Nieuws

Activision verbreekt banden met Call of Duty: Modern Warfare-acteur

Seksistische opmerkingen van Ghost-acteur onder de loep genomen

Geschreven door Michel Musters op
Activision heeft de banden met stemacteur Jeff Leach, bekend om zijn rol van het personage Simon 'Ghost' Riley, verbroken nadat is gebleken dat hij publiekelijk diverse seksistische opmerkingen heeft gemaakt.

Riley sprak de stem in van Ghost in het in 2019 verschenen Call of Duty: Modern Warfare. Onlangs werd op Twitter een montage van publieke uitlatingen van de acteur geplaatst. Zo maakt hij tijdens een livestream uit 2017 een opmerking over de Twitch-streamer The Zombi Unicorn. Hij zegt dat ze niet in de show verscheen omdat ze "dan wel vermakelijk moet zijn, ze kan niet alleen op haar vreselijke decolleté leunen".

In de montage op Twitter worden vervolgens meer recentere clips erbij gehaald waarin Leach Call of Duty streamt en een aantal seksuele opmerkingen maakt over vrouwelijke spelers.

Na het plaatsten van de montage heeft Call of Duty-nieuwssite Charlie Intel contact opgenomen met Activision. Het bedrijf liet daarop weten dat het niet meer samen gaat werken met Leach. "Seksisme heeft geen plaats in onze industrie, onze games of de samenleving. Activision werkt niet langer samen met Jeff Leach. We keuren deze opmerkingen af. We willen een leuke en veilige ervaring voor alle spelers leveren."

Dit artikel delen:

Lees meer

Elon Musk verscheen in Saturday Night Live verkleed als Wario Verbeterde Mako-besturing in Mass Effect: Legendary Edition is optioneel
17

Reacties op: Activision verbreekt banden met Call of Duty: Modern Warfare-acteur

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 10 mei 2021 11:25
    dat men denkt dat ze dit kunnen doen en niet hun baan verliezen als semi publiek figuur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Skjip

    • 10 mei 2021 12:31
    Snap de ophef niet zo, je hebt tientallen meiden dir halfnaakt op Twitch streamen terwijl ze in een zwembad rondrollen en dan vervolgens raar opkijken dat men een vreemd beeld van female Twitch streamers krijgt en respect verliest. Veel dames leunen voor 90% op hun lichaam en de suggestieve bewegingen en poses die ze maken en gaan vervolgens klagen als iemand een opmerking maakt over hun rukkende simp army.

    Maarja, inderdaad, hij ligt onder een vergrootglas vanwege zijn rol in de games.

    Maar kan het niet geheel oneens met hem zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 10 mei 2021 15:41
    @Skjip Er is zoveel fout aan jouw post dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 10 mei 2021 19:06
    @Ziminar ik zou zeggen begin maar eens, want het klopt wel wat hij zegt. Groot deel van populaire vrouwelijk streamers maken gretig gebruik van hun uiterlijk en sexuele uitstraling en ze weten dondersgoed hoe ze dat moeten gebruiken om meer viewers te krijgen. Ja tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die zijn er maar weinig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DevTrunks

    • 10 mei 2021 22:21
    @SuperDre En wat maakt dat deze vrouwen die op wat voor manier gebruik maken van hun sex-appeal niet gerespecteerd hoeven worden?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 11 mei 2021 19:06
    @DevTrunks omdat het een vorm van manipulatie van de bovenste plank is? Proberen kijkertjes te trekken met alleen je tieten krijgt van mij geen respect. Maar dat wil niet zeggen dat je ze niet NORMAAL moet behandelen. Vergeet niet dat de gelinkte video zwaar ge-edit is met alleen zijn reacties, maar wat de vrouw(en) in kwestie gezegd/gedaan hebben om hem die reactie te ontlokken is er wel uitgeknipt, ofwel uit context gerukt. Behalve dan de reactie op de bank van dat interview, maar ook dat zal zeker een voorgeschiedenis hebben ridden de twee. Is het seksistisch als je de waarheid vertelt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 10 mei 2021 23:07
    @SuperDre Ok. Geeft dat mensen een vrijbrief om die vrouwen zonder respect te behandelen? En waar ligt die grens en wie bepaalt die?
    Is een vrouw in een minirokje al een doelwit en dient het rokje onder de knie te blijven? Of moet ze een burka aan?
    En hoe ver mag je gaan als ze haar sexappeal gebruikt? Mag je haar voor rotte vis uitmaken, mag je haar slaan of mag je zoutzuur in haar gezicht gooien?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 11 mei 2021 19:09
    @Ziminar let wel, de videofragmenten zijn uit context gerukt, we krijgen namelijk niet te zien waarom/waarop hij zo reageert, zoals ik steeds meer het idee krijg dat het om een ruzie tussen de twee gaat, waarbij van beide kanten over en weer getreiterd wordt. Vergeet niet dat uit contaxt halen de situatie compleet anders kan weergeven dan werkelijk is, de media is daar sowieso heel goed in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 10 mei 2021 17:01
    @Skjip vind het best erg, zo kwetsend is het niet wat Ghost zegt maar toch word tie neergezet als sexistisch door een compilage van fragmenten.
    Probleem is dat hij ook een punt heeft, alleen als je je daarover uit word je blijkbaar zo neergezet. Hoe kan je het anders dan verwoorden?

    Wat nog meer krom is: Willen dat vrouwen/meisjes er fatsoenlijk uit zien. Worden aangevallen omdat het beperking van de vrouw zou zijn. Vrouwen willen dan vrij zijn om te kleden hoe ze zich willen. Worden vervolgens uitgemaakt voor sletten en gaan dan daar over klagen. Vicieuze cirkel lijkt wel.

    Zal niet toepasbaar zijn op elke vrouw/meisje maar wel op veel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Skjip

    • 10 mei 2021 19:14
    @HunterSeeker Nee het is inderdaad een lastige situatie, het is ook niet zwart of wit. Natuurlijk zijn vrouwen geheel vrij in hun doen en laten. Als zij in een bikini willen streamen dan is dat hun goed recht, slim ook, het trekt behoorlijk veel viewers. Maar om dan net te doen dat het gaat om body positivity o.i.d. vind ik vrij hypocriet. Zeg gewoon waar het op staat. Nou zit ik vrijwel nooit op Twitch, maar op verschillende Discord servers zie ik regelmatige screenshots voorbij komen van female streamers die namen van donators op hun borsten schrijven, nipslips, oepsie dit oepsie dat. Dan ga je mij niet vertellen dat het een kwalitatieve content stream is, nee het is gewoon softporn, simpel.

    Toevallig keek ik laatst eens op Twitch, iemand zei me een streamer op te zoeken. Na het arriveren op de homepage zag ik dat de top 5 meest populaire streams allemaal half naakte vrouwen waren. Dit zorgt natuurlijk wel voor een bepaald beeld als je denkt aan female streamers. (Ten nadele van de dames die wel content willen brengen i.p.v. boobs & ass).

    Mijn punt vooral is dat het gewoon een ding is en dat men zich niet zo moet aanstellen als iemand het beestje bij naam noemt. Deze vrouwelijke streamers weten dondersgoed wat ze doen, slim zijn ze ook want ze verdienen er waarschijnlijk vrij goed mee. Maar om dan vervolgens hypocriet te gaan doen als iemand er een opmerking over maakt anders dan 'You're my queen, take my paycheck baby' dan vind ik dat vrij hypocriet.

    Ik heb verder niets tegen dit soort streamers hoor, ik hoef er niet naar te kijken, zo simpel is het, maar hou het een beetje reëel en ga niet de onschuld spelen. Deze dames gewoon slim bezig als het gaat om views scoren en geld verdienen, als er iemand schuldig is aan de opmars van deze dames dan zijn het de viewers wel.

