Activision: 'Pre-orders mindere graadmeter voor succes van games' | Gamer.nl

Activision: 'Pre-orders mindere graadmeter voor succes van games' | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Volgens Hirschberg is er een trend binnen de industrie dat er minder pre-orders worden geplaatst. Als verklaring hiervoor geeft hij aan dat titels steeds vaker digitaal beschikbaar zijn op dag één voor gebruikers. Deze trend ziet hij bij de nieuwe generatie consoles, terwijl de vraag naar nieuwe games op de oude consoles aan het afnemen is. 

Hirshberg geeft aan dat andere factoren meer van belang zijn om te meten hoe succesvol een game waarschijnlijk gaat worden. Hoe bewust mensen zich zijn van een titel en de mogelijke koopintentie van consumenten zijn volgens Hirshberg belangrijker dan het aantal pre-orders. 

Opvallend genoeg doet Hirshberg deze uitspraken net nadat bekend is dat Destiny de meest voorbestelde titel in de geschiedenis van uitgever Activision is. Er gaan momenteel berichten dat pre-orders bij Amerikaanse retailers niet vervuld kunnen worden door de hoge vraag. Destiny lanceert volgende maand, op 9 september voor PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One. 


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou