'Actiegames verhogen de kans op zelfdoding bij suïcidale personen' | Gamer.nl

'Actiegames verhogen de kans op zelfdoding bij suïcidale personen' | Gamer.nl

Gamers met suïcidale gedachten hebben bij het spelen van actiegames volgens een studie van de Texas Tech University meer kans op zelfdoding dan andere gamers.

Onderzoekers van de afdeling Psychological Sciences hebben de relatie tu en games en de drang naar zelfmoord onderzocht, waarbij rekening werd gehouden met het genre dat gespeeld werd en de leeftijd van de personen in kwestie. 


De resultaten van het onderzoek werden in een recent nummer van Cyberpsychology, Behavior and Social Networking gepubliceerd. Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van een theorie van de psycholoog Thomas Joiner. Hij claimt dat iemands suïcidale gedachten versterkt kunnen worden door blootgesteld te worden aan pijnlijke of psychologisch provocatieve gebeurteni en.

De resultaten van de studie gelden alleen voor mensen die al rondliepen met suïcidale gedachten. Er werden 228 studenten van Texas Tech die wekelijks videogames spelen onderzocht. 65,5 procent van de groep was mannelijk en 74,1 procent van de mensen waren blank. Mensen werd gevraagd wat voor soort genre games men speelde, van actie- en horrorgames zoals Call of Duty, Halo, Left 4 Dead en Street Fighter, tot rpg's, puzzelgames, simualtiegames en adventuregames.

"Hoe meer videogames je speelt, hoe hoger de mogelijkheid wordt dat je ook wat doet met suïcidale gedachten", aldus hoofdauteur Sean Mitchell. "Maar we zagen dat als je actiegames speelt er een groter patroon is tu en de uren dat je videogames speelt en de mogelijkheid dat je zelfmoord pleegt. Wanneer je geen actiegames speelt, is er geen patroon."

Hoewel deze mensen meer kans hebben op zelfdoding na het spelen van actiegames, wordt er in dit onderzoek geen link gelegd met gewelddadige games. "Sommige studies zeggen dat mensen die gewelddadige games spelen gewelddadiger worden, andere studies zeggen dat er geen link is", aldus hoofdauteur Sean Mitchell. "Andere studies zeggen weer het tegenovergestelde: mensen die gewelddadiger zijn willen liever gewelddadige games spelen. We zien in onze resultaten dat alles mogelijk is, dus hier hebben we geen duidelijk beeld over. Zonder over een lange periode uitgebreide studies te doen kunnen we niet zeggen wat voor effect het heeft."

Mitchell wil benadrukken dat het geweld in actiegames niet per se de hoofdreden is, maar sluit het ook niet uit. "Geweld kan ook voorkomen in adventuregames, dus we zeggen expres actiegames in plaats van gewelddadige videogames om zo een conservatievere schatting te maken."

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou