwikkelkosten 200% tot 300% hoger liggen, afhankelijk van IP, studio en genre. De CEO zegt dat in vergelijking met bioscoopkaartjes of Netflix-abonnementen videogames een veel lagere prijsstijging hebben gehad door de jaren heen.

Zelfs met een verhoging van 59,99 dollar naar 69,99 dollar voor next-gen games in Noord-Amerika betekent dit dat er 'maar' een stijging van 17% sinds 2005 is ontstaan. Osaki zegt dat dit bij bioscoopkaartjes 39% en bij Netflix zelfs 100% is in dezelfde tijdspanne.

Volgens Osaki kijken meerdere uitgevers naar de mogelijkheden om prijzen te verhogen voor de volgende generatie consoles, voornamelijk vanwege de hoge ontwikkelkosten. Hier zijn echter nog geen verdere aanwijzingen voor te vinden.

Upgrade naar next-gen
Het is ook opvallend dat consumenten van de current gen-versies, alleen een upgrade voor PS5 en Xbox Series X ontvangen wanneer ze de duurdere Mamba Forever-editie aanschaffen van 99,99 euro. Het is nog niet duidelijk of er ook een andere manier komt om te upgraden.

Dit artikel delen:

Lees meer

Gerucht: Breaking Bad-acteur Giancarlo Esposito zit in Far Cry 6 Live om 15:00: Warzone Benelux Battle-training
41

Reacties op: 'Adviesprijs voor PS5- en Xbox Series X-games wordt hoger'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Pablini

    • 3 juli 2020 14:00
    Ik vind een adviesprijs van 75 euro aardig hoog. In mijn ogen zou dit betekenen dat ik alleen echt spellen ga kopen waarvan ik 100% zeker weet dat ik ze ga uitspelen. De rest haal ik dan wel met aanbiedingen en de budgetbak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 3 juli 2020 14:12
    @Pablini of tweedehands want stel je eens voor dat je 75 euro had betaald voor Anthem of Destiny 2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    rvdno

    • 3 juli 2020 14:25
    @Pablini

    Dat doe ik nu al, sterker nog ik koop alles in de aanbieding tegenwoordig.
    Uiteindelijk is er altijd wel ergens een Sale aan de gang.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 3 juli 2020 14:18
    Dan gaat dalijk voor fysiek hetzelfde bij mij gelden als nu al met digitaal. No sale means no sale. Er zijn genoeg games in de uitverkoop en online gamen is voor mij eerder bijzaak dan pre dus hindert het niet wat langer te wachtten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 3 juli 2020 14:24
    Iedereen aan de PS5 drive-versie, dat is de enige manier om je onvrede te uiten en je spellen waar mogelijk op disc te blijven halen, profiterend van de onderlinge concurrentie van retailers. Ik ben toch niet gek!! 🤪

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 juli 2020 01:43
    @clandestine666 op psn zijn de prijzen ook 75 euro. Je moet juist op disc blijven voor 2 e hands games. Alles alles digital is heeft Sony of micro het alleen recht kwa prijzen te bepalen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 5 juli 2020 01:37
    Jup. Soms wel goeie aanbiedingen hoor, daar niet van, maar iets meer controle over je aankoop is best aangenaam idd. Net als vroeger..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 3 juli 2020 14:27
    Mogen we dan ook weer ren normale game wereld terug krijgen zonder 20 verschillende boosters en dingen om te kopen voor echt geld?

    Ik koop alleen maar spellen dir innde aanbieding zijn tenzij de game reeks mij goed ligt zoals darksouls, xcom daar wil ik de volle mep voor betalen maar al het andere ga ik gewoon wachten.

    Mooie is dat er genoeg games zijn om.te spelen dus kan best een paar maanden of jaren wachten (no man sky wil ik nog steeds proberen maar zelfs in de aanbieding vind ik deze nog te duur voor 27 euro) gelukkig staat deze sinds een maand ofzo op de gamepas dus die ga ik proberen.

    Denk dat er wel genoeg mensen zijn die de volle bedrag neer leggen voor een game, kijk maar naar the last of us deel 2, 4mijoen kopies in een paar dagen tijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrakz0rr

    • 3 juli 2020 14:33
    Idd. Ik vind €75 veel te veel voor een game, maar heb dit veel liever dan wanneer ze in-game extra geld aan je willen verdienen door content apart te verkopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 3 juli 2020 14:54
    Waarom überhaupt een adviesprijs? Laat ontwikkelaars zelf de prijzen bepalen, dan bepalen wij wel of wij die game kopen voor die prijs. Waarom voor alle triple A een vaste prijs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 3 juli 2020 14:59
    @Mmo-veteran
    Omdat Sony en Microsoft een aanzienlijk deel van de verkoop krijgen en die willen natuurlijk zoveel mogelijk geld binnen harken. Die willen niet hebben dat games voor een lagere prijs worden aangeboden (tenzij het een aanbieding betreft natuurlijk).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 3 juli 2020 15:11
    @niqomipa ja ik weet niet hoe dat werkt, als dat bedrag procentueel word berekend dan snap ik je punt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 3 juli 2020 15:17
    @Mmo-veteran
    Procentueel inderdaad :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 juli 2020 01:45
    @Mmo-veteran dacht dat ooit gelezen te hebben dat Sony en micro 30% krijgen van elk spel maar weet het niet zeker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 3 juli 2020 14:59
    Gelukkig is er Gamepass :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 3 juli 2020 17:23
    @xeros Ook een kwestie van tijd voordat prijzen van dat soort abonnementen omhoog gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CerandoX.nl

    • 3 juli 2020 15:10
    Dit is iedere generatie zo. Aan het begin van de generatie zijn games 5 tot 10 euro duurder dan aan het einde.

    De prijzen gaan alleen altijd redelijk snel weer naar de 60 euro. Dus helemaal niets nieuws, iedere generatie wordt er gezegd dat door de ontwikkelingskosten de prijzen omhoog moeten.

    Dit is vrij eenvoudig terug te vinden hoor, neem Knack bijvoorbeeld:

    https://tweakers.net/pricewatch/327815/knack-ps4.html

    Of Killzone:
    https://tweakers.net/pricewatch/327809/killzone-shadow-fall-ps4.html

    Maar ook Battlefield 4:
    https://tweakers.net/pricewatch/330046/electronic-arts-battlefield-4-ps4.html

    Als je dat vergelijkt met Horizon:
    https://tweakers.net/pricewatch/450121/sony-computer-entertainment-horizon-zero-dawn-ps4.html

    Dan zie je dat de start prijzen heel anders liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    radeon9800pro

    • 3 juli 2020 15:11
    als je een game kocht in 2002 voor 60 euro dan is dat met inflatie ook gewoon 80 euro in 2020. er is niks om over te zeuren. Alle lonen zijn ook omhoog gegaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 3 juli 2020 15:13
    @radeon9800pro Nee tuurlijk niet gewoon mond houden en slikken, hoe durven mensen een kritische vraag te stellen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 juli 2020 15:36
    @Mmo-veteran Je mag best een kritische vraag stellen uiteraard, maar hetgeen radeon9800pro opmerkt is natuurlijk wel een feit.
    Ja mag er nog steeds over zeuren van mij, maar de ontwikkelaars hebben de lonen van onder andere hun werknemers en alle diensten die ze afnemen ook zien stijgen. Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat de prijs van een game meestijgt.
    Sta je dat niet toe dan krijg je dingen als smerige micro-transacties en de daarbijbehorende praktijken. Dan heb ik liever een normale prijsstijging, dat is een logisch gevolg van de inflatie.