    Wat betreft je vicieuze cirkel, dat zal altijd zo zijn. Voor een ieder die het met je eens is vind je wel iemand die het oneens met je is en dat wil ik ook graag zou houden, gestandaardiseerde meningen is vaak wat men je wil opdringen, anders ben je dit dat zus of zo. Maar gewoon lekker ieder zijn eigen mening laten houden en je eigen ding doen, niet teveel van aantrekken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 10 mei 2021 14:37
    Er zijn geen winnaars in dit soort gevallen. Je moet beter opletten op wat je publiek zegt maar de tegenreactie is eigenlijk nog vele malen vuiler en meer kwaadaardig - zie de reactie van mevrouw Zombi, voor jonge mensen die snel toegeven aan cancel culture zijn dat commandos om direct ten aanval te gaan. En dat weet mevrouw Zombi donders goed. Ziekmakend is het.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 10 mei 2021 17:21
    Sommige dingen kun je beter enkel aan denken/ voor je zelf houden dan het daadwerkelijk zeggen. Ach ja he made a stupid mistake, even rustig aan doen en over een tijdje kan die wel weer aan de bak komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 10 mei 2021 23:10
    Jij bent wel de laatste persoon die zich hierover zou moeten uitlaten. Jij bent werkelijk de meest hypocriete persoon hier

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 10 mei 2021 23:18
    @Ziminar

    Oude koeien uit de sloot halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 10 mei 2021 19:02
    Sorry hoor, maar het is meer de taal ansich die gebruikt wordt op een publieke stream dan wat die zegt. En seksisme? Daar maken een groot deel van de vrouwelijke populaire streamers zeer gretig gebruik van, kijk naar de doirsnee vrouwelijke populaire streamers, en dan kun je gewoon niet onderuit dat het in de meeste gevallen gaat om echt mooie vrouwen waar menig gamertje van droomt.
    Sowieso zijn opmerling in de show vind ik eigenlijk helemaal niet seksitisch aangezien het een feit is, maar de taal die hij uitspuwd tijdens zijn publieke stream, waar ik van uit ga dat dit relatief normaal voor hem is en niet een isolated incident, die vind ik dus wel eerder een reden om over de samenwerking na te denken, maargoed, is alleen een voice actor dus ook zo vervangen.

    Edit: nog eens de video bekeken, en ik heb nu zwaar het idee dat er zwaar in geknipt is en dat hij zo reageerd op zware beledigingen van de tegenpartij, die natuurlijk missen hier. Zou me ook niets verbazen als de video gemaakt is door die tegenpartij.
    Voordat ik een echte mening vorm wil ik toch eens de hele video zien, want het lijkt hier echt uit context gerukt, zoals indertijd die helicoptervideo op wikileaks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hoofd

    • 10 mei 2021 19:41
    Haha, altijd lachen dit soort dingen, je roept het toch zeker over jezelf af man. Ben uiteraard benieuwd naar de verdere details/context van deze filmpjes maar dit lijkt me nu al best wel een onzekere figuur met dit soort high-school opmerkingen en schedelmaskertjes. En lol @ alle frusty tldr 'mansplainers' hier dit soort gedrag allemaal wel even gaan goedpraten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    misjnoe

    • 10 mei 2021 20:35
    Voor de grap even The Zombi Unicorn opgezocht. De specifieke comment die in dit artikel genoemd wordt, verwoord eigenlijk wat ik van een deel van de vrouwlijke twitch streamers vind. Twitch heeft een doelgroep die voor een groot deel bestaat uit puberende jongens (82% is man, de helft ongeveer tussen 18 en 34) en een deel van de vrouwelijke streamers speelt hier bewust op in. Je hoeft alleen maar de social media te bekijken (waar de richtlijnen minder streng zijn dan op twitch) van populaire vrouwelijke streamers als alinity en amouranth en je snapt wat het verdienmodel voor deze dames is. Er zijn genoeg vrouwelijke streamers die op de kracht van hun content kijkers weten te trekken, maar er staan er een paar tegenover die het puur moeten hebben van hun lichaam.

    Overigens ook even de overige comments van de beste man bekeken. Op basis daarvan snap ik wel dat Activision zegt dat ze stoppen met hem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.